ترکیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کرد

ترکیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کرد
سه شنبه 6 تير 1402 - 09:41

وزارت امور خارجه ترکیه بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای طرح رژیم صهیونیستی برای احداث حدود ۵ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری رود اردن را محکوم کرد.

العالم - ترکیه

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: ما موافقت کابینه (رژیم) اسرائیل برای ساخت حدود ۵ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری اشغالی را محکوم می‌کنیم.

وزارت خارجه ترکیه افزود : واضح است که شهرک‌ سازی‌های غیرقانونی که از ابتدای سال تاکنون از مرز ۱۳ هزار واحد مسکونی گذشته و رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است، به ‌طور جدی پایه‌های راهکار تشکیل دو دولت و چشم‌ انداز صلح پایدار را تضعیف می‌کند.

در این بیانیه تاکید شده است که رژیم صهیونیستی باید فورا برنامه‌هایش برای ساخت شهرک‌هایی که حقوق فلسطینیان را نقض می‌کند، متوقف کند.

شورای عالی برنامه ریزی و ساخت و ساز وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی دیروز (دوشنبه) با ساخت پنج هزار و ۶۲۳ واحد شهرکی غیرقانونی در کرانه باختری موافقت کرد.

این طرح درحالی تصویب شده است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه ۳۱ خرداد برای سرپوش گذاشتن بر شکست نظامی و امنیتی تل آویو و راضی کردن صهیونیست‌های ساکن شهرک «عیلی» که شاهد عملیات ضد صهیونیستی بود، با احداث یک هزار واحد دیگر در آن موافقت کرده بود.

منابع خبری رژیم صهیونیستی در این باره گزارش دادند که نتانیاهو نخست‌وزیر و بزالل اسموتریچ وزیر تندرو دارایی رژیم اسرائیل با ساخت فوری یک هزار واحد شهرکی جدید در شهرک صهیونیست نشین «عیلی» موافقت کردند.

پس از اشغال کرانه باختری رود اردن و شهر قدس در سال ۱۹۶۷ توسط رژیم اسرائیل، بیش از ۴۵۰ شهرک صهیونیست نشین در این مناطق ساخته شده که حدود ۶۵۰ هزار صهیونیست در آن‌ها ساکن هستند.

با وجود مخالفت‌های جهانی با شهرک‌سازی‌ها و اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی، این رژیم در دهه‌های گذشته بر غصب و مصادره بیشتر شهروندان فلسطینی و احداث شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری از جمله شهر اشغالی قدس افزوده است.

شورای امنیت سازمان ملل اواخر سال ۲۰۱۶ با صدور قطعنامه ۲۳۳۴ بار دیگر هرگونه ساخت و ساز رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را غیرقانونی اعلام و بر ضرورت تخلیه فوری تمامی شهرک‌های صهیونیستی احداث شده در کرانه باختری تاکید کرد.

رژیم صهیونیستی بارها این قطعنامه را نقض کرده و نه تنها شهرک‌سازی را متوقف نکرده، بلکه آن را شدت بخشیده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها