سازمان ملل: بیش از ۲۰۰ مقام و نیرو امنیتی پیشین افغانستان از زمان تسلط طالبان کشته شده اند

سازمان ملل: بیش از ۲۰۰ مقام و نیرو امنیتی پیشین افغانستان از زمان تسلط طالبان کشته شده اند
سه شنبه 31 مرداد 1402 - 13:02

بنا بر اعلام سازمان ملل، گروه‌هایی که بیشتر مورد هدف طالبان قرار گرفته اند، نیروهای ارتش، پلیس و اطلاعات پیشین بوده اند.

العالم - جهان اسلام

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، بر اساس یک گزارش سازمان ملل که روز سه‌شنبه منتشر شد، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در دو سال پیش، بیش از ۲۰۰ قتل غیرقانونی مقامات دولتی و نیروهای امنیتی پیشین افغانستان رخ داده است.

به گفته دفتر معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان، گروه‌هایی که بیشتر مورد هدف طالبان قرار گرفته اند، نیروهای ارتش، پلیس و اطلاعات پیشین بوده اند.

این دفتر موسوم به «یوناما» دست‌کم ۸۰۰ مورد نقض حقوق بشر را علیه مقامات دولتی و نیروهای امنیتی پیشین افغانستان از ۱۵ اوت ۲۰۲۱، زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند، تا پایان ژوئن ۲۰۲۳ ثبت کرده است.

طالبان در حالی به سرعت بر سراسر افغانستان مسلط شدند که نیروهای آمریکایی و ناتو پس از دو دهه جنگ، آخرین هفته‌های خروج از این کشور را پشت سر می‌گذاشتند. نیروهای آموزش دیده افغان و تحت حمایت ایالات متحده در برابر پیشروی طالبان از هم گسستند و اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان از کشور گریخت.

در این گزارش آمده است: "افراد پیش از کشته شدن توسط نیروهای امنیتی (طالبان) و اغلب برای مدت کوتاهی بازداشت می‌شدند. برخی به بازداشتگاه‌ها منتقل شده و در حین بازداشت کشته شده‌اند، برخی دیگر به مکان‌های نامعلومی منتقل شده و کشته شده‌اند، و اجساد آن‌ها یا دور انداخته شده یا به اعضای خانواده تحویل داده شده‌است.»

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه ای مطبوعاتی که همراه با این گزارش منتشر شد، گفت «این گزارش تصویر هشیارکننده‌ای از رفتار با افراد وابسته به دولت پیشین و نیروهای امنیتی ارائه می‌دهد.»

تورک افزود: «حتی بیش از آن، با توجه به اینکه به آنها اطمینان داده شده بود هدف قرار نخواهند گرفت، این (قتل‌ها) خیانت به اعتماد مردم است.» او از طالبان خواست تا با جلوگیری از موارد نقض بیشتر و محاکمه عاملان، به «تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر» پایبند باشند.

از زمان تسلط بر افغانستان، طالبان با مخالفت قابل توجهی مواجه نشده و از اختلافات داخلی اجتناب کرده اند.

وزارت خارجه طالبان این گزارش را رد کرد و گفت از موارد نقض حقوق بشر توسط مقامات یا کارمندان طالبان بی‌اطلاع است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها