گزارش رسانه ها: مقامات صهیونیست در تیررس دادگاه لاهه

گزارش رسانه ها: مقامات صهیونیست در تیررس دادگاه لاهه
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 - 09:16

همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر صدور احتمالی و قریب‌الوقوع حکم جلب شماری از مقامات رژیم صهیونیستی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی در رسانه های غربی، منابع عبری‌زبان از تلاش‌های فشرده تل‌آویو برای جلوگیری از اتخاذ چنین تصمیمی در دادگاه لاهه خبر می‌دهند.

العالم- فلسطین اشغالی

بنابر این گزارش، روزنامه "نیویورک تایمز" آمریکا در گزارشی نوشت: "اعتقاد بر این است که دادگاه کیفری بین‌المللی در حال آماده شدن برای صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی است".

به نوشته نیویورک‌تایمز، "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر از جمله افرادی است که نام او احتمالا در فهرست دادگاه لاهه باشد.

روزنامه "تایمز" انگلیس نیز در گزارشی نوشت: دادگاه کیفری بین‌المللی در حال آماده شدن برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد اسرائیلی از جمله "یوآو گالانت" وزیر جنگ، "هرتزی هالوی" رئیس ستاد کل ارتش و برخی مقامات امنیتی به اتهام جنایات جنگی علیه فلسطینیان غزه است.

این منابع با اشاره به اینکه احتمالا حکم بازداشت هفته جاری صادر شود، یادآور شدند که تمرکز اصلی دادستانی دادگاه کیفری بین‌المللی بر روی اتهام "گرسنگی دادن عمدی به فلسطینیان باریکه غزه" است.

در همین حال، منابع عبری‌زبان از تلاش‌های فشرده رژیم تل‌آویو برای جلوگیری از اتخاذ چنین تصمیمی در دادگاه لاهه خبر دادند و اعلام کردند چنین اقدامی پیامدهای نگران‌کننده‌ای بر داخل این رژیم خواهد شد؛ زیرا صدور چنین حکمی به مثابه اعتراف ضمنی جامعه جهانی به "جنایات جنگی اسرائیل در باریکه غزه" است.

وبگاه اینترنتی "تایمز آو اسرائیل" گزارش داد: شورای امنیت داخلی اسرائیل در کنار وزارت خارجه این رژیم هدایت تلاش‌ها در این زمینه را بر عهده دارد.

منابع عبری‌زبان به نقل از منابع نزدیک به نخست‌وزیر این رژیم، نوشتند: به دلیل صدور احتمالی حکم دادگاه لاهه، نتانیاهو این روزها به شکلی غیرعادی نگران و متشنج است. روزنامه "معاریو" نیز فاش کرد که نتانیاهو با مقامات آمریکایی از جمله "جو بایدن" رئیس‌جمهوری این کشور در تماس گسترده است و از آنها خواسته برای جلوگیری از صدور چنین حکمی، دادگاه لاهه را تحت فشار قرار دهند.

چند روز پیش نیز کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو خواستار میانجیگری وزیران خارجه انگلیس و آلمان برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و برخی مسئولان این رژیم شده است.

"یسرائیل کاتس" وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش گفته است که تصمیم دادگاه لاهه برای صدور حکم جلب مقامات ارشد اسرائیلی "کاملا ریاکارانه" است با این حال در صورت نهایی شدن این تصمیم، "ما از کشورمان ( فلسطین اشغالی) خارج نمی‌شویم".

در همین حال، روزنامه "جروزالم پست" به نقل از منبع دیپلماتیک در تل‌آویو نوشت: دادگاه کیفری بین‌المللی نمی‌تواند بدون حمایت عمومی از سوی ایالات متحده، علیه نتانیاهو و پرسنل ارشد نظامی اسرائیل اقدامی بکند. اگر چنین اقدامی صورت بگیرد باید این سوال پرسیده شود که "بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا کجاست؟ و چرا در حالی‌که اسرائیل ممکن است توسط اتوبوسی زیر گرفته شود، او آرام نشسته است؟"

جروزالم پست در ادامه به پستی که نتانیاهو در شبکه اجتماعی "ایکس" نوشته، اشاره کرده است که طی آن مدعی شده است: "تحت رهبری من، اسرائیل هرگز هیچ تلاشی از سوی دادگاه کیفری لاهه برای تضعیف حق اساسی خود در دفاع از خود را نمی‌پذیرد، تهدید علیه سربازان ارتش اسرائیل و شخصیت‌ها در اسرائیل، تنها دموکراسی در خاورمیانه و تنها دولت یهود در دنیا، رسوایی دارد و ما تسلیم آن نخواهیم شد. "

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر (15 مهر ماه 1402) جنگی مخرب و جنایتکارانه علیه غزه به راه انداخته است که طبق آمار رسمی فلسطین و سازمان ملل، طی آن بیش از ۳۴ هزار فلسطینی شهید و ده‌ها هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند که بیشتر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

پربیننده ترین خبرها