حمله پهپادی به معاون عملیات کمربند بغداد؛

آیا شمارش معکوس برای پایان حضور آمریکا در عراق آغاز شده است؟

آیا شمارش معکوس برای پایان حضور آمریکا در عراق آغاز شده است؟
شنبه 16 دی 1402 - 23:03

یک پهپاد آمریکایی در روز روشن با شلیک سه موشک به خودروی معاون عملیات کمربند بغداد، حاج ابوتقوی السعیدی را در بغداد پایتخت عراق با چند نفر از همراهانش به شهادت رساند و شماری دیگر را زخمی کرد.

العالم _ عراق

بنابر این گزارش،‌ پس از این جنایت، «پاتریک رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تکبر و قلدری تمام با ادعای دفاع از خود اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در مرکز بغداد حمله هوایی انجام دادند که منجر به «کشته شدن ابوتقوی و یک نفر دیگر شد.»

این موضوع واکنش های خشمگینانه ای را در عراق در سطح دولت، پارلمان، جناح های مقاومت و مردم این کشور برانگیخت زیرا این جنایت تنها یک نیروی امنیتی را که تحت رهبری نخست وزیر و فرمانده کل ارتش کار می کرد، هدف قرار نداد بلکه نشانه روشنی بود که اشغالگران آمریکایی برای حاکمیت عراق یا هیچ مقام عراقی ارزشی قائل نیستند.

این جنایت نشان داد که آمریکا قصد دارد عراق را به عنوان یک کشور ضعیف و تحت سلطه با حاکمیت ناقص نگه دارد وگرنه چگونه یک نیروی خارجی که ادعا می کند ماموریتش محدود به مشاوره و آموزش است، می تواند یک فرمانده را در نیروهای امنیتی تحت مدیریت نیروهای مسلح عراق بکشد.

حتی اگر فرض کنیم که این فرمانده، آنطور که آمریکا ادعا می کند، برای نیروهای آمریکایی خطرناک بوده است، آیا مدارکی را که برای اثبات ادعای خود دارد، به طرف عراقی ارائه کرده است؟ آیا نباید منتظر اقدام عراق در این زمینه بماند؟ چه کسی این حق را به آمریکا داده است که در کشوری که نیروهایش را منحصراً برای آموزش و مشاوره میزبانی می کند، این جنایت را علیه یک فرمانده نظامی انجام دهد؟ گناه همراهان این فرمانده که با او به شهادت رسیدند، چیست؟

همه اینها سوالاتی است که جز با فعال کردن مصوبه پارلمان عراق پس از جنایت فجیع و بزدلانه آمریکا در به شهادت رساندن فرماندهان پیروزی، شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس که خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از عراق شده بودند، نمی توان به آنها پاسخ داد.

همه نیروهای ملی در عراق باید از تصمیم محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور حمایت کنند که یک روز پس از ترور شهید ابوتقوی، از تشکیل کمیته ای دوجانبه برای تعیین ترتیبات پایان ماموریت ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در عراق سخن گفت.

نکته مهمی که آمریکای مستکبر آن را نمی فهمد، این است که حشد الشعبی تنها نیرویی است که مشروعیت قانونی، شرعی و مردمی کسب کرده است، بنابراین تنها نهادی محسوب می شود که آمریکایی ها در اتاق های عملیات آن حضور ندارند و این چیزی است که آمریکا که کینه عمیقی نسبت به نیروهای حشد الشعبی عراق دارد، نمی تواند آن را تحمل کند زیرا نیروهای حشد الشعبی کنار نیروهای امنیتی و ارتش عراق برجسته ترین نقش را در دفن فتنه بزرگ آمریکایی موسوم به "داعش" ایفا کردند.

پربیننده ترین خبرها