به دلیل بحران مالی صورت گرفت؛

کاهش کمک های غذایی سازمان ملل به میلیون ها نفر درسراسر جهان

کاهش کمک های غذایی سازمان ملل به میلیون ها نفر درسراسر جهان
شنبه 7 مرداد 1402 - 08:01

برنامه جهانی غذا اعلام کرد دست‌کم ۳۸ کشور از مجموع ۸۶ کشوری که این نهاد در آنها فعال است، یا پیشتر شاهد کاهش کمک بوده اند یا قرار است به زودی کمک‌های کمتری دریافت کنند.

العالم ـ آمریکا
بنابر گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد سازمان ملل گفت که این سازمان وادار شده است ارائه غذا، پرداخت‌های نقدی و کمک به میلیون‌ها نفر در بسیاری از کشورها را به دلیل «بحران فلج‌کننده بودجه» کاهش دهد. این در حالی است که کمک‌های مالی ارائه‌شده به این سازمان تقریباً نصف شده است و جهان با معضل بی‌سابقه گرسنگی حاد دست و پنجه نرم می‌کند.
کارل اسکائو، معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: دست‌کم ۳۸ کشور از ۸۶ کشوری که برنامه جهانی غذا در آنها فعالیت می‌کند - از جمله افغانستان، سوریه، یمن و غرب آفریقا، یا پیشتر شاهد کاهش کمک بوده اند یا قرار است به زودی کمک‌های کمتری دریافت کنند.
او افزود: نیاز عملیاتی برنامه جهانی غذا ۲۰ میلیارد دلار برای رساندن کمک به همه نیازمندان است، اما هدف‌گذاری آن بین ۱۰ تا ۱۴ میلیارد دلار است؛ یعنی همان بودجه‌ای که آژانس در چند سال گذشته دریافت کرده است.
اسکائو گفت: «ما همچنان برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنیم اما امسال تنها به نیمی از آن یعنی حدود 5 میلیارد دلار رسیده‌ایم.»
وی خاطرنشان کرد، نیازهای بشردوستانه در سال‌های 2021 و 2022 به دلیل همه‌گیری کووید-19 و منازعه اوکراین و پیامدهای جهانی آن «به شکلی بی‌سابقه« افزایش یافته است. او ادامه داد «این نیازها همچنان در حال رشد هستند، این محرک ها هنوز وجود دارند.»
اسکائو خاطرنشان کرد: »بزرگترین بحران غذا و تغذیه در تاریخُ امروز همچنان ادامه دارد. امسال، 345 میلیون نفر همچنان در ناامنی شدید غذایی به سر می‌برند در حالی که صدها میلیون نفر دیگر در خطر تشدید گرسنگی هستند.»
وی افزود درگیری و ناامنی، همراه با تغییرات آب و هوایی، بلایای بی‌سابقه، تورم مداوم مواد غذایی و افزایش استرس بدهی - همه در طول رکود اقتصاد جهانی، محرک‌های اصلی گرسنگی حاد در سراسر جهان هستند.
برنامه جهانی غذا به دنبال تنوع‌بخشی به تأمین‌کنندگان مالی خود است، اما او همچنین از اهداکنندگان سنتی آژانس خواست تا «در این دوران بسیار دشوار از ما حمایت کنند.»
اسکائو در پاسخ به این پرسش که چرا بودجه این نهاد رو به کاهش است؟ گفت «از کمک‌کنندگان بپرسید».

پربیننده ترین خبرها