تاکید امیرعبداللهیان بر فعال شدن کمیته‌های مشترک همکاری ایران و ترکیه

تاکید امیرعبداللهیان بر فعال شدن کمیته‌های مشترک همکاری ایران و ترکیه
چهارشنبه 16 اسفند 1402 - 08:09

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود بر لزوم فعال‌تر کردن کمیته‌های مشترک همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

العالم - ایران/سیاسی

حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در جده با موضوع غزه، با هاکان فیدان وزیر امورخارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با همتای ترک خود و استمرار مشورت‌های مستمر، به سفر موفقیت آمیز اخیر رئیس جمهور کشورمان به آنکارا و برگزاری هشتمین نشست شورای‌ عالی دو کشور اشاره کرد و اهمیت اجرای توافقات حاصله در این نشست را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین مسئولیت مهم وزراتخانه های خارجه دو کشور در اجرای توافقات حاصله در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به آنکارا را خاطر نشان کرد.

امیرعبداللهیان بر لزوم فعالتر کردن کمیته‌های مشترک همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

وزیر امور خارجه اهمیت روان سازی سفر کامیونها برای تسهیل و تقویت همکاری های تجاری دو کشور را نیز یادآور شد و آمادگی کشورمان برای ازسرگیری همکاری‌های ریلی مسافری و باری با ترکیه را اعلام داشت.

وی با توجه به نگاه مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم، تداوم و تقویت همکاری‌ها در این زمینه را مهم دانست. وزیر خارجه کشورمان با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت فلسطین و نوار غزه، دیدگاه‌های کشورمان در اینخصوص را تشریح کرد.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، سفر موفقیت آمیز دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان به ترکیه را حائز اهمیت دانست و از نتایج آن ابراز خرسندی نمود.

وی برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در ایران را تبریک گفت. همچنین با اشاره به روابط عمیق و دوستانه دو کشور، توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها را از اولویت‌های مهم ترکیه دانست. همچنین در چارچوب عزم دو کشور برای توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، اهمیت از سرگیری همکاری های حمل و نقل ریلی و نیز تسهیل روابط مردمی میان دو کشور همگام با دیگر ابعاد روابط مشترک را مورد تاکید قرار داد.
هاکان فیدان همچنین از تقویت همکاری های دو کشور در مجامع ببن المللی استقبال کرد.

دو وزیر همچنین در خصوص وضعیت فلسطین و راههای پایان بخشیدن به جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه ساکنان‌ مظلوم نوار غزه تبادل نظر کردند.

وزیر امورخارجه کشورمان برای حضور در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری کشورهای اسلامی درباره غزه با بدرقه عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان در ایران عازم جده شد.

سازمان همکاری اسلامی نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای اسلامی را در روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند در شهر جده برای بررسی اوضاع غزه برگزار کرده است.

پربیننده ترین خبرها