امیرعبداللهیان: روابط تهران و باکو در مسیر درستی قرار دارد

سه شنبه 14 آذر 1402 - 22:40

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در مورد روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان گفت که روابط بین دو کشور در مسیر درستی قرار دارد.

العالم - ایران

امیرعبداللهیان که برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه دریای خزر به مسکو سفر کرده، در گفتگو با خبرنگاران گفت: در دیدار اخیر آقای رئیسی و اقای الهام علی‌اف توافق خیلی خوبی برای توسعه همه جانبه روابط صورت گرفت. ما هم در بخش اقتصادی، گشایش کریدورها، همکاری تجاری، پروژه‌های نیمه کاره بین دو کشور توافق‌های خوبی را انجام دادیم.

وی در این خصوص اضافه کرد: از سال گذشته اقدامات اجرایی برای تحقق تکمیل پروژه‌ها شروع شد و روسای جمهوری دو کشور نیز بر انجام هر چه سریعتر آن تاکید کردند لذا روابط دو کشور در یک مسیر درستی قرار دارد.

امیرعبداللهیان در مورد طرح مساله فلسطین در این نشست نیز گفت: طبعا فلسطین یکی از موضوع‌های اساسی است که هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد ما هم در نشست در بخش بسته جلسه به طور مبسوط به موضوع غزه، کرانه باختری و نسل کشی در این بخش از سرزمین فلسطین پرداختیم هم وزرای حاضر مساله فلسطین را مورد تاکید قرار دادند. در جمع بندی هم آقای لاوروف به عنوان میزبان و رئیس جلسه جمع بندی قوی را داشتند.

درخواست ما این شد که علیرغم اینکه نشست ما نشست تخصصی کشورهای ساحلی دریای خزر است ولی حتما بایستی وزرا و رئیس جلسه به این موضوع در پایان اجلاس بپردازند. الان در غزه و کرانه باختری ما شاهد گسترش بمباران‌ها هستیم. در ابتدا رژیم اسرائیل اعلام کرده بود که قصد تغییر بافت جمعیتی و انتقال مردم غزه را ندارد درحالی است که اسناد و رفتار اسرائیل کاملا نشان می‌دهد که آنها از ابتدای این جنگ به دنبال کوچ اجباری مردم غزه به بخش‌هایی از صحرای سینا در مصر بودند.

پس از آن به دلیل فشارهای بین‌المللی و موضع صریحی که آقای السیسی رئیس جمهور مصر اتخاذ کرد و گفت که باید فلسطینی‌ها در سرزمین خودشان بمانند و ما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم این تغییر حرکت جمعیت به سوی مصر صورت گیرد، اعلام کردند که نه از شمال غزه به جنوب غزه برای اینکه مردم از عملیات‌ها مصون بمانند اما امروز شاهد هستیم که عملیات‌ها بعد از اینکه بخشی از مردم را به جنوب غزه منتقل کردند، بیش از 60 درصد مردم غزه از شمال علیرغم بمباران‌های شدید و وحشیانه حاضر نشدند به جنوب مهاجرت کنند.

خوب اما شاهد هستیم در این مرحله مردمی که در جنوب غزه هم هستند را مورد بمباران قرار می‌دهند و همزامن آمریکا با اعزام آقایی به منطقه به نام مک‌ گورگ که دستیار خاورمیانه‌ای شورای امنیت ملی آمریکا است، به او ماموریت دادند که راجع به غزه پسا جنگ طرح ارائه دهد.

آمریکا فکر می‌کند می‌تواند به جاری مردم فلسطین برای نحوه اداره غزه پسا جنگ تصمیم بگیرد ما معتقدیم حماس امروز در اوج محبوبیت قرار درد من در گفتگوهایم با برخی از وزاری خارجه حتی وزرای خارجه‌ای که تحفظاتی داشتند نسبت به موضوع فلسطین از آنها به صراحت شنیدم که می‌گفتند ما باور داریم که اگر امروز انتخابات بین فلسطینی‌ها برگزار شود محبوب‌ترین جریان فلسطینی حماس است و حماس رای اول را برای اداره سرزمین‌هیا فلسطینی به دست می آورد لذا می‌خواهم بگگویم که آمریکا باید دست از ادامه خطای راهبردی خودشان بردارند نه آنها و نه اسرائیل قادر به از بین بردن حماس و مقاومت هستند و نه قادر هستند به جای مردم فلسطین و غزه تصمیم بگیرند. فلسطین را به فلسطینی‌ها واگذارید و یک شکست منطقه‌ای بزرگ دیگر را برای آمریکا آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به جا نگذارید.

ما بر اساس اطلاعاتی که از رهبران مقاومت در منطقه به صراحت دریافت کردیم مقاومت توان بالایی دارد برای اینکه ماه‌ها این وضعیت را بتواند تاب آوری کند و حملات روزانه و شبانه خود را در پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها ادامه دهد. جنگ هیچ ثمره‌ای برای آمریکا و صهیونیست‌ها نخواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها