وزیر رفاه در گفتگو با العالم: دولت با برنامه‌های مختلف سعی در مهار تورم دارد/ ثبت رکورد کاهش نرخ بیکاری به 8.2 درصد

وزیر رفاه در گفتگو با العالم: دولت با برنامه‌های مختلف سعی در مهار تورم دارد/ ثبت رکورد کاهش نرخ بیکاری به 8.2 درصد
چهارشنبه 28 تير 1402 - 21:05

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به واسطه تحریم‌های ظالمانه غرب قدری تورم در کشور ما متفاوت از سایر کشورهاست، اما دولت با برنامه‌های مختلف از جمله افزایش تولید سعی در مهار این تورم دارد.

العالم - ایران / سیاسی

«صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با شبکه العالم گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی برای رفاه اجتماعی برنامه‌های متنوعی را طراحی کرده است، یکی از مؤلفه های اجتماعی سلامت اجتماعی و برخورداری عادلانه از نظام بهداشتی و درمانی است، خوشبختانه دولت سیزدهم طرح تکمیلی را طراحی کرده تا کل جامعه تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی افزود: 52 درصد از کل جامعه ایران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، در بازه‌ زمانی، بخشی از جامعه بدون بیمه بودند که بیمه سلامت آن بخش جامعه را پوشش داد و در دولت سیزدهم آقای رئیسی دستور دادند که تمام جامعه باید تحت پوشش بیمه باشند که در این راستا تمام جامعه مخصوصا دهک‌‌های پایین تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وزیر رفاه تاکید کرد که اکنون هیچ ایرانی وجود ندارد که تقاضای تحت پوشش بیمه داده باشد و بیمه نشده باشد، بیمه‌شدگان در صورتی که به مراکز بخش خصوصی نیز مراجعه کنند می‌توانند از مزیت‌های این بیمه استفاده کنند.

برنامه ریزی دولت برای کاهش نرخ تورم

مرتضوی با اشاره به اینکه تورم دست جمهوری اسلامی نیست بلکه مسئله‌ای جهانی است، گفت: هرچند به واسطه تحریم‌های ظالمانه غرب قدری تورم در کشور ما متفاوت از سایر کشورهاست، اما دولت با برنامه‌های مختلف از جمله افزایش تولید سعی در مهار این تورم دارد، و با این برنامه‌ریزی تورم نقطه به نقطه در حال طی کردن روند نزولی خود است.

وی افزود: دولت سیزدهم برنامه‌ریزی مناسبی برای رفع فقر مطلق دارد و براساس دستور رئیس جمهور وزارت کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور و کمیته امداد امام خمینی مقرر شد طرحی نو را برای مقابله با فقر مطلق انجام دهند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در همین راستا سامانه‌ای در وزارت رفاه برای شناسایی آحاد مختلف جامعه که توانایی رفع نیازهای اولیه خود را ندارند، شروع به کار کرد که به واسطه آن نزدیک به 500 هزار خانوار در این سامانه ثبت نام کردند که جمعیتی نزدیک به یک میلوین و 500 هزار نفر را شامل می شوند، پس از آمایش خانواده‌های دارای شرایط تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه با طرح‌هایی که اجرا شده است کشور از مقوله فقر مطلق عبور کرده، خاطرنشان کرد: حسب گزارش های نهاد های حمایتی ارایه دادند کسی که نیازمند غذا و سرپناه و پوشاک حداقلی باشد تقریبا در کشور نداریم.

اقدامات دولت برای ایجاد بستر اشتغال

وی افزود یکی از وظایف حاکمیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایجاد بستر و فرصت مناسب شغلی برای آحاد مختلف جامعه است؛ آیت الله رئیسی در ابتدای تشکیل دولت وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی دادند که خوشبختانه هم در نیمه دوم 1400 و در سال 1401 بر اساس سامانه های متعدد و نظام های صحت سنجی در حوزه اشتغال محقق شد، در وزارت تعاون کارو رفاه اجتماعی سامانه‌ایی تحت عنوان "سامانه رصد" طراحی شده است که وظیفه اش ثبت و ضبط تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در کشور است، از سوی دیگر سامانه دیگری در سامانه تامین اجتماعی ایجاد شده است که سه موضوع را مشخص می کند.

مرتضوی در پاسخ به این سوال که مراد از بیمه اجباری چیست گفت: یعنی قرار دای که بین کارگر و کارفرما منعقد می شود و منجر به پرداخت بیمه یا کسور بیمه توسط کارفرما، سه درصد سهم دولت و هفت درصد سهم کارگر می شود، خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی هم در دوسال گزارشی که ارائه کرده است بالغ بر یک میلیون و ششصد هزار بیمه اجباری به شکل های مختلف در سامانه تامین اجتماعی ثبت کرده است.

رکورد کاهش نرخ بیکاری به 8.2 درصد

وی خاطر نشان کرد گزارشی که اخیرا مرکز آمار ایران از وضعیت بازار کار کشور در بهار 1402 نسبت به بهار سال 1401 ارائه کرده است نشان می دهد ثبت رکورد کاهش نرخ بیکاری به 8.2 درصد و ثبت 728 هزار نفر اشتغال خالص (اشتغال منهای بازنشستگان و منهای مستمری بگیران بیمه بیکاری) ایجاد شده است؛ در جای خود به آن اشاره شد که اساسا تمامی افرادی که مشمول بازنشستگی در سال 1401 قرار گرفتند تقریبا جمعیتی بالغ بر 370 هزار نفر تامین اجتماعی، لشکری، کشوری و سایر صندوق ها بازنشسته شدند و برای نزدیک به 180 هزار نفر هم بیمه بیکاری پرداخت شده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه تقریبا بالغ بر یک میلیون فرصت شغلی در سال 1401 ایجاد شده است، گفت: گزارش بهار 1402 که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، کاهش نرخ بیکاری جوانان به میزان 2.4 درصد را نشان می‌دهد و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی به 41.2 درصد رسیده است؛ کاهش 8.5 درصدی نرخ بیکاری زنان و افزایش نرخ اقتصادی زنان، کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به 1.1 درصد، افزایش اشتغال با 44 ساعت بیش از 71 درصد، کاهش اشتغال ناقص در بیست و چهار استان، نرخ بیکاری تک رقمی در بیست و پنج استان، نرخ بیکاری کاهشی هجده استان که حاکی از فرصت شغلی مناسب و محقق شدن وعده جناب آقای رئیس جمهور در حوزه ایجاد یک میلیون فرصت شغلی می باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره نتایج سفر وزیر کار لبنان به تهران گفت: تمایل داریم روابط مان با کشورهای دوست و همسایه و مخصوصا کشور دوست و برادر لبنان همواره رو به گسترش باشد خوشبختانه روابط جمهوری اسلامی ایران با لبنان بسیار پایدار و ماندگار و بر اساس منافع مشترک دو کشور تعریف شده است.

وی افزود: اقدامات خوبی هم در این حوزه ها صورت گرفته است در سفر چند روزه‌ای که آقای مصطفی بیرم وزیر کار کشور لبنان به ایران داشتند ضمن ملاقات های دوجانبه که با هم داشتیم با بعضی دیگر از مسئولین هم ملاقات داشتند و بازدیدهایی هم از مجموعه ها و مؤسسات اقتصادی، رفاهی، بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی ایران داشتند در این سفر ما تجربیاتمان را به طرف لبنانی منتقل کردیم. مقرر شد در مذاکرات بعدی تفاهم‌نامه ها و توافق نامه هایی را منقعد کنیم، در حوزه تامین دارو ما توانمندی های بسیار مؤثر و مفیدی داریم که قابل انتقال به کشور لبنان است، البته حوزه وزارت کار در ایران خیلی گسترده تر از حوزه وزارت کار در کشور لبنان است آنها متولی کار هستند ولی ماموریت های ما بسیار متنوع است.

ایران و لبنان مصمم به ارتقای سطح مبالادت هستند

مرتضوی گفت: در راستای آسیب های اجتماعی توافقات و تفاهمات خوبی با هم داشتیم. در بخش صنعت مذاکراتی داشتیم. باور داریم که سطح مبادلات جمهوری اسلامی ایران با کشور لبنان باید ارتقا یابد. هر دو طرف بر این موضع استوار هستیم و پافشاری می کنیم امیدوارم با توسعه روابطی که به عمل خواهد آمد بتوانیم پیوندهای دو کشور را همواره مستحکم تر کنیم.

مذاکره با قطر برای اعزام نیروی کار

وزیر کار در ادامه درباره احتمال گسیل متخصص و نیروی کار به قطر خاطرنشان کرد، با وزیر کار قطر یک دیدار دوجانبه در ژنو داشتم که مذاکرات خوبی بود و همچنین ایشان با دعوت رسمی ما به ایران آمدند که مذاکرات بسیار خوب و اثربخشی با همتای قطری داشتم. در سنوات گذشته توافقنامه ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کار قطر منقعد شده بود که ماحصل آن اعزام نیروی کار مجرب و متخصص به کشور قطر بود.

وی گفت: تمام تلاش ما این است که در داخل کشور بستر مناسب را برای عزیزان جویای کار فراهم کنیم همچنین ما در ایران بالغ بر 3 میلیون نفر نیروی کار خارجی داریم که اغلب آنها از کشور دوست و همسایه افغانستان هستند. الحمدالله بستر کار در جمهوری اسلامی فراهم است اما وزیر محترم کار قطر هم بر اجرای توافقنامه گذشته تاکید کردند که ما هم استقبال کردیم.

مرتضوی افزود: مقرر شد در بخش های مختلف از جمله در حوزه بهداشت و درمان ، در حوزه خدمات هوایی و دریایی و کارگر ماهر و متخصص اعزام نیروی کار صورت بگیرد در همین خصوص توافق شد که مسوولان زیر مجموعه های مربوطه طی نشستی برای یک برنامه زمانی سه ماهه اقدام و طرح جدیدی ارایه کنند به طوری که اولا نیازمندی های قطر اعلام شود ثانیا نیروهای ما که مایلند به قطر اعزام شوند شناسایی کنیم تا نسبت به اعزامشان اقدام لازم را به عمل آوریم.

سیاست جمهوری اسلامی ایران، توسعه و تعمیق روابط با دنیا به ویژه کشورهای اسلامی است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره برنامه های این وزارتخانه برای تحقق همکاری با کشورهای اسلامی و همسایه گفت: اساسا سیاست راهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، سیاست تعامل و ارتباط دوستانه با کشورهای اسلامی است ما با مسلمانان و کشورهای اسلامی احساس مشترکی داریم فکر می کنیم که پاره تن یکدیگر هستیم توفیق آنها را توفیق خود و پیشرفت آنها را پیشرفت خودمان می دانیم و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم. وی خاطرنشان کرد، سیاست جمهوری اسلامی ایران طبق راهبردهای مقام معظم رهبری بر اساس سیاست عزت، حکمت و مصلحت طراحی شده، لذا در راستای اجرای این سیاست ها مایل هستیم که روابطمان را با کشورهای مختلف مخصوصا کشورهای اسلامی توسعه داده و تعمیق ببخشیم.

پربیننده ترین خبرها