فراخوان سرمایه‌گذاران برای طرح‌های حمل‌ونقل ایران در اجلاس سن‌پترزبورگ

فراخوان سرمایه‌گذاران برای طرح‌های حمل‌ونقل ایران در اجلاس سن‌پترزبورگ
پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 - 16:32

وزیر راه و شهرسازی در سخنانی در نشست تخصصی کریدور شمال – جنوب در اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ ۶ پیشنهاد را برای توسعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه حمل و نقل با روسیه و دیگر کشورها ارائه و از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در طرح‌های زیرساختی ترانزیتی و لجستیکی ایران دعوت کرد.

العالم - ایران

مهرداد بذرپاش پنجشنبه در این نشست که با حضور مسئولانی از کشورهای مسیر کریدور شمال – جنوب در سن پترزبورگ برگزار شد، به سرمایه گذاران روس، صاحبان بار، شرکت‌های حمل و نقلی ولجستیکی این کشور پیشنهاد داد که در پروژه‌های تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس و دریای عمان مشارکت کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین پیشنهاد داد که شرکت های مشترک لجستیکی و بنگاه های کوچک و متوسط و کسب وکارهای نوپا و دانش بنیان بین ایران و روسیه تشکیل شود.

توسعه فناوریهای هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل و نقل ریلی دو کشور، پیشنهاد دیگر بذرپاش به مسئولان و سرمایه گذاران کشور روسیه بود. وی در این باره از رصد بار و حل مشکل مربوط به اسناد یکپارچه حمل و نقل بین المللی به عنوان برخی حوزه های همکاری دوجانبه یاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین پیشنهاد داد که سرمایه گذاران روسیه و ایران در ایجاد مراکز لجستیک در دو کشور مشارکت و از ظرفیت مناطق آزاد تجاری و صنعتی دو کشور در این راستا بهره گیرند. وی در این زمینه، حمایت از سرمایه گذاری مشترک با هدف تقویت زیرساخت‌های بسته بندی کالا از جمله محصولات غذایی و کشاورزی را خواستار شد.

آسان کردن حضور شرکت های بین المللی لجستیکی روسیه در ایران و بالعکس، پیشنهاد دیگر بذرپاش در اجلاس سن پترزبورگ به میزبانان روس بود.

وی ادامه داد: ایران از فعالیت شرکت های روس که در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه ای فعال هستند استقبال می کند و چارچوب های حقوقی برای فعالیت این شرکت‌ها از طرف ایرانی در این خصوص آماده شده است و امروز شرکت های توانمند ایرانی، ‌آماده ایجاد کنسرسیوم با شرکت های لجستیکی روسیه هستند.

اقدام مشترک برای توسعه کشتیرانی در دریای خزر، آخرین پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی در اجلاس سن پترزبورگ بود.

وی در این زمینه از مشارکت در ساخت شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر دو کشور به عنوان زمینه همکاری در این عرصه یاد کرد.

تبدیل ایران به مرکز مبادلات و حمل و نقل در دستور کار است

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، موقعیت ایران در زمینه حمل و نقل و دسترسی به گذرگاه‌های شمال – جنوب و شرق – غرب با برخورداری از دانش مهندسی و تجربیات ارزشمند سال‌های طولانی در طراحی و اجرای پروژه‌های زیرساختی را منحصر به فرد خواند.

وی گفت:‌این موقعیت، فرصت های بی بدیلی را برای جذب سرمایه گذاری در طرح های زیرساختی جاده ای، ریلی و هوایی قرار داده است به گونه ای که بازیگران عرصه تجارت و لجستیک در منطقه به آن اذغان دارند.

بذرپاش خاطرنشان کرد:‌بر اساس سیاست های کلی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده است، فعال سازی مزیت های جغرافیایی، سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل و نقل و نوسازی مقررات و توسعه زیرساخت های لازم به عنوان یکی از سیاست های اصلی کشور در دستور کار است.

ایران سرزمین فرصت های سازنده است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران سرزمین فرصت های ترانزیتی و لجستیکی هم به عنوان راه و هم به عنوان راه حل است، از مسیر ایران به عنوان راه امن، ایمن، آسان و سریع و مقرون به صرفه یاد کرد و گفت:‌ سرزمین ایران فرصت سازنده ای برای مشارکت بازیگران در عرصه حمل و نقل و لجستیک را فراهم کرده است که این ابتکار را «ایران راه» نامیده ایم؛ در زبان فارسی، راه هم به معنای راه و هم به معنای راه حل است.

وی ادامه داد: تمامی کشورهای منطقه می توانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران که بخشی از راه حل است بخشی از نیازهای ترانزیتی و حمل نقل خود را رفع کنند.

بذرپاش با بیان اینکه سیاست همسایگی به عنوان اولویت نخست سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی ایران در مقطع کنونی محسوب می‌شود، گفت: در مقوله حمل و نقل و لجستیک، این همسایگی را لزوما به معنای دارا بودن مرز مشترک با کشورها نمی دانیم بلکه به گواهی تاریخ، همه کشورهایی که در مسیر حمل و نقلی با ایران هستند را همسایه ترانزیتی خود می دانیم.

وی اظهار داشت: پیشبرد این برنامه ها و همگرایی صرفا با توسعه زیرساخت ها صورت نمی گیرد و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همزمان با توسعه زیرساخت ها، تسهیل قوانین و مقررات تجاری را هم در دستور کار قرار داده است.

ابراز تمایل سایر کشورها برای پیوستن به کریدور شمال – جنوب
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران و فدراسیون رسیه به عنوان دو رکن اصلی کریدور شمال – جنوب، همکاری های دوجانبه و چندجانبه زیادی را در دستور کار قرار داده اند که تقویت این همکاری‌ها در سال های اخیر، شتاب گرفته است.

وی در این زمینه به امضای موافقتنامه مشارکت دو کشور در پروژه رشت – آستارا به عنوان حلقه تکمیل کننده خط ریلی از بنادر جنوبی ایران به بنادر روسیه اشاره کرد و از این اقدام به عنوان فصل نوینی در کریدور حمل و نقل شمال – جنوب یاد کرد.

بذرپاش گفت:‌ ایران از دستیابی به گفتمان و تصویری مشترک از حمل و نقل و لجستیک با روسیه و تعمیم این همکاری‌ به سایر کشورها استقبال می‌کند.

وی با اشاره به سفرهای اخیر خود به برخی کشورها، گفت: کشورهای دیگری نیز تمایل خود را به زنجیره کریدور شمال جنوب و سایر برنامه های مشترک ایران و روسیه اعلام کرده اند.

وزیر راه و شهرسازی بامداد پنجشنبه با هدف شرکت در بیست و ششمین مجمع اقتصادی سالانه در سن‌پترزبورگ و پیگیری توافقات دوجانبه وارد فرودگاه بین‌المللی این شهر در روسیه شد.

بذرپاش در سخنانی در بدو ورود به روسیه، پیگیری توافقات دوجانبه و شتاب بخشی به تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب را از مهمترین اهداف شرکت در این اجلاس عنوان کرد.

پی گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی ، هوایی و جاده‌ای و توسعه بنادر نیز مذاکرات مفصلی با مقامات روسی انجام خواهد شد.

برگزاری نشست سه‌جانبه ایران ، روسیه و جمهوری آذربایجان و ملاقات دوجانبه با برخی مسئولان کشورهای شرکت کننده در مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در روسیه خواهد بود.

دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه، رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، بذرپاش را در این سفر همراهی می‌کنند.
به گزارش ایرنا، برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی با موضوع راه‌های تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل ، بررسی راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها علیه کشورهای مستقل ، همکاری‌های بانکی و مذاکرات چندجانبه به منظور استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات اقتصادی از محورهای بیست و ششمین مجمع اقتصادی سن پترزبوزگ اعلام شده است.

پربیننده ترین خبرها