نام ایران با فشار روسیه از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا حذف شد

نام ایران با فشار روسیه از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا حذف شد
چهارشنبه 3 آبان 1402 - 13:05

نام جمهوری اسلامی ایران از پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ حماس و رژیم صهیونیستی حذف شد.

العالم ـ آمریکا

شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز گزارش کرده است که نام جمهوری اسلامی ایران تحت فشار روسیه از پیش‌نویس قطعنامه تحت حمایت ایالات متحده آمریکا درباره جنگ رژیم صهیونیستی و حماس که قرار بود روز سه‌شنبه به وقت محلی در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شود، حذف شد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه هفته جاری گزارش کرده بود که در پیش‌نویس اولیه قطعنامه تحت حمایت آمریکا از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده بود که تأمین بودجه گروههای مقاومت را که ایالات متحده آن‌ها را به عنوان سازمان‌های تروریستی معرفی می‌کند، متوقف کند.

شبکه فاکس‌نیوز که به نسخه‌ای از این قطعنامه دست پیدا کرده است، نوشت که در نسخه اصلی آمده بود: «ایران باید صادرات تمامی انواع سلاح‌ها و مواد مربوطه به شبه‌نظامیان مسلح و گروههای تروریستی از جمله حماس را که صلح و امنیت را در سراسر منطقه تهدید می‌کنند، متوقف کند».

بنا بر گزارش فاکس‌نیوز، در جدیدترین نسخه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار بود روز سه‌شنبه به رأی گذشته شود اما مذاکرات درباره آن همچنان ادامه دارد، هیچ اشاره‌ای به نام ایران نشده است.

این شبکه آمریکایی گزارش کرده است که به جدیدترین نسخه از این پیش‌نویس دست یافته که در آن «کشورهای عضو ترغیب می‌شوند که تلاش‌ها برای سرکوب تأمین مالی تروریسم را از جمله با محدود کردن تأمین مالی حماس از طریق مقامات مربوطه در سطح ملی و مطابق با قوانین بین‌المللی و مطابق با قطعنامه ۲۴۸۲ (۲۰۱۹) تشدید کنند».

سخنگوی نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل در بیانیه‌ای برای شبکه فاکس‌نیوزف روسیه را عامل حذف نام ایران از جدیدترین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا معرفی کرد.

وی در این بیانیه گفت: «دولت بایدن در محکوم کردن حمایت طولانی‌مدت ایران از گروههای تروریستی چون حماس و حزب‌الله صریح بوده است و ما در پاسخگو نگه داشتن ایران برای فعالیت‌های ثبات‌زدایش، هیچ تردیدی نداریم».

این مقام آمریکایی با اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: «در خصوص قطعنامه سازمان ملل، نمایندگی روسیه در نیویورک اصرار داشت که اشاره به نام ایران حذف شود. پیشنهاد می‌کنم برای پرسیدن دلیل مطرح کردن چنین تقاضایی، به روس‌ها مراجعه کنید. با این‌حال، قطعنامه دارای لحن بسیار قاطعانه‌ای است که مستقیماً در خصوص ایران کاربرد دارد به خصوص در بخش درخواست برای توقف تأمین مالی حماس و خودداری از صادرات تسلیحات به حماس و لحن مربوط به حزب‌الله تحت حمایت ایران برای متوقف کردن تمامی حملات فرامرزی».

شبکه فاکس نیوز در گزارش خود نوشت که پیش‌نویس قطعنامه مربوط به جنگ رژیم صهیونیستی و حماس را مورد بررسی قرار داده است و تأیید می‌کند که نام ایران به طور کلی از آن حذف شده است.
به گزارش فارس،‌ پیش از این، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد، مسکو از سال‌ها پیش نسبت به روند فزاینده تنش‌ها در غرب آسیا و خطر تشدید آنها هشدار داده بود.

پربیننده ترین خبرها