کنیا از توافق قریب‌الوقوع برای پایان درگیری‌های سودان خبر داد

کنیا از توافق قریب‌الوقوع برای پایان درگیری‌های سودان خبر داد
پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 - 16:55

وزیر خارجه کنیا در سخنانی همزمان با ورود درگیری‌های مسلحانه و خشونت‌آمیز سودان به سومین ماه، از دیدار قریب‌الوقوع رهبران طرف‌های درگیر و دستیابی به توافقی برای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور خبر داد.

العالم ـ آفریقا

«آلفرد موتوآ» وزیر امور خارجه کنیا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره خاطرنشان کرد که سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به «ایگاد» در حال آماده شدن برای برگزاری نشستی مستقیم میان عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» فرمانده نیروهای واکنش سریع این کشور ظرف ۱۰ روز آینده است.

موتوآ در اظهاراتی به شبکه «الجزیره مبشر» گفت: جهان ناظر بر رفتار البرهان و حمیدتی است و اگر از گفت‌وگو خودداری کنند، مجازات خواهند شد. درحال حاضر چهار کشور به رهبری کنیا برای دستیابی به صلح در سودان تلاش می‌کند.

وزیر امور خارجه کنیا با تاکید بر اینکه "راه حل سودان در آفریقا باقی خواهد ماند، چرا که ما در دهه هفتاد و هشتاد نیستیم که اجازه درگیری‌های مسلحانه را بدهیم"، تصریح کرد: سودان صرفا به دو ژنرال (البرهان و حمیدتی) محدود نمی شود و احزاب و طرف‌های دیگری نیز در این کشور وجود دارند.

موتوآ با پیشبینی پایان قریب‌الوقوع برای درگیری‌ها در سودان، افزود: ما در حال آماده شدن برای فرآیندی طی ۳ هفته هستیم که منجر به آتش بس خواهد شد.

وی همچنین بر لزوم بازگشت همه طرف‌ها به گفت‌وگوی ملی برای دستیابی به توافق و ترسیم مسیر آینده سودان تاکید کرد.

سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به «ایگاد» سه‌شنبه ۲۳ خرداد ابتکار عملی را برای حل درگیری در سودان ارایه کرد که دیدار فرمانده ارتش سودان با سران چهار کشور آفریقایی و کمک های بشردوستانه برای غیرنظامیان از جمله محورهای آن است.

در ابتکارعمل سازمان «ایگاد» از دیدار عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش با رهبران کشورهای سودان جنوبی، کنیا، اتیوپی و جیبوتی سخن گفته شده است.

«ولیام روتو «رئیس جمهور کنیا در این باره گفت: ابتکارعمل ایگاد همچنین حاوی بحث با دو طرف درگیر در سودان درباره گشودن گذرگاه های انسانی در طول دو هفته است.

وی افزود: ایگاد در طول سه هفته کار مدیریت یک گفت وگوی ملی بین نیروهای مدنی سودان را به منظور بحث در خصوص پایان بحران کنونی آغاز خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) شاهد درگیری بین ارتش این کشور به فرماندهی عبدالفتاح البرهان با نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) از جمله در پایتخت خارطوم و سایر شهرهای شمال و غرب کشور بوده است.

تاکنون چندین بار آتش‌بس در سودان اعلام شده، اما طرف‌های درگیر بطور مداوم آن را نقض می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها