پشتیبانی رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق

پشتیبانی رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق
سه شنبه 21 شهريور 1402 - 19:33

شبکه النجباء، تروریست‌های مسلح جدایی طلب در داخل اقلیم کردستان عراق را مورد حمایت اسرائیل و تهدیدی برای امنیت ایران و عراق دانست.

العالم - عراق

شبکه النجباء عراق در گزارشی با اشاره به نزدیک شدن به مهلت تعیین شده برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق افزود: مناطق کوهستانی اقلیم کردستان عراق به محل سکونت و استقرار گروه‌های مسلح غیر قانونی تبدیل شده است که به طور غیر واضح از سوی دولت محلی اربیل حمایت می‌شوند.

این شبکه تلویزیونی عراق اضافه کرد: این گروه‌های تروریستی به منظور تحقق منافع خارجی اقلیم کردستان عراق در سطح کشورهای همسایه پیرامون این اقلیم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

النجباء در ادامه این گزارش افزود: جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته چندین بار تماس‌هایی را با بغداد برای جلوگیری از فعالیت این گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب که امنیت ملی ایران را تهدید می‌کنند، برقرار کرده بود. به خصوص اینکه این گروه‌ها برنامه‌هایی را برای اقدامات تروریستی در مراکز حیاتی ایران تدارک دیده بودند اما تلاش‌های آن‌ها با اقدامات دستگاه امنیتی ایران ناکام ماند.

این گزارش با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر چندین بار به مقامات اقلیم کردستان عراق درباره حضور و استقرار این گروه‌های تروریستی در این منطقه از خاک عراق هشدار داده بود، افزود: بی‌توجهی مقامات اقلیم کردستان عراق به این هشدارها و ادعاهای تهران مبنی بر وجود این گروه‌ها در داخل اقلیم کردستان عراق موجب شد تا جمهوری اسلامی ایران به طور دقیق مواضع این گروه‌ها که از سوی رژیم صهیونیستی حمایت می‌شوند را در داخل اقلیم کردستان عراق هدف قرار دهد.

شبکه النجباء افزود: پس از آن دولت عراق به ریاست «محمد شیاع السودانی» با جمهوری اسلامی ایران توافقنامه امنیتی امضا کرد و بغداد متعهد شد نسبت به خلع سلاح این گروههای تروریست تجزیه طلب و برچیده شدن مقرهای مشکوک آن‌ها در جوار مرزهای ایران و انتقال آن‌ها به مناطقی دور از مرز ایران تا ۱۹ سپتامبر اقدام کند.

نخست وزیر این کشور پیشتر تاکید کرده بود که عراق موظف است نگرانی‌های امنیتی ایران را برطرف کند.

«محمد شیاع السودانی» در دیدار با هیات مطبوعاتی ایران گفته بود: ما خود را موظف می‌دانیم که به نگرانی‌های امنیتی تهران در خصوص تحرکات تروریستی در اقلیم کردستان عراق رسیدگی کنیم.

وی بر جدیت دولت عراق در اجرای کامل مفاد توافقنامه امنیتی با تهران به ویژه پس از افزایش تحرکات تروریستی طی سال‌های گذشته که امنیت جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده بود، تاکید کرد.

نخست وزیر عراق همچنین بر عزم دولت این کشور برای کنترل مرزهای دو کشور همسایه تاکید کرد و گفت: ما بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای این موضوع هزینه و بیش از سه هزار سرباز ارتش را در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق مستقر کردیم.

پیشتر «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق پنجشنبه گذشته (۱۶ شهریور) در توئیتی نوشت: بغداد تلاش زیادی برای اجرای مفاد توافقنامه امنیتی با ایران انجام می‌دهد.

وی افزود: ما بر تمایل فراوان خود برای تقویت روابط بین دو کشور همسایه در راستای خدمت به منافع دو کشور و دو ملت و افزایش امنیت و ثبات منطقه تاکید می‌کنیم.

«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز امروز در کنفرانس خبری با همتای اتریشی خود در بغداد گفت که کشورش ملتزم و متعهد به اجرای توافق امنیتی با جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: ما اقدامات لازم را برای حذف گروه‌های مخالف از مرز عراق و ایران انجام داده‌ایم و به همین منظور برای گفت و گو با مقامات ایرانی فردا به تهران سفر می‌کنم.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها