اعمال شب و روز عرفه

اعمال شب و روز عرفه
سه شنبه 6 تير 1402 - 19:31

زائران بیت الله الحرام روز گذشته راهی صحرای عرفات شدند تا شب عرفه را در این صحرا درک کنند و به راز و نیاز با خدا بپردازند و با توجه به این که فردا روز عرفه در ایران است، این فرصت باقی است تا از فیوضات بزرگ این شب استفاده کرده و فردا هم دعای امام حسین (ع) را زمزمه کنیم.

العالم - ایران

امشب یعنی شب نهم ذیحجه یکی از شب‌هایی است که بزرگان و علمای اخلاق به شب‌زنده‌داری آن توصیه کرده‌اند تا از فضیلت‌های این فرصت کم‌نظیر غافل نمانیم و در روز عرفه نیز مشمول رحمت الهی شویم. شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان نوشته است: شب نهم ذیحجه از شب‌های پربرکت و شب مناجات با خداوندِ برآورنده حاجات است و توبه در آن شب پذیرفته و دعا در آن مستجاب است و کسی‌که آن شب را با عبادت به پایان ببرد، پاداش ۱۷۰ سال عبادت دارد.

روز عرفه نیز یکی از اعیاد بزرگ است؛ گرچه به اسم عید نامیده نشده و روزی است که خدا بندگانش را به عبادت و طاعت خویش دعوت کرده و سفره‌های جود و احسانش را برای آنان گسترده و شیطان در این روز خوارتر، حقیرتر، رانده‌تر و خشمناک‌تر از روزهای دیگر است.

شیخ عباس قمی با اشاره به فضیلت های روز عرفه نوشت: حضرت زین العابدین (ع) در روز عرفه صدای گدایی را شنید که از مردم درخواست کمک می‌کرد، به او فرمود وای بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست می‌کنی و حال آنکه برای بچه‌های در رحم، در این روز امید می‌رود که احسان خدا شامل حالشان گردد و سعادتمند شوند.

دعای امام حسین (ع) در روز عرفه و دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه از دعاهای وارد شده برای این روز است که مضامین توحیدی و عرفانی این دعاها ایمان را در دل های مشتاق بیشتر و امید به رحمت الهی را فرونتر می سازد و اگرچه موج پنجم ویروس کرونا محدودیت های بهداشتی را بیش از گذشته ضروری کرده ولی مشتاقان عرفه در مناطق زرد و نارنجی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی دعای عرفه را در فضای باز و در اماکن مذهبی برگزار می کنند.

برخی از اعمال شب عرفه

۱- دعای «اَللّهُمَّ یا شاهِدَ کُلِّ نَجْوی»

۲- تسبیحات عشر را که در اعمال "روز عرفه" آمده است را هزار مرتبه خوانده شود. سُبحانَ اللهِ قبلَ کل احد و سبحان الله بعد کل احد...

۳- دعای اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَیَّاَ را که در روز عرفه و شب و روز جمعه نیز وارد است، خوانده شود.

۴- زیارت امام حسین (ع) و زمین کربلا و ماندن در آنجا تا روز عید تا آنکه از شر آن سال نگاه داشته شود.

برخی از اعمال روز عرفه

۱- غسل

۲- زیارت امام حسین (ع) که نقل شده ثواب آن کمتر از کسی نیست که در عرفات به سرمی برد.

۳- بعد از نماز عصر پیش از آن که مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالی به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد. پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند. در رکعت اوّل بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود. و بعد از آن چهار رکعت نماز گزارد که در هر رکعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند. که این نماز، همان نماز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است.

۴- شیخ کفعمی در مصباح فرموده مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند و مانع دعا خواندن او نشود.

قرائت دعای عرفه با نوای حاج میثم مطیعی

»دانلود«

پربیننده ترین خبرها