انتخاب فرد حامی رژیم اسرائیل به عنوان رئیس دانشگاه هاروارد

انتخاب فرد حامی رژیم اسرائیل به عنوان رئیس دانشگاه هاروارد
پنج‌شنبه 14 دی 1402 - 19:54

در پی استعفای اجباری رئیس دانشگاه هاروارد به دلیل مواضع او در خصوص جنگ غزه یکی از اساتید حامی رژیم اسرائیل به عنوان رئیس موقت این دانشگاه برگزیده شد.

العالم - آمریکا

در پی استعفای اجباری رئیس دانشگاه هاروارد به دلیل مواضع او در خصوص جنگ غزه یکی از اساتید حامی اسرائیل به عنوان رئیس موقت این دانشگاه برگزیده شد.

«کلاودین گی»، رئیس پیشین دانشگاه هاروارد چند روز پیش در پی متهم شدن به سرقت ادبی و همچنین مورد انتقاد واقع شدن به دلیل آنچه عدم حمایت کافی از اسرائیل خوانده می‌شد مجبور شد از سمتش استعفا کند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته «ایلان گاربر» که به عنوان رئیس جدید هاروارد انتخاب شده یهودی است و پیش از این از اینکه دانشگاه‌ها به اندازه کافی حماس را محکوم نکرده‌اند انتقاد کرده است.

گاربر در مصاحبه‌ای با یک نشریه در ماه نوامبر از بیانیه اولیه دانشگاه هاروارد در خصوص حملات 7 اکتبر انتقاد کرده بود. او همچنین در خصوص نامه‌ای که بیش از 30 گروه دانشجویی آن را در محکومیت حماس امضا کرده بودند اظهارنظر نکرده بود.

گروهی از دانشجویان هاروارد چند ماه پیش با امضای بیانیه‌ای عنوان کرده‌اند اسرائیل مسئول تمامی خشونت‌ها در غزه است.

امضای این بیانیه به همراه وقوع چندین و چند تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین در دانشگاه هاروارد و دیگر دانشگاه‌های آمریکا انتقاد محافل حاکمیتی در این کشور را به همراه داشت که معتقد بودند روسای دانشگاه بایستی اقدامات بیشتری برای مقابله با «یهودستیزی» در دانشگاه‌ها انجام دهند.

در همین راستا کلودین گی آذرماه سال جاری به همراه «ماری الیزابت ماگیل» رئیس دانشگاه پنسیلوانیا و «سالی کورنبلوث» رئیس دانشگاه «موسسه فناوری ماساچوست» (ام‌آی‌تی) در جلسه‌‌‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا درباره تظاهرات‌های ضداسرائیلی در دانشگاه‌ها حاضر شده بود.

در این نشست، برخی از قانونگذاران کنگره مدعی شدند که جان «دانشجویان یهودی» در نتیجه اعتراضات به خطر افتاده و روسای دانشگاه‌ها باید با یهودستیزی مقابله کنند.

در آن جلسه کلاودین گی در پاسخ به سوالات نمایندگان درباره شعارهای ضداسرائیلی در دانشگاه‌ها به گونه‌ای که مورد انتظار گروه‌های حامی اسرائیل بود پاسخ نداد. او به عنوان مثال، به سوال یک نماینده که تظاهرات‌ ضداسرائیلی را در دانشگاه را «فراخوان برای نسل‌کشی یهودیان» توصیف کرده بود پاسخ مطلوب میل او نداد.

کلاودین گی گفته بود اینکه چنین چیزی مصداق آزار و اذیت محسوب می‌شود یا خیر به بافت ماجرا بستگی دارد.

بعد از ان جلسه استماع، «ماری الیزابت ماگیل» تحت فشارها از سمتش استعفا کرد اما «گی» تسلیم فشارها نشد و تلاش کرد در سمتش باقی بماند.

بعد از آن، گروهی از فعالان محافظه‌کار مدعی پیدا شدن مواردی از سرقت ادبی در پایان‌نامه دکتری کلاودین گی شده‌اند. او سرانجام روز سه‌شنبه تصمیم گرفت از سمت خود استعفا کند.

استعفای او در شرایطی صورت گرفت که حمایت‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از جنایت‌های اسرائیل در غزه با مخالفت‌های عمده در میان مردم آمریکا روبرو است.

حمایت‌های واشنگتن از تل‌‌آویو تاکنون علی‌رغم برگزاری تظاهرات‌های مختلف در مخالفت با جنایت‌های اسرائیل، نگارش نامه‌های اعتراضی از سوی کارکنان دولتی و نتایج نظرسنجی‌های مختلف ادامه داشته است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

پربیننده ترین خبرها