پشت پرده « توافق ابراهیم» .. دستاورد این توافق برای رژیم اشغالگر چه بود؟

پشت پرده « توافق ابراهیم» .. دستاورد این توافق برای رژیم اشغالگر چه بود؟
يکشنبه 26 شهريور 1402 - 14:06

سه سال از امضای «توافق ابراهیم» تحت حمایت ترامپ در کاخ سفید، می‌گذرد، نخست امارات و بحرین آن را با رژیم اشغالگر اسرائیل امضا کرده و سپس مراکش و سودان بدان پیوستند.

العالم - نظرکده

اسامه الحاج احمد، رهبر جبهه مردمی، عادی سازی با رژیم اسرائیل را جنایت و خنجری بر پشت مردم فلسطین و آرمان آنها دانست و گفت : تمام نتایج عادی سازی به نفع «اسرائیل» است زیرا می خواهد از تمام منابع جهان عرب بهره برداری و سرمایه گذاری کرده و آن را غارت کند.

وی افزود : «اسرائیل» می‌خواهد با عادی‌سازی با کشورهای خلیج‌ فارس به‌ ویژه آنهایی که در حال عادی سازی با این رژیم هستند، ائتلاف عربی، صهیونیستی و آمریکایی را برای مقابله با نیروهای مقاومت به‌ ویژه ایران تشکیل دهد، و این موضوع برای همگان روشن شده است.

الحاج احمد ادامه داد : با یک حساب و کتاب ساده از همه دستاوردهای عرب ها و فلسطینی‌ها از عادی‌سازی، این نتیجه به دست می آید، همه چیز به نفع «اسرائیل» تمام شد که با فلسطینی‌ها تهاجمی‌تر شده و پشت خود را به حقوق آنان کرده و نسبت به مردم فلسطین فاشیست تر، کینه توزتر و خون ریزتر شده است.

دکتر جهاد سعد، مدیر مرکز بین المللی اسناد نیز تاکید کرد : توافق های عادی سازی هرگز نیاز فلسطینی ها نبوده، بلکه همواره نیاز رژیم های مرتبط با آمریکا بوده که به حمایت این کشور نیاز دارند.

وی گفت: این نظام ها به مرحله‌ای رسیده‌ اند که به مراکز خدماتی کاربردی تبدیل شده‌اند که هر آنچه را که ایالات متحده آمریکا از آنها می‌خواهد انجام می‌دهند، در شرایطی که وضعیت اقتصادی «اسرائیل» به مرز نفوذ در بازارهای خلیج‌فارس رسیده است. همه این شرایط از طریق تکمیل روابط اقتصادی رژیم اشغالگر و نظام های عادی ساز رخ داده است.

وی با بیان اینکه موضوع عادی سازی درباره اقتصاد فلسطین، دروغی بزرگ است، تاکید کرد: بخش واقعی توافق ابراهیم، نفوذ «اسرائیل» به اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

مدیر مرکز بین المللی اسناد افزود : طی سه سالی که از امضای توافقنامه ابراهیم می گذرد، شرکت‌های امنیتی و سرمایه‌گذاری «اسرائیل» به شکل قابل توجه وارد بازارهای خلیج فارس شده اند.

پربیننده ترین خبرها