اعتراض پکن به تعرفه ۴۰ درصدی ترکیه بر خودروهای چینی

اعتراض پکن به تعرفه ۴۰ درصدی ترکیه بر خودروهای چینی
شنبه 26 خرداد 1403 - 13:52

وزارت بازرگانی چین نارضایتی شدید و مخالفت قاطع پکن را به اعمال تعرفه ۴۰ درصدی ترکیه بر خودروهای وارداتی چینی ابراز کرد و از آنکارا خواست که به سرعت از اعمال افزایش تعرفه‌ها صرف نظر کند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش نشریه گلوبال تایمز، این وزارتخانه در بیانیه ای با اعلام اینکه اقدام های ترکیه برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است، افزود: اعمال سیاست‌های آنکارا نه تنها به منافع شرکت‌های دوطرف و مصرف‌کنندگان محلی ترکیه آسیب می‌زند، بلکه نگرانی‌های شرکت‌های چینی در مورد فضای تجاری را تشدید کرده و اعتماد آنها به سرمایه‌گذاری در ترکیه را تضعیف کرده است.

وزارت بازرگانی چین با تاکید بر اینکه آنکارا فقط تعرفه‌های اضافی را بر خودروهای چینی اعمال می‌کند، اظهار داشت: این سیاست به منزله تبعیض علیه محصولات چینی است و به طور جدی اصل رفتار با کشور مورد علاقه را نقض می کند.

پکن همچنین از آنکارا خواست که به سرعت تعرفه های تبعیض آمیز را حذف کند و متعهد شد که اقدامات لازم را برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع شرکت های چینی اتخاذ کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در این رابطه اظهار داشت: اقدام آنکارا برای اعمال تعرفه‌های اضافی بر خودروهای چینی مغایر با قوانین سازمان تجارت جهانی و شتاب توسعه پایدار روابط دوجانبه است.

لین جیان افزود: همکاری‌های تجاری دو کشور به سرعت رشد کرده و همکاری‌های عملی منافع ملموسی را برای مردم چین و ترکیه به همراه داشته است.

به گزارش رویترز به نقل از وزارت بازرگانی چین، این اظهارات پس از آن بیان شد که آنکارا در ۱۹ خرداد اعلام کرد که برای جلوگیری از وخامت احتمالی تراز حساب جاری خود و حمایت از خودروسازان داخلی، تعرفه ۴۰ درصدی اضافی بر واردات خودرو از چین اعمال می کند.

بر اساس تصمیم ریاست جمهوری ترکیه که در روزنامه رسمی این کشور منتشر شد، تعرفه اضافی آنکارا دست‌کم هفت هزار دلار برای هر خودرو تعیین و از ۱۷ تیر اجرایی می‌شود.

کوی دونگشو دبیرکل انجمن خودروهای مسافری چین در همین راستا، اظهار داشت: ترکیه در حال ترویج توسعه صنعت خودروهای برقی خود است و رقابت با سازندگان چینی را یک چالش می بیند.

به گزارش ایرنا، افزایش تعرفه آنکارا بر وارادات خودروهای چینی در حالی صورت خواهد گرفت که در دیدار وزیران امور خارجه چین و ترکه بر توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تاکید شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها