هشدار روسیه به مولداوی درباره حمایت از اوکراین

هشدار روسیه به مولداوی درباره حمایت از اوکراین
شنبه 4 شهريور 1402 - 00:53

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت: مسکو به مولداوی هشدار می‌دهد که بیش از حد در روند حمایت از کی‌یف دخالت نکند زیرا چنین اقداماتی امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار کرد: من می‌خواهم به مقامات کیشیناو هشدار بدهم که بیش از حد در روند حمایت از اوکراین دخالت نکنند زیرا این موضوع نه‌ تنها ثبات و امنیت در منطقه را به خطر می‌اندازد بلکه در واقع مولداوی را به شریک جرم جنایات جنگی رژیم کی‌یف تبدیل می‌کند.

زاخارووا با اشاره به اینکه علیرغم وضعیت بی‌طرف مندرج در قانون اساسی مولداوی، غرب همچنان فعالانه این کشور را به درگیری اوکراین می‌کشاند، خاطرنشان کرد: ما بارها به طور رسمی به کیشیناو درباره عواقب فاجعه‌بار چنین اقداماتی هشدار داده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت: همه سیاستمداران معقول مولداوی که به آینده کشور خود اهمیت می‌دهند به معنای واقعی کلمه زنگ خطر را در این زمینه به صدا در می‌آورند اما با این حال، مقامات مولداوی همچنان این کشور را به ورطه‌ای می‌کشانند که کشور همسایه آنها (اوکراین) پیش از این خود را به آن ورطه کشانده است.

زاخارووا با اشاره به اینکه مولداوی به تدریج به ضمیمه لجستیکی رژیم کی‌یف تبدیل شده است، یادآور شد: بلافاصله پس از آغاز عملیات ویژه نظامی، کیشیناو تحویل گسترده کالاهای مختلف مانند سوخت، روغن، دارو و مواد غذایی به اوکراین را آغاز کرد اما در همان زمان، اطلاعاتی در مورد ورود محموله‌های نظامی از طریق قلمرو مولداوی به اوکراین به دست مسکو می‌رسید.

وی افزود: تصادفی نیست که در حال حاضر تحت نظارت ایالات متحده و اتحادیه اروپا و با هزینه آنها، فعالیت گسترده‌ای برای بهبود زیرساخت‌های خطوط ریلی و جاده‌های مولداوی انجام می‌شود و بازرسان آمریکایی در حال ارزیابی امکان فرود هواپیماهای با تناژ بالا در فرودگاه کیشیناو هستند.

زاخارووا با تاکید بر اینکه در موضوع از بین بردن آزادی بیان، مولداوی با اوکراین برابر است، خاطرنشان کرد: مقامات مولداوی در نقض آشکار کلیه تعهدات بین‌المللی خود در زمینه تضمین آزادی رسانه‌ها، پیشتر فعالیت رسانه‌های روسی و محلی خارج از کنترل خود را کاملا از فضای رسانه‌ای این کشور حذف کرده‌اند در حالی که فعالیت رسانه‌های طرفدار غرب و اوکراین در مولداوی که آزادانه افکار عمومی را دستکاری و بدون هیچ محدودیتی روایات آشکار ضد روسی را تحمیل می‌کنند، به هیچ وجه محدود نشده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها