درخواست مک‌کال از بلینکن برای برگزاری نشست محرمانه درباره پرونده رابرت مالی

درخواست مک‌کال از بلینکن برای برگزاری نشست محرمانه درباره پرونده رابرت مالی
شنبه 24 تير 1402 - 07:59

جنجال بر سر ابهامات مرتبط با فعالیت‌های غیرقانونی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران همچنان ادامه دارد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، مایکل مک‌کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه جدیدی از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، خواست تا ۱۲ روز دیگر نشست توضیحی محرمانه‌ای درباره وضعیت تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی برگزار کند.
از هشتم تیرماه سال جاری که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد٬ رابرت مالی به دلیل تعلیق مجوز دسترسی امنیتی او به مرخصی بدون حقوق رفته است و ابرام پالی عهده‌دار وظایف مالی به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران خواهد شد، نمایندگان جمهوری‌خواه از وزارت خارجه این کشور خواسته‌اند در این زمینه توضیحاتی ارائه کند.
وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته به درخواست نهم تیرماه رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پاسخ داد، اما مایکل مک‌کال این پاسخ را ناکافی و «غیر قابل قبول» دانست و خواستار شفافیت این وزارت‌خانه شد.
احتمال می‌رود حذف نام و عکس رابرت مالی به معنای پایان کار او در سمت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران باشد.
مایکل مک‌کال در نامه جدید خود تاکید کرد تاکنون وزارت خارجه آمریکا در پاسخ و ارائه توضیحات در خصوص وضعیت رابرت مالی «کوتاهی» کرده است.
او در ادامه به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد که گفته بود، رابرت مالی از روز ۲۹ ژوئن (هشتم تیرماه) فعالیت خود را به عنوان نماینده ویژه امور ایران متوقف کرد و چند هفته پیش از آن به مرخصی اجباری بدون حقوق رفت.
مایکل مک‌کال گفت، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای ماه‌ها خواستار حضور رابرت مالی در کنگره و ادای شهادت او شده بود، اما وزارت خارجه اعلام کرد که او به مرخصی شخصی رفته است.
اشاره مک‌کال به گزارش محرمانه وزارت خارجه به کنگره در ۲۶ اردیبهشت است که رابرت مالی در آن حضور نیافت.
این نماینده جمهوری‌خواه در ادامه تصریح کرد، رسانه‌ها می‌گویند مجوز امنیتی رابرت مالی در ماه آوریل یا اوایل مه تعلیق شد که اگر این خبرها درست باشد، با پاسخ های وزارت امور خارجه آمریکا در این باره در تضاد است.
مک‌کال تاکید کرد: «در هیچ مرحله‌ای وزارت خارجه اعلام نکرد که مجوز امنیتی رابرت مالی تعلیق شده است.»
او اضافه کرد، این هشدار دهنده است که وزارت خارجه از ارائه ابتدایی‌ترین اطلاعات از جمله جدول زمانی مرخصی رفتن رابرت مالی، وضعیت مجوز امنیتی و تماس‌های خارجی او خودداری کرده است.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه از آنتونی بلینکن خواسته است تا روز دوشنبه ۲۶ تیرماه تدارک لازم را برای برگزاری «جلسه توجیهی محرمانه»، حداکثر تا روز چهارشنبه چهارم مرداد، انجام دهد.
مک‌کال در ادامه به وزیر امور خارجه هشدار داد قصور در برگزاری چنین نشستی باعث خواهد شد که او در چارچوب قانونی، بلینکن را وادار به ادای شهادت در کنگره کند.
روز پنجشنبه نیز ۱۸ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به معاون بازرس کل وزارت خارجه آمریکا خواهان تحقیقات مستقل در مورد چگونگی رسیدگی وزارت خارجه به تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی شدند.
در حالی که جمهوری‌خواهان از رویکرد وزارت خارجه انتقاد کرده‌اند، آنتونی بلینکن سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» و در پاسخ به پرسشی در خصوص تعلیق مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی به دلیل «قصور» در نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده، گفت: «این یک موضوع پرسنلی است و در این مورد خیلی چیزها را نمی‌توانم بگویم. چیزی که می‌توانم بگویم این است که راب مالی را برای سال‌های طولانی می‌شناسم، و او کسی است که زندگی و کار حرفه‌ایش را وقف خدمت به کشور کرده است، و این کار را به‌طور تحسین‌برانگیزی انجام داده است.»
رابرت مالی در ژانویه سال ۲۰۲۱ و به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران منصوب شد. او در دولت باراک اوباما در جریان مذاکرات توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به برجام، در گروه مذاکره کننده آمریکا حضور داشت و نقشی موثر ایفا کرد.

پربیننده ترین خبرها