تکرار ادعاهای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران

تکرار ادعاهای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
يکشنبه 3 دی 1402 - 05:08

وزیر خارجه انگلیس با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره ارتباط ایران با عملیات گروه‌های مقاومت در منطقه و ادعای نخ‌نمای یک شبکه انگلیسی درباره «طرح توطئه ایران» برای سوء‌قصد به دو مجری تلویزیونی لندن‌نشین مدعی شد که دولت لندن اقدامات مخرب تهران را تحمل نخواهد کرد!

العالم - اروپا

دیوید کامرون در گفت‌ وگو با روزنامه ساندی تلگراف ادعا کرد: ایران یک عنصر کاملاً مخرب در منطقه و جهان است و در این مساله شکی نیست.

وی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان را گروه‌های نیابتی ایران در غرب آسیا خواند و ادعا کرد که این سازمان‌ها در ایجاد سطح بالایی از نا امنی و خطر در جهان سهیم هستند.

وزیر خارجه انگلیس مدعی شد: به نظرم این فوق العاده مهم است که اول از همه، ایران یک پیام واضح دریافت کند که این اقدامات تنش‌زا تحمل نخواهد شد. ثانیاً، ما باید با متحدانمان کار کنیم تا مجموعه‌ای واقعا قوی از اقدامات بازدارنده علیه ایران ایجاد کنیم.

وی سپس ادعا کرد: سطح خطر و ناامنی در جهان در مقایسه با سال‌ها و دهه‌های گذشته در سطح فوق‌العاده‌ای قرار دارد و تهدید ایران نیز بخشی از این است.

کامرون همچنین به گزارش ادعایی شبکه آی‌تی‌وی درباره طرح توطئه ایران برای سوء‌قصد به دو مجری شبکه اینترنشنال اشاره و ادعا کرد که این اقدامات شواهد بیشتری از تهدید غیرقابل قبول ایران علیه جان روزنامه‌نگاران مستقر در بریتانیا است.

آی‌تی‌وی روز پنجشنبه با انتشار گزارشی ادعا کرد که سپاه در اکتبر سال ۲۰۲۲ به یک قاچاقچی انسان پیشنهاد داد که در ازای ۲۰۰ هزار دلار ۲ مجری اینترنشنال را ترور کند اما فرد اجیر شده که یک جاسوس دوجانبه بود، این توطئه را افشا کرد.

بر اساس این گزارش ادعایی، فرد اجیر شده برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در ارتباط با صنایع کشتیرانی با سپاه همکاری کرد اما بعدا جذب یک سازمان اطلاعاتی غربی شد و پس از آن که سپاه در سال ۲۰۲۲ برای قتل این دو مجری با او تماس گرفت، این توطئه را به سازمان اطلاعاتی مربوطه اطلاع داد.

ساندی تلگراف ادعا کرد که وزیر خارجه انگلیس کاردار سفارت ایران در انگلیس را فراخوانده تا تصریح کند که این تهدیدها تحمل نخواهد شد.

سید مهدی حسینی متین پیشتر روایت ادعایی آی‌تی‌وی را مشابه فیلم‌های هالیوودی توصیف و آن را محکوم کرده بود. کاردار ایران با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) تصریح کرد: صرف نظر از فعالیت‌های غیرقابل انکار خشونت‌آمیز و خرابکارانه این به اصطلاح شبکه تلویزیونی در انگلیس علیه امنیت ملی ایران، ما همچنین هرگونه ارتباط با کسانی که این ادعاها را انجام داده‌اند، تکذیب می‌کنیم.

همچنین سفارت کشورمان در نامه‌ای خطاب به آی‌تی‌وی، گزارش بی‌اساس این شبکه را سفارشی توصیف کرد و نوشت: نیازی به گفتن نیست که ادعاهای بی اساس ارائه شده در این گزارش نه تنها فاقد ارزش است بلکه به نظر می‌رسد در عقاید از پیش تعیین شده و داستان‌های هالیوودی علیه جمهوری اسلامی ایران ریشه دارد که برای مدتی در دستور کار برخی از جناح‌های جنگ‌طلب در داخل انگلیس بود.

سفارت کشورمان تصریح کرد:‌ ایران به عنوان یک کشور مسئول بر اساس قوانین و هنجارهای بین المللی به عدم مداخله در امور داخلی کشورها متعهد است.

این نامه می‌افزاید: مشاهده گزارش‌های سفارشی که به جای پایبندی به اصول روزنامه نگاری عینی، منعکس کننده احساسات هالیوود است، مایوس کننده است. چنین گزارش‌هایی نه تنها محکوم که به شدت رد می‌شود.

سفارت کشورمان تاکید کرد:‌ اتهامات بدون دلیل مناسب، اعتبار روزنامه نگاری را تضعیف و به انتشار اطلاعات نادرست کمک می‌کند. علاوه بر این، ما گزارش‌دهی مسئولانه را تشویق می‌کنیم که تفاهم و همکاری بین کشورها را تقویت می‌کند.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه گفت‌ وگو با ساندی تلگراف از حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ ابراز نگرانی و ادعا کرد: «آزادی کشتیرانی و امنیت دریایی نه تنها برای بریتانیا بلکه کل جهان بسیار مهم است. وی ادعا کرد که در صورت تداوم حملات ارتش ملی یمن، انگلیس آمادگی دارد تا تحریم‌های جدیدی را وضع کند».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها