چرا دولت بایدن 5 شرکت ترکیه‌ای را تحریم کرد؟

چرا دولت بایدن 5 شرکت ترکیه‌ای را تحریم کرد؟
يکشنبه 9 مهر 1402 - 19:53

وقتی آمریکا از واداشتن مخالفان و رقبای خود به حرکت در مسیری که مطلوبش است، سرخورده می‌شود، از تحریم‌های ثانویه استفاده می‌کند.

العالم - آمریکا

«مدرن دیپلماسی» در گزارشی با اشاره به تحریم‌های اخیر دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا علیه آنکارا، به موضوع همراهی «رجب طیب اردوغان» با روسیه و مقابله با سیاست‌های تحریمی دولت بایدن در ماجرای جنگ اوکراین پرداخته و عنوان کرده که بعید است این کشور بخواهد در آینده تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده، طرف قدرت‌های غربی را بگیرد.

مدرن دیپلماسی می‌نویسد: وقتی آمریکا از واداشتن مخالفان و رقبای خود به حرکت در مسیری که مطلوب آن است، شکست خورده و سرخورده می‌شود، از تحریم‌های ثانویه استفاده می‌کند.

«مارک اپیسکوپوس» استاد تاریخ در دانشگاه «مریمونت» آمریکا و نویسنده مسائل امنیت‌ ملی و روابط بین‌الملل در این گزارش نوشته است: دولت بایدن پنج شرکت در ترکیه و یک شهروند ترکیه‌ای را که متهم به کمک به روسیه در جریان دور زدن تحریم‌ها و حمایت از مسکو در جریان جنگ اوکراین هستند را تحریم کرده و فشار بر آنکارا را به دلیل موضع بی طرفش در جنگ اوکراین افزایش داده است.

آمریکا در دور جدید تحریم‌هایش، آن بخش از شرکت‌های ترکیه‌ای را انتخاب کرده که متهم به تسهیل روند انتقال کالاهایی با کاربری دوگانه به روسیه هستند. طبق این گزارش، آنکارا با کشورهای عضو ناتو در جریان دنبال کردن راهبرد فشار حداکثری غرب علیه کرملین همراهی نکرده و همواره تلاش کرده تا خود را به عنوان کشور میانجی احتمالی بین مسکو و کی‌یف نشان دهد.

مدرن دیپلماسی می‌نویسد: تحت چنین شرایطی، ترکیه نه تنها از مشارکت در رژیم‌های تحریم غرب امتناع کرده، بلکه حتی روابط تجاری این کشور با مسکو پس از آغاز جنگ اوکراین رونق گرفته است. بر همین اساس، رویترز اوایل سال ۲۰۲۳ در گزارشی عنوان کرد که صادرات ترکیه به روسیه نسبت به سال گذشته، ۲۶۲ درصد افزایش یافته که این نشان‌دهنده میزان سود آنکارا از فضای خالی ناشی از خروج بازیگران اقتصادی غربی از بازارهای روسیه است.

مسکو و آنکارا حتی در مورد ساخت یک هاب گازی جدید در خاک ترکیه به توافق رسیده‌اند که این موضوع مسیرهای جایگزینی برای عرضه گاز روسیه جهت صادرات گار فراهم می‌کند، اگرچه این پروژه بلندپروازانه بین دو کشور اکنون ظاهرا به دلیل اختلافات مدیریتی متوقف شده است.

به نوشته این گزارش، اقتصاد روسیه تا حد زیادی در برابر موج‌های پی‌درپی بسته‌های تحریمی ایالات متحده و اتحادیه اروپا از خود انعطاف‌پذیری بالایی نشان داده، چرا که این کشور روابط تجاری خود را با بسیاری از کشورهای غیرغربی، به ویژه ترکیه و بازیگران اصلی خاورمیانه و سایر کشورهای عضو بریکس حفظ کرده و حتی این روابط را تعمیق بخشیده است.

به نوشته مدرن دیپلماسی، دولت بایدن با اعمال تحریم‌های ثانویه علیه چین، امارات، ترکیه و سایر نهادهایی که متهم به کمک به مسکو در جریان دستیابی به فناوری پیشرفته و سایر کالاهایی هستند که به گفته مقامات آمریکایی می‌تواند جهت تقویت تلاش‌های جنگی روسیه در اوکراین استفاده شود، تلاش کرده تا تحریم‌ها بر روسیه را تشدید کند.

به تحلیل این رسانه، اردوغان در بهره‌برداری از اهرم ژئوپلتیکی که ترکیه را به عنوان چهارراه اوراسیا در یک موقعیت استراتژیک خاص قرار داده، از خود مهارت نشان داده و در این راه بین غرب و مسکو برای پیشبرد دیدگاه سیاست خارجی عملگرایانه‌ای که اهداف ناتو را زیر پا می‌گذارد، به خوبی مانور می‌دهد.

به نوشته این گزارش، «ترکیه جایگاه خود را به عنوان یکی از مهمترین میانجیگران معادله جنگ اوکراین با میزبانی از مذاکرات صلح ناکامِ روسیه و اوکراین در بهار سال ۲۰۲۲ و اجرای ابتکار موسوم به توافق غلات دریای سیاه که با عنوان توافق غلات اوکراین نیز شناخته می‌شود، تثبیت کرده است».

به گزارش فارس، بنابر این تحلیل، بعید به نظر می‌رسد که اردوغان بخواهد تحت تاثیر تحریم‌های اخیر غرب از موضع غیرمتعهدش در زمینه همراهی با آمریکا جهت فشار بر مسکو، منصرف شود. نویسنده گزارش خاطرنشان می‌کند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه دولت بایدن در نظر داشته باشد اقدامات تنبیهی مستقیم‌تر را علیه آنکارا افزایش دهد، وجود ندارد.

پربیننده ترین خبرها