افشای وجود سلاح های تهاجمی آمریکایی در پایگاه عین الاسد در عراق

افشای وجود سلاح های تهاجمی آمریکایی در پایگاه عین الاسد در عراق
سه شنبه 14 شهريور 1402 - 13:04

یک مقام نظامی برجسته در بغداد در گفتگو با سایت "العربی الجدید" فاش کرد که به رغم توافق 2021 بین عراق و آمریکا مبنی بر تبدیل حضور آمریکا در این کشور از نظامی به مشورتی، سلاح های تهاجمی سنگین و متوسط آمریکا همچنان در پایگاه عین الاسد واقع در استان الانبار در غرب عراق مستقر هستند.

العالم - عراق

وی خاطرنشان کرد که در بازدید اخیر فرماندهان نظامی عراقی از پایگاه عین الاسد مشخص شد که سلاح های تهاجمی آمریکایی از جمله بالگردهای جنگی بلک هاوک و آپاچی و یک سامانه رادار پیشرفته و برخی تجهیزات سنگین دیگر همچنان در این پایگاه مستقر هستند.

یک هیئت نظامی عالی رتبه عراقی در 26 آگوست گذشته، به طور سرزده از پایگاه عین الاسد بازدید کردند؛ صدها تن از نظامیان آمریکایی هنوز در این پایگاه حضور دارند.

وزارت دفاع عراق عکس هایی از دیدارهای پراکنده بین هیئت عراقی و فرماندهان و ژنرال های آمریکایی منتشر کرده است.

یک مقام مسئول که خواست نامش فاش نشود گفت که در این بازدید مشخص شد که بر خلاف توافق 2021، تجهیزات و سلاح های تهاجمی شامل سامانه رادار پیشرفته، انواع سلاح و نفربرهای هامفی و هامر و چند فروند بالگرد جنگی آپاچی و بلک هاوک و سامانه موشکهای رهگیری همچنان در بخش شمال غرب این پایگاه مستقر هستند.

این مقام مسئول گفت که دولت عراق قصد دارد به ویژه در مورد این پرونده و افزایش تحرکات نیروهای آمریکایی در مناطق نزدیک به مرز سوریه و اینکه آیا نقشه های جدیدی در منطقه دارند، با آنها صحبت کند و توضیح بخواهد.

از سوی دیگر «مهدی تقی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که این کمیسیون و گزارش های امنیتی دستگاه های دولتی بارها اعلام کرده اند که پایگاه هایی که در اختیار نظامیان آمریکایی و نیروهای ائتلاف بین المللی بوده اند، در آنها هنوز سلاح های تهاجمی نگه داری می شوند.

وی خاطرنشان کرد که این حقیقت در مورد سفارت آمریکا هم مصداق دارد اما همه این گزارش ها با بی توجهی دولت الکاظمی رو به شده اند.

وی تصریح کرد که نیروهای بیگانه در عراق همچنان سلاح های تهاجمی و جنگنده نگهداری می کنند و ما هنوز علت وجود این همه سلاح را در عراق نمی دانیم.

این مقام مسئول عراقی تأکید کرد که کمیسیون امنیتی در پارلمان و دولت، نتایج بازدید از پایگاه عین الاسد را بررسی می کنند و از طریق محمد شیاع السودانی، نخست وزیر در این باره از سفارت آمریکا توضیح خواهند خواست.

پایگاه هوایی عین الاسد در فاصله 200 کیلومتری غرب بغداد نزدیک رود فرات واقع شده و بزرگترین پایگاه آمریکایی ها در عراق به شمار می رود.

پربیننده ترین خبرها