تحلیل کارشناسان از تحرکات آمریکا برای فتنه انگیزی جدید در خلیج فارس

تحلیل کارشناسان از تحرکات آمریکا برای فتنه انگیزی جدید در خلیج فارس
شنبه 14 مرداد 1402 - 18:12

کارشناسان و ناظران بر این باورند که تلاش واشنگتن برای تقویت حضور نظامی خود در خلیج فارس به منظور ایجاد بهانه هایی برای مداخله در منطقه است و می کوشد که تعادل ایجاد شده در منطقه از طریق اتکا به شرق را برهم بزند.

العالم - ایران

چارلز ابی نادر کارشناس نظامی و راهبردی عرب تاکید کرد که نزدیکی ایران و عربستان باعث شده تا واشنگتن بهانه تداوم حضور نظامی خود در خلیج فارس را از دست بدهد اما در عین حال تلاش می کند بهانه های جدیدی برای گسترش حضور نظامی خود در منطقه بتراشد.

وی با اشاره به قصد آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در خلیج فارس گفت: چنین اقدامی پیام های متعددی دارد که اولین پیام خطاب به ایران است و القای این که تهران نمی تواند جایگاه خود را در خلیج (فارس) به ویژه در بحث نفت حفظ کند، زیرا هسته اصلی تحریم ها و فشار آمریکا بر ایران، به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود، اما در عمل ایران پس از گذشت چند سال از تحریم توانست همان مقدار نفت صادراتی قبل از تحریم را صادر کند.

این کارشناس عرب با بیان اینکه پیام دوم خطاب به همپیمانان سابق واشنگتن است، تاکید کرد: پس از نزدیکی ایران و عربستان، آمریکا نقطه اصلی تکیه بر اختلافی را که برای حفظ نظامی‌سازی خلیج (فارس) و تشدید تنش در این منطقه، از آن استفاده می کرد، از دست داد.

ابی نادر تاکید کرد که پیام دوم خطاب به متحدان سابق واشنگتن است چراکه پس از نزدیکی ایران و عربستان، آمریکا نقطه اصلی اختلاف افکنی برای حفظ نظامی سازی خلیج (فارس) و ایجاد تنش در آن را از دست داده است.

این کارشناس امور خاورمیانه توضیح داد که ایالات متحده از طریق ایجاد بحران در مناطق مختلف، زمینه نفوذ خود را فراهم می سازد اما در حال حاضر از آنجایی که پس از نزدیکی ایران و عربستان، زمینه مانور دادن واشنگتن در خلیج (فارس) کم شده است، شروع به بهانه تراشی برای ایجاد بحران های جدید در این منطقه نموده است.

در همین زمینه هادی افقهی دیپلمات سابق ایرانی،گفت: آمریکا به دنبال این است که تعادل ایجاد شده در منطقه از طریق اتکا به شرق را برهم بزند.

وی افزود که ایالات متحده با اتخاذ سیاست ایجاد موازنه و تعادل بین شرق و غرب در منطقه خلیج فارس مخالف است، در حالی که کشورهای این منطقه چنین سیاستی را در پیش گرفته و شروع به چرخش به سمت شرق کرده اند.

دیپلمات سابق با اشاره به اینکه زمانی که آشتی ایران و عربستان از پکن اعلام شد، یک زیردریایی راهبردی با سوخت هسته ای به سمت آب های خلیج فارس حرکت کرد، زمانی که از یکی از مسئولان آمریکایی درباره ارسال این زیردریایی پس از شروع عادی سازی روابط ایران با کشورهای خلیج فارس سوال شد؛ وی گفت: برای اطمینان دادن به متحدانمان و ایستادگی در مقابل تهدیدات ایران است.

افقهی تصریح کرد که بهانه های آمریکایی ها دیگر موضوعیت ندارد زیرا بین ایران و کشورهایی مانند قطر، عمان و امارات دیگر تنش وجود ندارد و قرار است در آینده نزدیک محمد بن زاید رئیس دولت امارات متحده عربی، به دعوت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کند.

این دیپلمات سابق گفت: سرلشکر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از توافق و برنامه‌ریزی برای انجام مانورهای گسترده خبر داد که با مشارکت کشورهای منطقه، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای حاشیه شمال اقیانوس هند و عراق برگزار می‌شود.

وی افزود: امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز برای حل مشکلات کشورهای منطقه، پیشنهاد ایجاد بستر گفت‌وگوی منطقه‌ای به دور از دخالت‌های آمریکا و رژیم «اسرائیل» و حتی اتحادیه اروپا را مطرح کرده است.

دکتر مسلم شعيتو مدیر مرکز فرهنگی روسی-عربی، پیش بینی کرد که به زودی بین نیروهای دریایی ایران که از آب های سرزمینی خود محافظت می کنند و نیروهای آمریکایی که از کشتی های نقض کننده قوانین دریایی و مجریان قاچاق نفت در منطقه محافظت می کنند، برخورد صورت بگیرد.

وی گفت: ایالات متحده نگران تحولات در منطقه است به ویژه این که ایران در رژه نظامی دریایی با حضور روسیه و کشورهای ساحلی در اقیانوس هند مشارکت کرده است زیرا این رویداد در تغییر موازنه قوا تاثیر خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها