فرمان انحلال نیروهای پشتیبانی سریع سودان صادر شد

فرمان انحلال نیروهای پشتیبانی سریع سودان صادر شد
پنج‌شنبه 16 شهريور 1402 - 00:32

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان چهارشنبه شب در فرمانی دستور انحلال نیروهای پشتیبانی سریع را که با ارتش این کشور در جنگ است، صادر کرد.

العالم - آفریقا

به گزارش القدس العربی، عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت سودان با صدور فرمانی قانونی، نیروهای پشتیبانی سریع را منحل کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی شورای حاکمیتی سودان صادر شد، آمده است که این تصمیم به خاطر نافرمانی و تمرد علیه حکومت و نقض فاحش حقوق شهروندان از سوی این نیروها و تخریب عمدی زیرساخت‌های کشور اتخاذ شده است.

شورای حاکمیتی سودان افزوده است: همچنین اهداف، وظایف و اصول تاسیس این مجموعه که در قانون مصوب سال ۲۰۱۷ میلادی آمده است، توسط نیروهای پشتیبانی سریع نقض شده است.

آمریکا روز چهارشنبه تحریم‌هایی علیه مقامات ارشد نیروهای پشتیبانی سریع سودان به دلیل نقض حقوق بشر از جمله قتل فرماندار دارفور غربی، اعلام کرد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده است اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

این درگیری‌ها که در مناطق جداگانه سودان که بیشتر آنها در خارطوم متمرکز شده، ادامه دارد و صدها غیرنظامی کشته و یا زخمی شده‌اند.

اختلافات بین عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع پس از امضای «توافقنامه چارچوب» برای ایجاد دوره انتقالی و انتقال قدرت به غیرنظامیان علنی شد.

دقلو پس از درخواست ارتش برای ادغام نیروهای واکنش در نیروهای مسلح، ارتش سودان را به برنامه‌ریزی برای ابقا در قدرت و واگذار نکردن قدرت به غیرنظامیان متهم کرد؛ این در حالی است که ارتش تحرکات نیروهای واکنش سریع را یک شورش علیه دولت انتقالی خواند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها