گزینه دموکرات‌ها برای جانشینی بایدن کیست؟!

گزینه دموکرات‌ها برای جانشینی بایدن کیست؟!
يکشنبه 17 تير 1403 - 14:37

علیرغم گمانه زنی های فزاینده در مورد باقی ماندن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در رقابت های ریاست جمهوری، و اصرار وی برای حضور در انتخابات، اما دموکرات‌ها اشاره می کنند که اگر او از قدرت کناره‌گیری کند، پیرامون معاون رئیس‌جمهور "کامالا هریس" جمع شده و طرف او را خواهند گرفت.

العالم - آمریکا

در این رابطه اما روزنامه آمریکایی "مک کلاچی" می گوید "مشکل این است که محبوبیت "هریس" در بین رای دهندگان، از حتی "جو بایدن" یا "دونالد ترامپ" ، رئیس جمهور سابق آمریکا، نیز کمتر است.

گفته می شود از زمانی که بایدن در جریان مناظره با ترامپ در 27 ژوئن عملکرد ضعیفی از خود ارائه کرده، "هریس" به عنوان منطقی ترین گزینه در کانون توجه دموکرات های آمریکا قرار گرفته است.

با توجه به آنکه "هریس" همیشه می گوید که محکم پشت بایدن خواهد ایستاد، "برایان فالون"، مدیر ارتباطات کمپین "هریس"، به روزنامه آمریکایی "دِبی" گفته است: "رئیس‌جمهور بایدن نامزد حزب ما بوده و خواهد بود، و معاون رئیس‌جمهور "هریس" افتخار می‌کند که معاون اوست و مشتاقانه منتظر است تا چهار سال دیگر با او همکاری کند".

میزان محبوبیت کاملیا هریس در نزد آمریکایی‌ها

هریس در ژانویه 2021، قبل از تصاحب مقام معاونت، در نزد آمریکایی ها محبوب‌تر بود و براساس گزارش شبکه CNN وی 51 درصد رضایت رای دهندگان آمریکایی را داشت.

اما بهرحال هر دو این درصد ونسبتها با مرور زمان کاهش یافت وطبق آخرین نظرسنجی که پس از مناظره بین بایدن و ترامپ انجام شد، 34 درصد از رای دهندگان ثبت نام شده از "بایدن" و 29 درصد از "هریس "حمایت کردند و"ترامپ" نیز از حمایت 39 درصدی برخوردار است.

کریس بوریک، مدیر مؤسسه افکار عمومی مولنبرگ در پنسیلوانیا، می گوید: "ماهیت معاونت ریاست‌جمهوری از نظر ارتباط با شهروندان یک چالش ریشه دار برای شهروندان کالیفرنیا است ،بنابراین زمانی که هویت جنسیتی "هریس"، پیشینه چند نژادی بودن او و ریشه های کالیفرنیایی او را اضافه کنید، به نظر می رسد مانعی برای برخورداری او از پذیرش عمومی گسترده ومقبولیت او بین آمریکایی ها وجود دارد.

از طرفی "کایل کوندیک"، مدیر شرکت تحلیلگر سیاسی غیرحزبی، معتقد است : "من مطمئن هستم که کمپین "هریس" بر سابقه ی گذشته او به عنوان دادستان کل کالیفرنیا و سناتوری کنگره ی آمریکا متمرکز خواهد شد".

قابل توجه اینکه "هریس" پس از تصدی سمت دادستان کل، طی مناظره ای در کنوانسیون ملی دموکرات ها در سال 2016 خود را "بالاترین مقام امنیتی" توصیف کرد و در دوران مسئولیتش در این پست ، اقدامات او توسط بسیاری در جوامع رنگین پوست این ایالت مورد انتقاد قرار گرفت". .

"هریس" همچنین زمانی که در سال 2015 از تلاشها جهت الزام همه مقامات مجری قانون به پوشیدن دوربین های الصاقی به بدن، آنهم علی رغم استفاده مقامات دولت خود او از این دوربین ها، حمایت نکرد،وگفت که این مقامات محلی هستند که باید تصمیم بگیرند که آیا نیروهایشان باید دوربین داشته باشند یا خیر، این موضوع در کالیفرنیا جنجالی بزرگ آفرید.

از سوئی دیگر بایدن که به‌عنوان معاون خود، "هریس" را مأمور کرد تا تلاش‌ها را در حل بحران مهاجرت غیر قانونی کشورهای آمریکای مرکزی و ورود آنها به ایالات متحده را رهبری کند اما جمهوری خواهان از وی انتقاد کرده و می گویند که صلاحیت مقابله با این بحران را ندارد.

هریس که برای مدت کوتاهی در رقابت های ریاست جمهوری 2020 شرکت داشت، اما تلاش های او ناموفق بود و به جهت مواضع مبهم او در مورد چندین موضوع، به ویژه اصلاحات در خصوص احکام مراقبت های بهداشتی مورد انتقادات قرار گرفت.

روزنامه مک کلاچی می گوید در دوران مدرن، به ندرت پیش می آید که هر حزبی از معرفی معاون رئیس جمهور برای ریاست جمهوری خودداری کندو غالبا رقابت درون حزبی صورت می گیرد - برای مثال "والتر موندال" در سال 1984، "جورج دبلیو بوش" در سال 1988، "دن کویل" و "ال گور" در سال 2000 و بایدن در سال2020.

نظرسنجی های عمومی اکونومیست، در دوران دولت بایدن، نشان می دهد که تنها 42 درصد از "هریس" ،اما 46 درصد از بایدن حمایت می کنند که این تفاوت چهار امتیازی را میتوان با میزان تائید در دوران دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق، زمانی که خود بایدن معاون رئیس جمهور بوده است، مقایسه نمود که در آن زمان، اوباما 50 درصد حمایت دریافت کرد، در حالی که بایدن 46 درصد بود.

ودر دوران دولت ترامپ، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، رتبه محبوبیت ۳۹ درصدی را در مقایسه با ۴۱ درصدی ترامپ دریافت کرد.

با همه ی این تفاصیل اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دموکرات‌ها مایل به تجمع در اطراف "هریس"و هواداری از او هستند.

گفته می شود گروه رسانه ای حامی هریس "كي اچ أي وي إي" اخیرا فعال تر شده است ونظرسنجی جدیدی که توسط "یاهو نیوز" انجام شده همچنین نشان داد که اگرچه رتبه‌بندی منفی "هریس" هنوز بالاست، اما او از حمایت دموکرات‌ها برخوردار است.

کارل بیالیک، سردبیر سیاسی شرکت تحقیقات بازار YouGov، می گوید: "آمار هریس پس از آنکه در آگوست 2022 به پایین ترین حد خود رسید، به طور پیوسته اما در حال بهبود بوده است".

و طی آخرین نظرسنجی ، 31 درصد از رای دهندگان ثبت نام شده گفته اند که هریس را به "گاوین نیوسام" فرماندار کالیفرنیا که 17 درصد رای را کسب کرده، ترجیح می دهند.

گزارش شده است که جمهوری خواهان مشتاق شرکت "هریس" در رقابت های ریاست جمهوری هستند اما در سایه ی تزلزلات بایدن، می کوشند "هریس" را به عنوان یک لیبرال مشکل دار معرفی کنند که رأی دهندگان را در مورد شایستگی رئیس جمهور برای این منصب فریب داده است.

دولت ترامپ نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: "همه حامیان بایدن درباره وضعیت پوزیشن شناختی "جو بایدن" دروغ گفته اند و از سیاست‌های فاجعه‌بار او در چهار سال گذشته حمایت کرده اند، به‌ویژه دستیار پرحرف ووراج او کامالا هریس.

پربیننده ترین خبرها