بلینکن با چه هدفی به منطقه سفر کرده است؟

بلینکن با چه هدفی به منطقه سفر کرده است؟
چهارشنبه 20 دی 1402 - 18:57

بیشتر آنچه که در رسانه‌ها و مطبوعات آمریکایی و صهیونیستی درباره اهداف سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه گفته می‌شود، صرفا برای گمراه کردن افکار عمومی و سرپوش گذاشتن بر هدف این سفر است؛ هدفی که هیچ ربطی به فلسطینیان و نسل‌کشی در باریکه غزه ندارد.

العالم- یادداشت

به عنوان مثال، کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل "پرتنش" بود و به دلیل مخالفت تل‌آویو با بازگشت فلسطینیان به شمال باریکه غزه، "صبر واشنگتن در آستانه لبریز شدن است".

وب‌سایت آمریکایی آکسیوس نیز در گزارشی مشابه، نوشت که بلینکن "به مسئولان اسرائیلی" متذکر شده است که واشنگتن خواهان "بازگشت اهالی شمال باریکه غزه به منازلشان" است ، ولی اسرائیلی‌ها با این امر مخالفت می‌کنند.

آمریکا با اتخاذ چنین سیاستی، در تلاش است تا نقش پلیس خوب را در بازی توزیع نقش‌ها با "پلیس بد"، که همان اسرائیل است، ایفا کند تا از این طریق، از مسئولیت مستقیم در نسل‌کشی که رژیم اشغالگر در باریکه غزه مرتکب می‌شود، شانه خالی کند؛ مسئولیتی که پیامدهایی بزرگ برای دولت جو بایدن دارد که با حمایت نامحدود و کورکورانه از تجاوز رژیم اسرائیل به غزه و تلاش‌هایش برای جلوگیری از آتش‌بس در این منطقه، آمریکا را در جامعه جهانی منزوی کرده است.

درست است که اهداف سفر منطقه‌ای بلینکن متعدد و چند وجهی است ، از جمله کمک به اسرائیل برای خروج از باتلاق غزه، احیای پروژه عادی‌سازی میان ریاض و تل‌آویو، تحمیل این رژیم به عنوان همپیمانی در منطقه، تحمیل هزینه بازسازی ویرانی های ناشی از حملات صهیونیست‌ها به باریکه غزه بر دوش کشورهای عربی، و سخن گفتن درباره "تشکیل دو دولت". ولی اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین هدف سفر منطقه‌ای بلینکن، فشار به کشورهای عربی است تا در تصمیم آفریقای جنوبی مبنی بر ارجاع پرونده "اتهامات نسل‌کشی"- علیه اسرائیل- به دیوان بین‌المللی دادگستری مشارکت نکنند؛ چرا که دولت بایدن آگاه است که در صورت محکوم شدن اسرائیل، آمریکا نیز در دایره اتهامات قرار خواهد گرفت.

در تایید این مطالب به اظهارات اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اسرائیل در دیدار روز گذشته‌ خود با بلینکن اشاره می‌کنیم که طی آن، از "شکوائیه‌ای که آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی داده، انتقاد کرد و با تکرار این ادعا که "اسرائیل در چارچوب قوانین بین‌المللی، در حال دفاع از خود است"، گفت:"هیچ چیز سخیفانه‌تر از شکایت آفریقای جنوبی نیست که اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی در جنگ با باریکه غزه متهم کرده و توقف فوری عملیات نظامی ما را خواستار شده‌ است". او همچنین از واشنگتن به خاطر حمایت از اسرائیل دفاع کرد.

بلینکن نیز همسو با هرتزوگ، به شدت از آفریقای جنوبی به دلیل شکایت به دیوان کیفری بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و مدعی شد که "این شکوائیه توجهات جامعه جهانی را از حل و فصل منازعه فلسطینیان و اسرائیل منحرف می‌کند"!.

دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه طی پنجشنبه و جمعه هفته جاری به دیدگاه‌های حقوقی آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی در خصوص پرونده نسل کشی در باریکه غزه گوش خواهد داد. آفریقای جنوبی با هدف مجازات عاملان کشتار فلسطینیان در باریکه غزه و پایان دادن به آن علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه طرح شکایت کرده‌ است.

موضوع قابل توجه این است که خشم هرتزوگ از آفریقای جنوبی، موجه است؛ زیرا آفریقای جنوبی در این شکوائیه اسامی هرتزوگ و برخی مقامات اسرائیلی را آورده و متذکر شده است که این مقامات از نیت‌شان برای کشتار جمعی فلسطینیان سخن گفته‌اند.

آفریقای جنوبی همچنین به برخی اظهارات هرتزوگ بعد از عملیات طوفان الاقصی استناد کرده که طی آن گفته است: عناصر مسلح تنها نیستند بلکه "یک ملت" مسپول خشونت هستند و اسرائیل "تا زمانی‌که کمر آنها را بشکند" جنگ را ادامه خواهد داد. برخی مقامات دیگر این رژیم نیز که تصویر و صوت‌شان موجود است، طی اظهاراتی، فلسطینیان را به "حیوانات" تشبیه کرده و نابودی آنها و کشتار و محروم کردن‌شان از آب، غذا، برق و دارو را خواستار شده اند.

کارشناسان حقوقی معتقدند که رژيم اسرائیل در دادگاه بین‌المللی کیفری محکوم خواهد شد؛ زیرا این رژیم تنها بهانه‌اش برای این نسل‌کشی در غزه، "دفاع از خود" است که پیشتر این دادگاه ادعای مذکور را رد کرده و اسرائیل را اشغالگر و جنگجو خوانده است که به موجب قوانین بین‌المللی یا ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، اسرائیل حق دفاع از خود در برابر کشور اشغال‌شده را ندارد.

کارشناسان حقوقی همچنین بر این باورند که آمریکایی‌ها همگام با اسرائیلی‌ها در تلاش هستند تا به نوعی در روند پیشبرد این رویکرد آفریقای جنوبی کارشکنی کنند و به همین دلیل، بلینکن سفری به منطقه ترتیب داد. به موجب کنوانسیون جلوگیری از کشتار جمعی و مجازات آن، آمریکایی‌ها در کمک و تحریک به کشتار جمعی علیه ملت فلسطین شریک هستند و محکوم و مقصر شناخته می‌شوند.

همچنین به گفته این کارشناسان، در صورت محکومیت رژیم اسرائیل، این رژیم باید به جنگ در غزه پایان دهد ولی بدیهی است که هرگز تسلیم قوانین بین‌المللی نمی‌شود . لذا، این قطعنامه به شورای امنیت ارجاع خواهد شد که در آنجا نیز طبق معمول، با وتوی آمریکا روبه‌رو خواهد شد. اگر به موجب قطعنامه "اتحاد برای صلح"، آفریقای جنوبی می‌تواند این موضوع را به مجمع عمومی سازمان ملل نیز ببرد و این وضعیت، عواقب ناگواری برای اسرائیل خواهد داشت؛ زیرا مجمع عمومی می‌تواند مشارکت تمام فعالیت‌های این رژیم را به حال تعلیق دربیاورد ، مشابه سناریویی که درباره رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی و یوگسلاوی که مرتکب نسل‌کشی شده بودند، اجرا شد.

پربیننده ترین خبرها