رای الیوم: «السنوار» دست مذاکره کنندگان حماس را پر کرد و قدرت مانور را از نتانیاهو گرفت

رای الیوم: «السنوار» دست مذاکره کنندگان حماس را پر کرد و قدرت مانور را از نتانیاهو گرفت
شنبه 12 اسفند 1402 - 13:52

روزنامه رای الیوم در گزارشی تحلیلی به اهداف نامه منتسب به «یحیی السنوار» رئیس جنبش حماس در غزه خطاب به هیات مذاکره کننده این جنبش برای برقراری آتش بس در باریکه غزه و تبادل اسیران با رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت که این نامه دست مذاکره کنندگان حماس را پر کرد و قدرت مانور را از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی گرفت.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه رای الیوم در گزارش تحلیلی خود آورده است: برخی از رسانه های غربی و آمریکایی از جمله «وال استریت ژورنال» از نامه ای منتسب به یحیی السنوار خطاب به اعضای دفتر سیاسی این جنبش سخن گفته اند و کاملا روشن است که این نامه با هدف مهمی صورت گرفته و آن بالا بردن روحیه هیات مذاکره کننده حماس و تقویت روند مذاکرات و پر کردن بیشتر دست آنها در چانه زنی است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» چند روز قبل نامه ای را به السنوار منتسب کرد و نوشت که وی در این نامه، به مقامات ارشد جنبش حماس در خارج از سرزمین فلسطین درخصوص وضعیت مبارزان فلسطینی و پیشرفت آنها در نبردها علیه اشغالگران اطمینان داده است.

این روزنامه افزود که السنوار در این پیام گفته بود: «نگران نباشید. اسرائیلی‌ها دقیقاً همان جایی هستند که ما می‌خواهیم.»

روزنامه وال استریت ژورنال استراتژی السنوار را پس از رهبری بزرگترین عملیات ضد صهیونیستی به عنوان یک «پیروزی تاریخی» توصیف کرد و نوشت: این جنبش بعد از این حمله در برابر عملیات ارتش اشغالگر ایستادگی کرد، به طوری که حماس به عنوان «رهبر آرمان ملی فلسطین» تلقی خواهد شد.

روزنامه رای الیوم در ادامه گزارش تحلیلی خود به نقل از منابع خود نوشت که السنوار به شکل مکتوب و نه شفاهی به رهبران سیاسی اطمینان خاطر داده تا آنها قدرت چانه زنی خود در مذاکرات را افزایش دهند.

به نوشته این روزنامه، هدف از این اقدام السنوار علاوه بر قرار دادن رهبران سیاسی در جریان تحولات میدانی در غزه، بالا بردن روحیه مذاکره کنندگان و تعیین سقف برای امتیازگیری و امتیازدهی است.

روزنامه رای الیوم افزود: نامه السنوار قدرت مانور را از نتانیاهو برای امتیازگیری - به ویژه با توجه به تحرکات آمریکا، قطر و برخی کشورهای اروپایی برای به سرانجام رساندن توافق مبادله اسیران قبل از ماه رمضان - گرفت. به نظر می رسد که نامه اطمینان بخش السنوار درباره اوضاع و توان نظامی جنبش حماس، تا حد زیادی فشار را از روی مذاکره کننندگان حماس برداشته و دست آنها را پر کرده است. پس از این همه ویرانگری هیچ توجیهی برای امتیازدهی زیادی وجود ندارد که نتانیاهو را از بحران خارج کند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه به نقل از چندین منبع مختلف نوشت که جنبش حماس همچنان از قابلیت‌های نظامی قابل توجهی برخوردار است و این جنبش و رزمندگان مقاومت تاکتیک‌ها و روش‌های جنگی خود را علیه ارتش اشغالگر در باریکه غزه تغییر داده‌اند. در ماه‌های اخیر، آنها ترجیح داده‌اند که از جنگ و درگیری مستقیم با نظامیان صهیونیست اجتناب کنند و در عوض، با ایجاد تله و کمین برای این نظامیان - یا از طریق استفاده از موشک‌های ضد تانک یا با کار گذاشتن مواد منفجره - جنگ چریکی مشخصی را انجام دهند.

پربیننده ترین خبرها