آمریکا تروریست‌ها در سوریه را به سلاح شیمیایی مجهز کرد

آمریکا تروریست‌ها در سوریه را به سلاح شیمیایی مجهز کرد
چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 01:31

معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد خبر داد که نظامیان اشغالگر آمریکایی در منطقه التنف، تروریستها را به مواد شیمیایی مجهز کردند و به آنان آموزش داده‌اند که چگونه با صحنه‌سازی، از این مواد استفاده کنند.

العالم - سوریه

الحکم دندی، معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد سه‌شنبه از بازیهای نخ‌نمای شورای امنیت برای متهم کردن سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی به شدت انتقاد کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از دندی گزارش داد، شورای امنیت اصرار دارد که به صورت ماهانه درباره پرونده شیمیایی در سوریه جلسه برگزار کند و علیرغم عدم وجود تغییراتی در این زمینه، هدف این شورا این است که کشورهای مشخصی، از این نشستها فقط برای تکرار اتهامهای خود علیه سوریه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سوریه در هر زمان و مکان و تحت هر شرایطی، استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم می‌کند، تصریح کرد: نظامیان اشغالگر آمریکایی در منطقه التنف، تروریستها را به مواد شیمیایی مجهز کردند و به آنان آموزش داده‌اند که چگونه با صحنه‌سازی، از این مواد استفاده کنند و پس از آن، انگشت اتهام را به سمت دمشق نشانه بروند.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه دوازدهم تیر ماه خبر داد که آمریکا آماده استفاده از مواد شیمیایی سمی برای مختل کردند روند عادی‌سازی روابط دمشق با کشورهای عربی است.

«سرگئی ناریشکین» مدیر این سازمان در این بیانیه گفته است: «آنگلوساکسون‌ها، بنا بر عادتشان در حال آماده شدن برای حمایت از دسیسه‌های خود با یک کمپین رسانه‌ای قدرتمند هستند تا به کشورهای عربی چنین القا کنند که گفت‌و‌گوهایشان با بشار اسد یک اشتباه راهبردی است»

او افزود: «تیم بایدن هر کاری انجام می‌دهد تا عادی سازی مناسبات اعراب-سوریه مختل و رهبری سوریه بدنام شود. برای این منظور، اقدامات تحریک آمیزی از جمله با استفاده از مواد شیمیایی در حال برنامه‌ریزی است».

دندی همچنین خاطر نشان کرد، سوریه از اینکه برخی از کشورها همکاری این کشور با سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی را نادیده می‌گیرند، متأسف است. کما اینکه این سازمان، سیاسی‌کاری می‌کند و کشورهای غربی از گزارشهای جانبدارانه آن نیز سوء استفاده می‌کنند.

این مقام سوری در پایان گفت که همه کشورهای مسئول هستند که شیوه کاری سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی را تصحیح و آن را از سیاه‌نمایی، سیاسی‌کاری و جانبداری دور کنند تا بتواند به صورت کارآمد به وظایف خود عمل کند.

منابع اطلاعاتی روسیه پیش از این خبر دادند که «جیمز میلوی» معاون فرماندهی سنتکام، تروریست‌های داعش را در جنوب سوریه و دمشق مدیریت می‌کند و آمریکایی‌ها در مناطق «الحویه» و «زافریا» در نزدیکی پایگاه التنف به تروریست‌های داعش موشک‌هایی با سر جنگی آلوده به مواد شیمیایی داده‌اند.

مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه همچنین گفت که چگونگی استفاده از این مواد شیمیایی در ماه می گذشته در استان ادلب سوریه از سوی تروریست‌های «القاعده»، «حراس الدین» و «حزب الاسلامی الترکستانی» مورد آزمایش قرار گرفته است که در جریان این آزمایش نیز حدود ۱۰۰ غیرنظامی مسموم شده‌اند.

مرکز روسی آشتی گروه‌های متخاصم در سوریه در ماه اکتبر سال گذشته نیز فاش کرد که جبهه النصره برای استفاده از مواد سمی علیه غیر نظامیان و اتهام‌زنی به ارتش سوریه برنامه ریزی می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها