گزارش ستاد حقوق بشر درباره جنایات رژیم صهیونیستی در 86 سال گذشته

گزارش ستاد حقوق بشر درباره جنایات رژیم صهیونیستی در 86 سال گذشته
دوشنبه 22 آبان 1402 - 15:09

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گزارش اهم جنایات رژیم صهیونیستی در 86 سال گذشته در فلسطین اشغالی را منتشر کرد.

العالم - ایران

گزارش اهم جنایات رژیم اسرائیل در 86 سال گذشته از سوی ستاد حقوق بشر در دو بخش تهیه و تدوین شده که بخش اول درباره فهرست 86 سال جنایات رژیم کودک‌کش و آپارتاید اسرائیل و بخش دوم درباره قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای حقوق بشر علیه رژیم صهیونیستی است.

بر اساس این گزارش، شهادت و زخمی شدن بیش از 40 هزار نفر در 1 ماه اخیر (طوفان الاقصی)، تخریب بیش از 33 هزار ساختمان مسکونی و زیرساخت و آوارگی یک میلیون 400 هزار نفر در 1 ماه اخیر، از جمله جنایت‌هایی است که رژیم صهیونیستی اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه مرتکب شده است.


همچنین طی 86 سال گذشته 512 قطعنامه علیه اسرائیل توسط مجمع عمومی، شورای امنیت و شورای حقوق بشر به تصویب رسیده و 55 قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی توسط آمریکا وتو شده است.
یکی از جنایت‌های ارتش اسرائیل در سحرگاه نهم آوریل ۱۹۴۸ به وقوع پیوست. تروریست‌های صهیونیست، به روستای دیر یاسین در غرب بیت المقدس حمله کردند. آمار شهدای این قتل عام 250 تا 360نفر تخمین زده شده است که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می دادند. نظامیان صهیونیست کشتاری شامل شکنجه، هتک‌حرمت، قطع اعضا، پاره کردن شکم زنان باردار و ... را به راه‌انداختند. ۵۳ کودک را از دیوارهای محله قدیمی قدس به پایین پرت کردند و ۲۵ نفر از مردان روستا را سوار اتوبوس کردند و در خیابان‌های بیت‌المقدس گرداندند و سپس آنها را تیرباران کردند. صهیونیست‌ها یا اجساد قربانیان را در چاه‌های آب روستا ‌انداخته و درهای آن را به منظور سرپوش نهادن بر جنایت‌های خود بستند یا پیکر شهدا را روی هم تلنبار کرده و آن‌ها را به آتش کشیدند.
یک ماه بعد در همان سال ۱۹۴۸ گروه‌های تروریستی یهودی شامل هاگانا و اشترن و پالماخ که تحت نظارت و آموزش انگلیسی‌ها بودند حملات وحشیانه خود را به شهرها و روستاهای فلسطینی آغاز کردند. طبق آمار موجود، بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی یعنی نزدیک به نیمی از جمعیت فلسطینیان در آن زمان از خانه و کاشانه خود آواره شدند و ۴۰۰ تا ۶۰۰ روستای فلسطینی کاملاً تخریب شد. در طول این جنگ 10 الی 70 قتل عام رخ داد. اسرائیلی‌ها حدود 800 غیرنظامی عرب و اسیر جنگی را در 24 فقره جنایت کشتند. در 68 روستا کشتار بی رویه زندانیان و غیرنظامیان در حالی رخ داد که این روستاها هیچ تهدیدی علیه اسرائیل نداشتند. "بدترین موارد" جنایات اسرائیل در این جنگ شامل قتل عام صالحیه با 60 تا 70 کشته، کشتار دیر یاسین با حدود 112 کشته، قتل عام لیدا با حدود 250 نفر و قتل عام ابوشوشه با 60 تا 70 کشته بودند. در الدویمه آمار قربانیان 100 تا 200 نفر و طبق برخی گزارش ها 80 تا 100 نفر گزارش شده است. در روستای مختار 455 نفر ازجمله 170 زن و کودک مفقود شدند.
با شروع اشغال رسمی فلسطین در بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ بیش از ۵۳۰ شهر و روستای فلسطینی تخریب شد. بسیاری از این تخریب‌ها به این دلیل رخ می‌داد که فلسطینی‌های آواره نتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

قتل و کشتار صدها غیرنظامی و سرباز غیرمسلح توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل طی جنگ 1948

برخی دیگر از کشتارهای دسته جمعی ملت فلسطین در سرزمینشان به دست صهیونیست‌ها در سال ۱۹۴۸ رخ داده که شامل کشتار فلسطینی‌ها در سلمه، بیار عدس، طبریا، حیفا، قدس، عکا، یافا، صفد و بیسان است. طی سال‌های بعد نیز نیروهای رژیم صهیونیستی دست از جنایت و کشتار مردم بی گناه برنداشتند و در حملات مختلف به قتل عام در سرزمین های اشغالی ادامه دادند.

فوریه سال 1955 کشتار اول و قتل عام مردم بی گناه فلسطینی در غزه آغاز شد و اشغالگران اسرائیل اولین حملات نظامی خود به نوار غزه را آغاز کردند. این منطقه در آن زمان تحت اداره مصر بود. موشه دایان رئیس ستاد ارتش وقت اسرائیل نظریه پرداز این عملیات بود. چتربازان اسرائیلی در منطقه هلی برن شدند و در این حمله 39 نفر شهید و 33 نفر دیگر زخمی شدند.

کشتار دوم غزه در منطقه خان یونس در دو مرحله در 30 می و 1 سپتامبر سال 1955 توسط ارتش اسرائیل و با حملات سنگین توپخانه ای صورت گرفت. در مرحله اول که بامداد 30 می بود، 20 نفر شهید و 20 تن دیگر زخمی شدند. اما در حمله دوم که نیمه شب اول سپتامبر بود، 46 نفر شهید و 5 تن دیگر زخمی شدند.

انتفاضه اول فلسطین در دسامبر سال 1987 آغاز شد و در سال 1991 آرام شد. در این انتفاضه بیش از 1300 فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

انتفاضه دوم فلسطین یا انتفاضه الاقصی در طول سال‌های 2000 تا 2005 صورت گرفت و در جریان آن ارتش اسرائیل بیش از 4412 فلسطینی را به شهادت رساند و 48322 نفر را زخمی کرد.

جنگ اول غزه با حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه در تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۰۸ (جنگ 23 روزه) آغاز شد و ۱۴۱۹ نفر از نوار غزه شهید شدند که بیشتر آنها از شهروندان عادی و زنان و کودکان بودند. تعداد مجروحان ۵۵۰۰ نفر اعلام شد. ۸۳ درصد از شهدا را زنان و کودکان تشکیل دادند. جنگنده‌های اسرائیلی در این یورش علاوه‌بر اهداف امنیتی و بر خلاف قوانین بین‌الملل صدها منزل مسکونی‌، بیمارستان، مسجد، مدرسه‌، دانشگاه و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل در نوار غزه را هدف قرار دادند. تحقیقات اثبات کرد این رژیم در تجاوز سال 2008-2009 از بمب‌های حاوی فسفر سفید و اورانیوم در بمباران غزه استفاده کرده است.

جنگ دوم غزه در سال ۲۰۱۲ پس از ترور «احمد الجعبری» از فرماندهان ارشد گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس آغاز شد که این جنگ 8روز طول کشید و رژیم صهیونیستی پس از این ترور، حملات هوایی گسترده خود به غزه را آغاز کرد. در این زمینه، مرکز اطلاعات بهداشتی فلسطین در گزارش خود اعلام کرد که در سال ۲۰۱۲ در جریان تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه ۲۷۸ فلسطینی شهید و 2158 نفر نیز زخمی شدند.

جنگ سوم غزه نیز 12 ژوئن ۲۰۱۴ آغاز شد؛ صهیونیست‌ها به بهانه گم شدن سه اسرائیلی در کرانه باختری، به خانه‌های فلسطینی‌ها در کرانه باختری یورش بردند و بیش از ۵۰۰ جوان فلسطینی بازداشت شدند. 20 روز بعد سه شهرک‌نشین صهیونیست، نوجوانی فلسطینی را به بهانه انتقام ربایش سه اسرائیلی یاد شده ربودند و وی را به شهادت رساندند. آنها پس از دزدیدن ابوخضیر وی را به یک مکان دورافتاده می‌برند، با شیء سنگینی به سر وی می‌زنند، او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و در نهایت با ریختن بنزین بر روی این نوجوان فلسطینی پیکر او را آتش می‌زنند. این اقدامات در کنار اتفاقات دیگر جرقه‌های جنگ سوم غزه را زد. این تجاوز ۵۱ روزه نزدیک به ۲۲۶۰ شهید و نزدیک به ۱۱ هزار مجروح بر جای گذاشت. کودکان و زنان بخش زیادی از کشته شدگان را تشکیل دادند به نحوی که خبرها از شهادت ۵۰۰ کودک و بیش از ۲۵۰ زن حکایت داشت. مقامات بهداشت فلسطین اعلام کردند که 89 خانواده به طور کامل کشته شده اند. در این جنگ 7000 خانه تخریب شد، 89000 خانه آسیب دید و مجموعاً 60 هزار نفر بی خانمان شدند.



جنگ معروف به طوفان الاقصی در غزه (تا 20 آبان 1402)، 11000 شهید بر جای گذاشته که از این تعداد 5000 کودک و 3000 نفر از آنان را زنان تشکیل می دهند. تعداد زیرساخت‌ها و ساختمان‌های مسکونی تخریب شده به 32000 واحد رسیده است. از این تعداد 44 واحد درمانی، 61 مرکز درمانی، 41 مسجد ویران شده است. تعداد شهدای امدادگر به 195 شهید، تعداد شهدای خبرنگار به 49 شهید، تعداد مجروحان به 27500 نفر و تعداد آوارگان به یک میلیون 400 هزار نفر رسیده است.

مهم‌ترین ترورهای انجام شده توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل در جهان

در بیش از 8 دهه، صهیونیست ها بیش از ۲۷۰۰ ترور انجام دادند که میانگین سالانه آن ۳۸ عملیات در داخل و خارج سرزمین ‌های اشغالی می‌ شود. ترورهای رژیم صهیونیستی محدود به رهبران و فعالان نظامی مقاومت نبود. آنها رهبران سیاسی، دانشمندان و نویسندگان را هم هدف قرار می ‌دهند.

در دهه ۱۹۵۰، «حسن کامل الصباح» دانشمند لبنانی و از مخترعان، محققان و از دانشمندان برجسته در سطح جهان در آمریکا ترور شد. ۱۳ ژوئیه سال ۱۹۵۶ ترور «مصطفی حافظ» سرهنگ ارتش مصر که متهم به بکارگیری مهاجران علیه اسرائیل بود به وسیله بمب بسته ‌ای در نوار غزه صورت گرفت. در ۱۴ ژوئیه همین سال «صلاح مصطفی» یکی از افسران ارتش مصر به وسیله «بمب بسته ای» در امان پایتخت اردن ترور شد.

در دهه ۱۹۶۰، ۱۱ سپتامبر ۱۹۶۲ «هاینتز کروگ» آلمانی دانشمند برنامه موشکی مصر طی «عملیات داموکلس» در آلمان غربی ترور شد. جسد او که از دفترش ربوده شده بود، هیچ گاه یافت نشد. در ۲۸ نوامبر ۱۹۶۳ پنج کارگر کارخانه موشک سازی ۳۳۳ در مصر، طی مرحله ۲ «عملیات داموکلس» به وسیله بمب بسته ای ترور شدند.

از دهه ۱۹۷۰ تا دهه 2010، 77 ترور از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی علیه نیروهای مقاومت صورت گرفت که از جمله مهم ترین آنها می توان به ترور دکتر «یحیی المشد» دانشمند هسته ‌ای مصر طی «عملیات ابوالهول» در اتاق هتل محل اقامت در پاریس توسط مامورین موساد، ترور «نبیل فلیفل» دانشمند فلسطینی، ترور «سید عباس موسوی» دبیر کل حزب الله لبنان، ترور سرلشکر «مسعود عیاض» یکی از رهبران حزب الله لبنان، ترور «عمر سعده» فرمانده ناحیه ‌ای گردان ‌های عزالدین قسام، ترور «جمال منصور» یکی از مقامات ارشد شاخه سیاسی حماس، ترور «ابوعلی مصطفی» دبیر کل جبهه آزادی‌ بخش مردم فلسطین، ترور «اسماعیل ابوشنب» از مقامات ارشد حماس، ترور «شیخ احمد یاسین» بنیانگذار و رهبر حماس، ترور «عبدالعزیز رنتیسی» بنیانگذار و رهبر حماس ، ترور «جمال ابو سمهدان» بنیانگذار کمیته مقاومت ‌های مردمی سازمان فتح، ترور «عواد ابو نصیر» فرمانده ارشد جهاد اسلامی، ترور «محمود المبحوح» یکی از مهم ترین مقامات حماس، ترور «عیسی عبدالهادی البطران» فرمانده ارشد عزالدین قسام، اشاره کرد.


قطعنامه های سازمان ملل و شورای حقوق بشر علیه رژیم صهیونیستی

از سال 2006 تا سال 2023، شورای حقوق بشر سازمان ملل 104 قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی اسرائیل تصویب کرده است.

همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال 1947 تا سال 2023، 183 قطعنامه در رابطه با وضعیت رژیم صهیونیستی اسرائیل، فلسطینیان و کشور فلسطین تصویب کرده است که برخی از آنها به محکومیت جنایات رژیم اسرائیل و اقدامات ضدحقوق بشریِ آن مربوط می شوند. آمریکا با عموم این قطعنامه¬ها مخالفت کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز از سال 1948 تا سال 2016، 225 قطعنامه درباره مسئله کشور فلسطین و وضعیت رژیم صهیونیستی اسرائیل به تصویب رسانده است. بیش از 102 مورد از این قطعنامه ها اقدامات خلاف حقوق بشر و حقوق بین المللیِ ارتکابی از سوی اسرائیل را محکوم کرده اند. ایالات متحده صرفاً از سال 1972 تا نوامبر 2023 حداقل 55 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در انتقاد از رژیم اسرائیل را وتو کرده است.

ستاد حقوق بشر

پربیننده ترین خبرها