در گفتگو با العالم مطرح شد؛

نقش ایران در تغییر موازنه قدرت به سود محور مقاومت از نگاه اندیشمند فلسطینی

نقش ایران در تغییر موازنه قدرت به سود محور مقاومت از نگاه اندیشمند فلسطینی
پنج‌شنبه 21 دی 1402 - 22:51

یک اندیشمند و مبارز فلسطینی نقش ایران در پیشرفت‌های مقاومت فلسطین در مبارزه با رژیم صهونیستی را منحصر به‌فرد خواند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

منیر شفیق در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم، توان امروز مقاومت در مقابله با رژیم اشغالگر و تغییر توازن قوا به سود خود را حاصل نقش منحصر به‌فرد ایران در حمایت از آن دانست و گفت: برجسته‌ترین مسئله در نبرد طوفان الاقصی سرعت فروپاشی رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت بود.

وی ادامه داد:‌ دوره کنونی بسیار استثنائی است و هیچ کس حتی یک لحظه از آن را هم در خواب نمی دید و بزرگ ترین ویژگی آن، تغییر بزرگ کفه ترازوی قدرت نظامی و سیاسی به سود مردم فلسطین و مقاومت است.

شفیق تاکید کرد: ارتش رژیم صهیونیستی توانست در سال ۱۹۴۸ ، 7 ارتش عربی را شکست داده و ۸۰ درصد از اراضی فلسطین را اشغال کند و علاوه بر آن، یک سوم از مردم فلسطین را از سرزمین و خانه های خود بیرون رانده و شهرک نشین های خود را جایگزین آنها کند، پس از آن نیز با دخالت آمریکا، فرانسه و بریتانیا در سال ۱۹۵۰ وجود خود را تثبیت کرد.

وی افزود: به موجب راهبرد استعماری، رژیم صهیونیستی باید بر همه ارتش های عربی دیگر برتری می یافت و هیچ پایتخت عربی از تیررس آن خارج نمی ماند.

این اندیشمند فلسطینی ادامه داد: امروز این برتری اساسا شکست خورده و به پایان رسیده است. این برهم خوردگی توازن قدرت از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ آغاز شد و ایران بدون اینکه غرب متوجه شود نقش خود را ایفا کرد و مقاومت مردم منطقه، فلسطین و لبنان بخصوص از دهه ۹۰ میلادی و پس از پایان جنگ تحمیلی عراق و ایران یعنی در زمان امام خمینی (ره) ، آغاز شد.

منیر شفیق خاطرنشان کرد‌: ایران حمایت واقعی از مقاومت در لبنان، فلسطین و سوریه را با سلاح آغاز کرد و اینجا بود که معادلات قدرت برهم خورد تا جایی که در سال ۲۰۱۰ رژیم صهیونیستی ناچار به عقب نشینی بی قید و شرط از جنوب لبنان و غزه شد.

ایران صاحب قدرت نظامی بزرگی است که موجودیت رژیم اشغالگر را به خطر انداخت

شفیق بیان داشت:‌ همه این تلاش ها برای این بود که از ذلت و زیر سلطه کامل رژیم صهیونیستی خارج شویم. در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ که آخرین مرحله بود، توازن قوای نظامی و برتری صهیونیسم برهم خورد و ایران صاحب قدرت نظامی بزرگی شد که موجودیت این رژیم را به خطر می انداخت، به‌طوری‌که دیگر نمی توانست آنچه را در عراق انجام داده بود (بمباران تاسیسات اتمی عراق)، دوباره مرتکب شود.

به باور این اندیشمند فلسطینی رژیم صهیونیستی هنوز به این شکست خود اذعان نکرده است، اما با کمی درنگ می توان روند پیشرفت نظامی ایران و حزب الله پس از ۲۰۰۶ را در توان نظامی آنها مشاهده نمود. پس از این دوره ایران دیگر به رژیم صهیونیستی اجازه زورگویی سابقش را نداد.

شفیق اظهار داشت: از حدود ۷ سال پیش رژیم صهیونیستی تصمیم حمله به ایران را گرفت تا از پیشرفت نظامی، موشکی، تسلیحاتی و فناوری آن جلوگیری کرده و در نتیجه مانع از حمایت ایران از مقاومت گردد، اما از بیم پاسخ ایران عملا هیچ کاری نتوانست انجام دهد، چرا که توازن قوای مهمی ایجاد شده بود.

وی ادامه داد: با پیشرفت روزافزون توان نظامی حزب الله از سال ۲۰۰۶ ، رژیم صهیونیستی که در دهه ۸۰ میلادی حتی تحمل موشک های کاتیوشای مقاومت فلسطین را نداشت، امروز باید ده ها هزار موشک مقاومت از انواع مختلف و همچنین سلاح های پیشرفته حزب الله را تحمل کند.

به گفته شفیق، غزه محاصره‌شده منطقه جغرافیایی بسیار کوچکی است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ توانست جنگ های متعددی برافروزد. در سال ۲۰۲۱ نیز نبرد سیف القدس را به راه انداخت که بسیار مهم بود و همه اینها نشان دهنده پیشرفت نظامی و سیاسی مقاومت در این منطقه است که اکنون نه تنها قادر به دفاع و ایستادگی است، بلکه حتی قابلیت حمله را نیز دارد.

وی تاکید کرد که نبرد طوفان الاقصی ثابت کرد که ما می توانیم جنگی سراسری برافروزیم. دیگران پیش بینی می کردند که این جنگ مشابه نبرد ۲۰۱۴ یا حتی ضعیف تر از آن باشد اما عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتوبر همه را بدون استثنا شگفت زده کرد زیرا مقاومت در این نبرد به لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی یورش برده، به مراکز اطلاعاتی آن نفوذ کرده و طی ساعات اندکی تمامی ابزار و لوازم آنها را با خود برد.

شفیق خاطرنشان کرد که غافلگیری بزرگ در سرعت شکست ارتش رژیم صهیونیستی و فروپاشی سریع آن دربرابر مقاومت بود. وی این لحظات ارزشمند را معادل هزار سال زندگی در جهان دانست و تاکید کرد که هرگز در زندگی خود فکر نمی کرد ارتش این رژیم این‌چنین فرو بریزد.

هجوم امریکا و غرب برای کمک به رژیم اسرائیل بر شکست این رژیم صحه گذاشت

این اندیشمند فلسطینی توضیح داد: «آنچه بر شدت شکست رژیم صهیونیستی و فروپاشی آن صحه می‌گذارد، هجوم آمریکا و غرب برای کمک به رژیم صهیونیستی است. در واقع این رژیم هیچ کاری نمی توانست بکند جز اینکه جنگ نسل کشی را علیه مردم فلسطین در غزه آغاز کند.»

وی خاطرنشان کرد: «اشغالگران می خواستند به مقاومت درس عبرت دهند، اما معلوم شد که مقاومت نه تنها در حمله کاملاً ماهر، شجاع، باهوش و باتجربه است، بلکه در آماده سازی خود برای دفاع نیز مهارت دارد و ساخت شبکه تونل‌ها در غزه، یعنی غزه دوم را زیرزمین ساختند.»

منیر شفیق تاکید کرد: «در اینجا جنگ واقعی و سرنوشت ساز آغاز شد و هدف اصلی ارتش صهیونیستی به اسارت گرفتن و کشتن نیروهای مقاومت بود، اما نکته شگفت‌آور این بود که تمام قدرت نظامی صهیونیست‌ها بر تلاش جهت کنترل و اشغال نوار غزه متمرکز شده بود اما نتوانست به هیچ دستاورد نظامی در این نقطه کوچک جغرافیایی دست یابد.»

شفیق توضیح داد که رژیم اشغالگر تمام تجهیزات نظامی خود را آماده کرد، اما قدرت مقاومت در تونل‌ها، تسلیحات و قابلیت‌های موشکی آن که قادر به انهدام تانک و خودروی زرهی است را در نظر نگرفت و ارتش اشغالگر مجبور به دفاع در برابر مقاومت شد که ابتکار عمل را به دست گرفته بود.

این اندیشمند و مبارز فلسطینی ادامه داد: « در این نبرد تلفات زیادی به ارتش رژیم صهیونیستی اعم از افسران، سربازان، خودروها و تانک‌ها وارد شد تا اینکه آمار به انهدام 900 خودرو و تانک معادل نیمی از آنچه اسرائیل در اختیار دارد، رسید. از این گذشته تعداد زیادی کشته و زخمی شدند.»

منیر شفیق توضیح داد: «علاوه بر این در جبهه جنوب لبنان نیز صدها حمله به مواضع دشمن انجام شد، همچنین تحرکات عراقی علیه نیروهای آمریکایی صورت گرفت و جبهه سوریه نیز به روی رژیم صهیونیستی گشوده شد. جبهه یمن نیز یک جهش بزرگ داشت و ما در یک موازنه قوا و یک مرحله بسیار جدی و یکی از مهمترین مراحل زندگی میکنیم.

وی خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها و دیگران خواستار صحبت در مورد فردای جنگ هستند، اما آنچه مهم است آخرین روز جنگ است، زیرا چگونگی پایان جنگ تعیین کننده مرحله بعد است.»

شفیق گفت: اینک آتش‌بس لازم شده است، زیرا پس از این همه خسارات و دشواری برای رژیم اسرائیل، دستیابی به هر گونه منفعت واقعی و ملموس در این نبرد، ضروری است و ورود رژیم صهیونیستی به جنگی که در آن فقط ضرر و زیان بود، کاملا اشتباه و غیرمنطقی بود. اکنون ذهن صهیونیست‌ها تحت کنترل اقدامات غیرعاقلانه است، زیرا آنها هنوز متوجه نشده اند که نیروهای مقابل آنها، از لحاظ قدرت و ایستادگی با آنها هم سطح هستند و می توانند خسارت‌هایی را به آنها وارد کنند. و اسرائیلی ها قادر به تحقیر یا شکست آنها نیستند و اشغالگران باید جنگ غزه را متوقف کنند چراکه مقاومت در آنجا باقی خواهد ماند و این مقاومت است که اوضاع را رهبری می کند و محمد الضیف، السنوار کسانی هستند که این کار را انجام خواهند داد و کنترل غزه را از نظر سیاسی و نظامی دوباره به دست خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه صهیونیست‌ها می دانند اگر پیروز نشوند، احتمال نابودی بسیار زیاد است، گفت: «این یک تحول تاریخی است که رژیم صهیونیستی را در مسیر انقراض قرار داده و اکنون به ناچار در نبرد غزه، به طرف بازنده تبدیل شده است.»

منیر شفیق، معتقد است که بعد از این همه جنایت، فشارهای جهانی افزایش یافته و تحول جهانی به وجود آمده است و آبروی رژیم صهیونیستی و آمریکا رفته است و تمدن غرب متزلزل شده است چراکه قوانین بین المللی را زیر پا گذاشتند، از دموکراسی و مخالفت با استبداد، انسانیت، آداب و رسوم و اخلاق صحبت کردند اما در نبرد رسانه‌ای و اخلاقی باختند و این همان چیزی است که آینده را رقم می زند.

این اندیشمند فلسطینی در پایان دوباره تاکید کرد که ما در بهترین مرحله از تاریخ، زندگی می کنم.

پربیننده ترین خبرها