دیدبان اروپا-مدیترانه: تانک‌های اسرائیلی ده‌ها نفر از مردم غزه را زنده زیر گرفته‌اند

دیدبان اروپا-مدیترانه: تانک‌های اسرائیلی ده‌ها نفر از مردم غزه را زنده زیر گرفته‌اند
يکشنبه 13 اسفند 1402 - 20:04

دیدبان حقوق بشر اروپا-مدیترانه بعد از جمع‌آوری اطلاعات، گزارش رسانه‌های فلسطینی درباره زنده زیر گرفته شدن مردم غزه توسط تانک‌های اسرائیلی را تایید کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

پس از آنکه برخی منابع خبری چند روز پیش گزارش دادند یک تانک اسرائیلی عامدانه جوانی فلسطینی را زنده در جنوب باریکه غزه زیر گرفته است، دیدبان حقوق بشر اروپا-مدیترانه این گزارش را، امروز (یکشنبه) تایید کرد.

دیدبان حقوق‌بشر اروپا-مدیترانه تایید کرد ارتش رژیم اسرائیل در روز بیست و نهم ماه فوریه (چهار روز قبل) جوانی فلسطینی را در محله زیتون باریکه غزه زنده زیر گرفته است.

این گروه حقوق‌بشری بعد از صحبت با شاهدان عینی در باریکه غزه و جمع‌آوری اطلاعات گزارش داد ارتش رژیم اسرائیل این جوان فلسطینی را بعد از آنکه بازداشت می‌کند، دستانش را با دستبند پلاستیکی پلیسی می‌بندد و بعد از بازجویی، با یک تانک ابتدا پایین‌تنه و سپس بالاتنه‌ او را زیر می‌گیرد.

شاهدان عینی به این گروه حقوب‌بشری خبر دادند این رویداد به طور مشخص در جاده «صلاح‌الدین» در محله زیتون باریکه غزه رخ داده و نیروهای اسرائیلی برای آنکه از کشته شدن این جوان فلسطینی مطمئن شوند، او را روی آسفالت قرار می‌دهند و سپس زیر می‌گیرند.

دیدبان حقوق‌بشر اروپا-مدیترانه در ادامه اضافه می‌کند که از رویدادی مشابه نیز اطلاع یافته که در تاریخ بیست و سوم ماه ژانویه در باریکه غزه رخ داده است.

براساس این گزارش، یک تانک اسرائیلی از روی کانکسی که برای اسکان فلسطینیان در منطقه «ابراج طیبه» (جنوب غزه) قرار داده شده بود، در حالی عبور می‌کند که اعضای خانواده فلسطینی موجود در این کانکس در خواب بودند.

در این گزارش اشاره شده است که بعد از زیر گرفته شدن این کانکس، پدر خانواده به همراه دختر بزرگ او جان خود را از دست می‌دهند و سه کودک دیگر این خانواده و مادر آن‌ها مجروح می‌شوند.

«امینه غانم» دختر سیزده‌ساله این خانواده در گفت‌و‌گو با دیدبان روایت می‌کند این تانک اسرائیلی «بدون هشدار قبلی» و در حالی که آن‌ها خواب بوده‌اند، چندین و چند بار از روی این کانکس رد می‌شود.

او می‌گوید که بعد از این حادثه، یکی از چشمانش به‌شدت تحت فشار قرار می‌گیرد و چیزی نمانده بود که او بینایی خود را از دست بدهد.

این گروه حقوق‌بشری می‌افزاید در شانزدهم ماه دسامبر نیز تانک‌ها و بولدزرهای اسرائیلی تعدادی آواره فلسطینی را که در محوطه بیمارستان «کمان عداون» در بیت لاهیا (شمال باریکه غزه) در چادرهایشان حضور داشته‌اند، زیر می‌گیرد به‌نحوی که شماری از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند و تعدادی دیگر مجروح می‌شوند.

بسیاری از خانواده‌های فلسطینی بعد از حملات جنگنده‌ها و تانک‌های اسرائیلی به خانه‌هایشان آواره شده‌اند و در چادرها، مدارس و عبادتگاه‌های غزه سکونت دارند.

در گزارش دیدبان اروپا-مدیترانه در عین حال اشاره شده است که تانک‌ها و بولدوزرهای اسرائیلی پیکر شماری از فلسطینیان را نیز که در نزدیکی محوطه بیمارستان کمال عدوان در قبرها قرار داده شده بودند، له کرده است.

این گزارش تنها به این موارد ختم نمی‌شود و دیدبان حقوق بشر اروپا-مدیترانه در ادامه اضافه می‌کند در روز بیستم ماه فوریه نیز یک خانواده‌ فلسطینی بعد از آنکه یک تانک اسرائیلی سعی داشته از روی چادر آن‌ها در سواحل خان‌یونس عبور کند، جان سالم به در می‌برند.

دیدبان این عملیات ارتش رژیم اسرائیل را «غافگیرکننده» توصیف می‌کند و می‌گوید یکی شهروند زن فلسطینی سرعت انجام این حمله را این گونه توصیف می‌کند که به قدری سریع انجام شده که او خود را ناگهان در میان شنی تانک اسرائیلی دیده است.

پربیننده ترین خبرها