سپاه امکان پرتاب ماهواره کشورهای همسایه را دارد

سپاه امکان پرتاب ماهواره کشورهای همسایه را دارد
پنج‌شنبه 6 مهر 1402 - 10:45

سردار جعفرآبادی گفت: اکنون قابلیت آن را داریم که ماهواره های کوچک کشورهای همسایه را به فضا پرتاب کنیم.

العالم - ایران ـ علمی

سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در برنامه گفتگوی ویژه خبری طی سخنانی در باره پرتاب ماهواره نور 3 گفت: کد نوزاد ماهواره نور 3 با کد 57962 ثبت شده و مردم می توانند این ماهواره را در اینترنت دنبال کنند.

وی گفت: 1/5 ساعت بعد از پرتاب ماهواره پایدار شده بود و این دفعه با سرعت بسیار بیشتری به سمت عملیاتی شدن پیش می رود. ماهواره نور 3 دو و نیم برابر نور 2 است. در این ماهواره برای اولین بار تراسترها یا پیشران های فضایی استفاده شده که به آن امکان تغییر مدار و جلوگیری از کاهش ارتفاع را می دهد.

سردار جعفرآبادی ادامه داد: ماهواره با قاصد با این پرتاب سه ماهواره را در فضا قرار داد. موتور مرحله اول سوخت مایع است که توسط وزارت دفاع ساخته شده اما موتورهای مرحله دوم و سوم سوخت و موتورهای فضایی هستند که توسط سپاه ساخته شده است و در آینده در سایر ماهواره برها ها هم استفاده خواهد شد.

فرمانده فضایی سپاه عنوان کرد: قاصد صلاحیت لازم را پیدا کرده و در آین ه می توانیم آن را در پروسه تولید قرار دهیم و بعد از دو سه پرتاب صلاحیت این را پیدا می کنیم که ماهواره های کوچک کشورهای همسایه را هم پرتاب کنیم.

وی ادامه داد: موتور مرحله دوم قاصد موتور سلمان است و ماهواره را به ارتفاع 450 کیلومتر می رساند. موتور مرحله سوم نیز موتور سوخت جامد با بدنه کامپوزیتی و نازل مترحک است و سرعت 28 هزار کیلومتر بر ساعت را به ماهواره می دهد تا به سرعت مداری برسد.

سردار جعفر آبادی تصریح کرد: ماهواره بر قاصد صلاحیت لازم برای پرتاب ماهواره های متعدد پیدا کرده و از این بعد این ماهواره بر تولید خواهد شد و با نرخ بیشتری ماهواره های لازم را پرتاب می کند. بعد از آن هم روی ماهواره بر قائم تمرکز می کنیم و ایرادات آن را بر طرف می کنیم تا به پرتاب مداری برسد. در آینده هم یک منظومه ماهواره ای در ارتفاع پایین ایجاد می کنیم تا به اشراف اطلاعاتی و سایر نیازمندی ها کمک کنیم. در لایه ای پنهان هم کار برای رسیدن به مدار 36 هزار کیلومتری را دنبال می کنیم که انشا الله در برنامه پنج ساله هفتم اتفاق خواهد افتاد.

بنا به گزارش تسنیم، وی افزود: اگر جنگ های اخیر دنیا را ملاحظه کنیم موفقت در میدان نبرد بستگی به فناوری‌های ماهواره دارد و نیرو ها در حال تلاش هستند تا تجهیزات خود را کنترل از راه دور کنند و هدایت تجهیزات در فواصل دور فقط از راه ماهواره امکان پذیر است و همچنین فرماندهان برای برقراری ارتباط با نیروهای خود در میدان نبرد هم به ارتباط ماهواره ای نیازمند هستند. در واقع فضا زیرساخت جنگ شبکه محور است و امروز کشورهای مختلف توجه ویژه ای به حوزه فضایی کرده اند.

پربیننده ترین خبرها