در گفت‌و‌گوی اختصاصی با العالم؛

قالیباف با اشاره به بدعهدی آمریکا در برجام..آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند

پنج‌شنبه 24 خرداد 1403 - 20:45

محمدباقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در مورد رفع تحریم، قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» مبنای ما است و تلاش می‌کنیم مسایل مربوط به هسته‌ای و تحریم‌ها رادر چارچوب نفع اقتصادی پیش ببریم.  

العالم - ایران

محمدباقر قالیباف با حضور در ویژه برنامه انتخاباتی شبکه العالم با اشاره به اولویت‌ها در دولت خود در حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: اگر بنده توفیق خدمت پیدا کنم، همانطور که در سیاست خارجی دولت شهید رئیسی تاکید شد، اولویت ما هم در سیاست خارجی ارتباط با همسایگان و کشور‌های دوست و اسلامی منطقه است.

قالیباف افزود: با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس فرصت‌های بزرگ اقتصادی و همکاری‌های امنیتی وجود دارد. از طرفی نزدیکی فرهنگی و نزدیکی موقعیت جغرافیایی در کریدور‌های شمال و جنوب می‌تواند بسیار موثر باشد.

و‌ی بیان کرد: این شرایط را در حال حاضر با همسایگان شرق و غرب خود داریم و به طور ویژه برای دو کشور مسلمان و عربی (عربستان و عراق) این شرایط مقداری ویژه‌تر است.

نقش رابطه ایران و عربستان در توسعه کشورهای منطقه

قالیباف ادامه داد: ارتباط دوباره دو کشور بزرگ عربستان و ایران بعد از یک دوره توقف چندساله می‌تواند در آرامش و توسعه و سرمایه‌گذاری در کشور‌های منطقه موثر باشد و همین‌طور برای مقابله با دشمن‌های مشترک فرصت‌های زیادی فراهم است.

‌همکاری با کشور عراق، به دلیل تنش‌هایی که این چند دهه اخیر اتفاق افتاد هم برای امنیت ملی ما و هم کشور عراق ضرورت دارد.

آمریکایی‌ها قابل اعتماد و صادق نیستند

‌قالیباف در پاسخ به سوالی در مورد‌ بحث هسته‌ای خاطر‌نشان کرد: برجام باعث شد ما در حوزه سیاست خارجی در ارتباط با آمریکا درس بزرگی بیاموزیم؛ در گذشته گمان می‌شد اگر با آمریکا مذاکره مستقیم کنیم همه موضوعات حل خواهد شد. ولی مذاکرات مستقیم انجام شد و فارغ از خوب یا بد‌بودن آن برجام اتفاق افتاد و توافق بر روی کاغذ صورت گرفت ولی همه دیدیم که با یک تغییر در آمریکا، این توافقنامه تبدیل به یک کاغذ باطله شد و نشان داد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد و صادق نیستند و به‌دنبال منافع خود هستند.

‌وی افزود: انفعالی که بعد ازخروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد باعث شد در مجلس یازدهم با قانون اقدام راهبردی، تصمیم بر این شد که ما دیگر تعهدی به برجام نداشته باشم و مسیر خود را طی کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: ‌امروز هم درمورد برجام و در چارچوب بحث هسته‌ای، اگر ما منفعت اقتصادی از مسیر قانونی داشته باشیم و تجارت انجام دهیم، بیمه‌ها برقرار شود، سرمایه‌گذاری صورت بگیرد ما هم در چارچوب ان.‌پی.‌تی می‌توانیم کار خود را انجام دهیم ولی اگر آنها بخواهند با روش‌های تجارت مثلا نفت در برابر غذا کار پیش نمی‌رود.

تاکید بر خنثی‌سازی و رفع تحریم

محمد باقر قالیباف در مورد برنامه‌های خود در دولت چهاردهم گفت: دو رویکرد وجود دارد؛ اول: خنثی‌سازی تحریم و دوم: رفع تحریم

قالیباف گفت: ‌در حوزه خنثی‌سازی تحریم نگاه به داخل است و تاکید بر توانمندی‌های درونی خود داریم. ما در عرصه‌های دفاعی نشان دادیم با تکیه بر داخل کشور امروز در تراز پنج کشور اول دنیا در یک رویکرد دفاعی و بازدارندگی فعال توانستیم امنیت کشور را در بالا‌ترین سطح قرار دهیم که کشور‌های منطقه و جهان حسرت این قابلیت و اقتداررا در جمهوری اسلامی دارند.

وی افزود: در حوزه اقتصادی هم همین رویکرد را داریم و رویکرد همکاری‌های نزدیک با کشور‌های همسایه به‌خصوص جهان اسلام هم به این خاطر است که بتوانیم مسایل اقتصادی و تجاری و امنیت کشور را تامین کنیم.

در مورد رفع تحریم، قانون راهبردی مبنای ما است و تلاش می‌کنیم مسایل مربوط به هسته ای و تحریم‌ها رادر چارچوب نفع اقتصادی پیش ببریم.

قالیباف گفت: ما در تاریخ ایران، در قبل و بعد از انقلاب از آمریکایی‌ها جز نفاق، دوگانگی، یکطرفه، ناعادلانه و توجه به منافع خود چیزی دیدیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم اظهار داشت: اگر رفتار آمریکایی‌ها را در یک قرن گذشته تا امروز مرور کنیم می‌بینیم مثلا قبل از انقلاب، بیست و هشت مرداد سال ١٣٣٢ نقطه عطف آن است که در کشور کودتا کردند و بعد از انقلاب به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم از طرف آمریکا تهدید شده‌ایم یا در مورد برجام آمریکایی‌ها نشان دادند به جز منافع خودشان چیز دیگری برایشان مهم نیست و در گفتارشان صداقت ندارند و به تعهدات خود هم پایبند نیستند؛ آیا با چنین کشوری و چنین حکمرانانی می‌شود کاری پیش برد؟ هرگز

فلسطین موضوع اول جهان اسلام است

وی ادامه داد: فلسطین در امت اسلامی همانطور که حضرت امام فرمودند موضوع اول جهان اسلام است و امت اسلام است ما قبل از این عملیات طوفان الاقصی که به تعبیر من نقطه عطفی در تاریخ جهان شد و ماندگار شد هر تحلیل سیاسی هر تصمیمی حتما تقسیم به قبل و بعد از طوفان الاقصی خواهد شد چون همه‌چیز را متحول کرد.

وی بیان کرد: من معتقدم که امروز مسئله فلسطین دیگر تنها مسئله جهان اسلام نیست امروز فلسطین مسئله‌اش مسئله همه جهان است؛ موضوع فلسطین موضوع انسانیت و آزادی و ظلم است؛ امروز موضوع حمایت از فلسطین فقط در انقلاب اسلامی و کشور‌های اسلامی نیست در جای‌جای اروپا و امریکا حتی در دادگاه لاهه هرجا را نگاه می‌کنید امروز صحبت از دفاع از فلسطین است چرا که رژیم صهیونیستی با پشتیبانی آمریکای جنایتکار نشان دادند که پا روی همه حقوق بشر و انسانیت و در اصل همه‌چیز را زیر سوال برده است، بشریت و انسانیت را زیر سوال برده است، فطرت انسانی را با این جنایت‌ها زیر سوال برده‌اند؛ طبیعی است ما امروز این استقبال می‌کنیم و این را هم ما به برکت انقلاب اسلامی و هوشمندی حضرت امام رضوان الله تعالی علیه داریم که در سال ۱۳۴۳ وقتی مبارزه با رژیم ستم شاه می‌کرد همان موقع دشمن اصلی را اسرائیل تشخیص داد و گفتند امریکا هم پشت اسرائیل است امروز بعد از ۶۰ سال می‌بینیم که امام ما چقدر دقیق و عمیق به این موضوع شناخت داشته است و تشخیص داده است.

محمدباقر قالیباف تاکید کرد: بحث خیلی مهم و جدی است، امروز پیمان‌های متعددی را در منطقه می‌بینید از اقصی نقاط دنیا می‌آیند اینجا و پیمان می‌بندند پیمان‌های اقتصادی؛ می‌دانید که ایران اسلامی ما در یک منطقه ژئوپلتیکی بسیار حساس و مهمی قرار‌گرفته است منطقه جنوب غرب آسیا در حوزه مسائل انرژی و موقعیت جغرافیایی جهان اسلام بسیار منطقه حساس و البته شکننده است، شکننده از این بابت که قدرت‌های بزرگ به خاطر منافع خودش مرتب دارند در اینجا دخالت می‌کنند و شما نمونه‌های مختلف آنها را دیده‌اید در پیمان‌های اقتصادی و طرح آبراهام و دیگر طرح‌هایی که دنبال می‌کنند دنبال منافع خودشان هستند و این غده سرطانی رژیم صهیونیستی که در اینجا قرار دارد باعث این‌هاست.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات مهم و اساسی، بحث جبهه مقاومت است؛ جبهه مقاومت در‌واقع یک جغرافیاست و هم یک گفتمان و یک پیمان مستحکمی که اثرگذار در منطقه بوده است؛ ما طبیعتا حتما از این جبهه مقاومت که یک رویکرد جدید و گفتمان جدید و قابلیت‌های مادی و معنوی ایجاد کرده حتما از آن حمایت می‌کنیم و منافع جنوب غرب آسیا و کشور‌های اسلامی و خصوصا حلقه خود کشور‌های جبهه مقاومت می‌تواند بسیار موثر باشد و ما آثار او را هم می‌بینیم.

قالیباف گفت: بعد از پایان جنگ سرد در سال ۱۹۹۰ میلادی به‌بعد، به هر حال ما مرتب تغییرات را در سطح نظم جهانی می‌بینیم این تغییرات به‌صورت تک‌قطبی و چند قطبی و در حوزه‌های مختلف ژئوپلیتیکی دارد تقسیم می‌شود طبیعتا دو پیمان مهم بریکس و شانگهای، اینها کشور‌هایی هستند که امروز از قدرت نظامی و اقتصادی و جمعیت در این کره خاکی از جهت همه ابعاد بسیار تاثیرگذار هستند؛ از اینکه این فرصت فراهم شد که جمهوری اسلامی عضو رسمی بریکس شد و هم در شانگهای این‌ها فرصت‌های بزرگی را در آن خنثی سازی تحریم به ما انجام می‌دهند که ما می‌توانیم مثلا در حوزه مربوط به سوییفت که عمدتا آمریکا و بانک جهانی روی آن تسلط دارند در بریکس سیستم (Pay) دقیقا همین مبادله بین کشور‌های بریکس است که می‌تواند از این سیستم با همدیگر مبادلات تجاری و بانک‌های مرکزی و تجارت بین کشور‌ها را انجام بدهند همین بخش در حوزه شانگهای هست حتما ما در سیاست خارجی به‌صورت کاملا اجرایی و عملیاتی این را دستور کار دولت چهاردهم قرار می‌دهیم و به‌سرعت و با اولویت به این فرصت و این همکاری را مورد‌توجه داریم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: من بخشی از عمر خودم را در بخش دفاعی کشور سپری کردم؛ کشور ما شرایط ویژه‌ای دارد چون ما دشمنان جدی‌ داریم ، نه‌تنها ما، هر کشوری برای رشد و بقا، باید امنیت پایدار داشته باشد، این مایه‌ی افتخار ایران اسلامی است که امروز قدرتی از حیث دفاعی با رویکرد بازدارندگی فعال داریم و هم کشور‌های منطقه و هم دنیا این حسرت رو نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند.

وی گفت: در عملیات وعده صادق ما ١٠٠‌ها موشک به سمت رژیم صهیونیستی، بعد از تجاوزی که انجام داد، پرتاپ کردیم و معدود کشور‌هایی در دنیا هستند که چنین قابلیتی داشته باشند که بتوانند این حجم موشک را در زمانی خاص شلیک کنند و صرفا در سطح قدرت‌های درجه یک جهان چنین ظرفیتی وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها