آژانس مواد مخدر سازمان ملل: افغانستان رکورد رشد سریع تولید متامفتامین جهان را شکسته است

آژانس مواد مخدر سازمان ملل: افغانستان رکورد رشد سریع تولید متامفتامین جهان را شکسته است
يکشنبه 19 شهريور 1402 - 12:14

مجموع کشفیات سالانه متامفتامین از داخل افغانستان از کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۷۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

العالم - اروپا

به نقل از آسوشیتدپرس، آژانس مواد مخدر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد افغانستان سریع‌ترین رشد تولید متامفتامین در جهان را در اختیار دارد. این کشور همچنین یک تولیدکننده عمده تریاک و هروئین است، حتی پس از آنکه طالبان در پی بازگشت به قدرت در اوت ۲۰۲۱ علیه مواد مخدر اعلام جنگ کرد.

متامفتامین نوعی ماده مخدر و اعتیادآور است که به اشکال مختلف نظیر قرص، مایع و شیشه تولید می‌شود.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل که این گزارش را منتشر کرده است، افزود، متامفتامین در افغانستان بیشتر از مواد قانونیِ در دسترس یا مواد استخراج شده از گیاه افدرا که در طبیعت رشد می‌کند، تهیه می‌شود.

این گزارش، تولید مواد مخدر در افغانستان را یک تهدید فزاینده برای سلامت و امنیت ملی و منطقه ارزیابی کرد زیرا این وضع می‌تواند بازار مواد مخدر مصنوعی را تحت تأثیر قرار دهد و به اعتیاد دامن زند. این گزارش می‌گوید کشف مواد مخدر از منشئی که احتمالا افغانستان است، در اتحادیه اروپا و شرق آفریقا گزارش شده است.

در این گزارش آمده است مجموع کشفیات سالانه متامفتامین از داخل کشور از کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۹ به نزدیک به ۲۷۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۲۱ رسیده است که نشان‌دهنده افزایش تولید است. اما منتشرکنندگان این گزارش نمی‌توانند ارزشی برای عرضه متامفتامین در افغانستان، مقادیر تولید شده و یا مصرف داخلی آن ارائه دهند زیرا داده‌های لازم را در اختیار ندارند.

آنجلا می، رئیس شعبه تحقیق و تحلیل سازمان ملل در این خصوص به آسوشیتدپرس گفت ساخت متامفتامین به ویژه در افغانستان، مزایای متعددی نسبت به تولید هروئین یا کوکائین دارد.

وی ادامه داد: «نیازی نیست منتظر رشد چیزی باشید. شما به زمین نیاز ندارید. شما فقط به افراد تولیدکننده و دانش آن نیاز دارید. آزمایشگاه‌ها متحرک هستند، آنها مخفی هستند. افغانستان همچنین گیاه افدرا را در اختیار دارد که در بزرگترین کشورهای تولیدکننده متامفتامین جهان، میانمار و مکزیک، یافت نمی‌شود. این گیاه در افغانستان قانونی است و همه جا رشد می‌کند. اما شما به مقدار زیادی از آن نیاز دارید.»

او افزود بسیار زود است که ارزیابی مطلوبی از تأثیر سرکوب طالبان در حوزه مواد مخدر بر عرضه متامفتامین به دست آید.

سخنگوی وزارت داخله طالبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت این حکومت کِشت، تولید، فروش و استعمال تمام مسکرات و مواد مخدر را در افغانستان ممنوع کرده است.

وی افزود مقامات ۶۴۴ کارخانه و حدود ۱۲ هزار جریب زمین را که در آن مواد مخدر ممنوعه کِشت، فرآوری یا تولید می‌شد، تخریب کرده اند. بیش از ۵ هزار حمله انجام شده است که در آنها ۶ هزار نفر دستگیر شده اند.
اما یک گزارش سازمان ملل که در ماه نوامبر منتشر شد، می‌گوید کِشت تریاک از زمان تسلط طالبان نسبت به سال قبل ۳۲ درصد افزایش یافته است و قیمت تریاک پس از اعلام ممنوعیت کِشت در آوریل ۲۰۲۲ توسط مقامات افزایش یافت. درآمد کشاورزان نیز از محل فروش تریاک سه برابر شد و از ۴۲۵ میلیون دلار، در سال ۲۰۲۱ به ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید.
در گزارش سال ۲۰۲۲ همچنین آمده است که بازار غیرقانونی مواد مخدر با انقباض شدید اقتصاد افغانستان رونق گرفت و مردم را برای تضمین بقای خود در معرض کِشت و قاچاق غیرقانونی قرار داد.

افغان‌ها با خشکسالی، مشکلات شدید اقتصادی و پیامدهای مداوم دهه‌ها جنگ و بلایای طبیعی دست به گریبان هستند.

رکود، همراه با توقف تامین مالی بین‌المللی که تا حدی به تقویت اقتصاد دولت پیشین مورد حمایت غرب منجر شده بود، مردم را به سوی فقر، گرسنگی و اعتیاد سوق می‌دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها