انگیزه اوکراین از نفوذ به خاک روسیه چیست؟

انگیزه اوکراین از نفوذ به خاک روسیه چیست؟
شنبه 20 مرداد 1403 - 12:44

در بحبوحه جنگ جاری میان اوکراین و روسیه، روزهای اخیر شاهد تحولی قابل توجه بوده است؛ ورود نیروهای اوکراینی به داخل مناطقی در روسیه، که سوالات زیادی را در مورد استراتژی جدید کی‌یف و انگیزه‌ها و پیامدهای احتمالی آن بر روند درگیری مطرح می‌کند.

العالم- اروپا

شبکه تلویزیونی "سی ان ان" در تحلیلی می‌گوید که تصمیم کی‌یف برای به‌کارگیری بخش بزرگی از منابع نظامی محدود خود در یک عملیات فرامرزی در داخل خاک روسیه به نظر می‌رسد با هدف دستیابی به دستاوردهای رسانه‌ای سریع باشد، اما هدف استراتژیک آن تاکنون مبهم باقی مانده است.

به گفته مقامات روسی، در یکی از بزرگترین حملات اوکراین به روسیه در جنگ دو ساله، حدود هزار سرباز اوکراینی در ساعات اولیه 6 اوت( ۱۷ مرداد)، با تانک، خودروهای زرهی و انبوهی از پهپادها و توپخانه‌ها، مرز روسیه را شکستند.

سی‌ان‌ان این تحرک نظامی اوکراین را به عنوان "لحظه ناامیدی یا الهام به اوکراین" توصیف می‌کند و توضیح می‌دهد که رهبری ارتش اوکراین پس از اینکه تحرکات ارتش اوکراین در دو سال و نیم گذشته مورد انتقاد قرار گرفت و بسیاری، آن را "آهسته و بسیار محافظه‌کارانه" تلقی می‌کرده‌اند، دست به یک ماجراجویی نادر زد.

گزارش‌هایی مبنی بر تشدید درگیری‌ها در نزدیکی شهر "سودا" وجود دارد، جایی که گاز طبیعی روسیه از آن به اوکراین می‌رسد و نگرانی‌ها از توقف ناگهانی جریان گاز به اروپا را افزایش داده است. مقامات اوکراینی گفتند که خطوط لوله گاز همچنان کار می‌کند.

"ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه، این حمله را یک "تحریک بزرگ" توصیف کرده است.

کاخ سفید گفته که ایالات متحده، به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی اوکراین، هیچ اطلاع قبلی از این حمله نداشته و به دنبال توضیحات بیشتر از کی‌یف است.

ارتش اوکراین در مورد حمله به شهر "کورسک" روسیه سکوت کرده، اگرچه "ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهوری اوکراین، روز پنجشنبه از توانایی ارتش برای ایجاد "غافلگیری" و ایجاد دستاوردهایی تمجید کرده است.

رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه مسکو باید پیامدهای تهاجم خود به اوکراین را "احساس" کند، افزود: "روسیه جنگ را به سرزمین ما آورد و باید پیامدهای آن را نیز متوجه شود. "

انگیزه‌های استراتژیک یا یک ماجراجویی حساب‌نشده؟

سی‌ان‌ان گزارش داد که چند هفته پس از حرکت نیروهای روسی به سمت مراکز نظامی اوکراین در "پوکروفسک" و "اسلویانسک"، مسکو برای تقویت مهمترین خط مقدم خود، یعنی مرز خود اقدام کرد.

روزنامه "واشنگتن‌پست" با اشاره به اینکه حمله غافلگیرانه به کورسک، واقع در حدود 530 کیلومتری جنوب مسکو، با دقت طراحی شده بود تا پیامدهای جنگ را به خاک روسیه منتقل کند، خاطرنشان کرد که "تاکنون، بسیاری از روس‌ها اثرات مستقیم درگیری را که منجر به ویرانی بسیاری از شهرها و شهرک‌های اوکراین و آواره شدن میلیون‌ها نفر شده است، احساس نکرده‌اند."

به نوشته این روزنامه آمریکایی، شاید هدف از این اقدام طرف اوکراینی متفرق ساختن نیروهای روسیه و مجبور کردن آنها به موضع‌گیری در مناطقی دورتر از امتداد خط مقدم باشد؛ زیرا این خط مقدم در ماه‌های اخیر شاهد کاهش تدریجی نیروهای اوکراینی بوده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، با این حال، برخی از ناظران اوکراینی آشکارا تدبیر پشت این ماجراجویی را زیر سوال می‌برند.

سی‌ان‌ان احتمال داد که تهاجم اخیر در چارچوب "استراتژی بزرگ‌تر" باشد که هدف آن تاثیرگذاری بر عرضه گاز روسیه به اروپا، و در نتیجه کاهش منبع مالی مهم مسکو باشد. زیرا این مکان هدف گرفته‌شده، در مجاورت تاسیسات گازی روسیه و مستقیما در مرز واقع است که برای واردات گاز از روسیه، از طریق اوکراین، به اروپا بسیار ضروری است.

این گزارش خاطرنشان کرد که کی‌یف احتمالا در حال بررسی تغییر استراتژی خود از حمله به زیرساخت‌های روسیه از دور، به اعزام نیروهای زمینی به داخل اراضی روسیه باشد که خطری برای ارتش اوکراین و چالشی جدید برای کرملین محسوب می‌شود.

این گزارش همچنین این اقدام نظامی اوکراین را با ورود تسلیحات غربی به‌ویژه جنگنده‌های "F-16" مرتبط دانسته است که به‌رغم برخی چالش‌ها مانند کمبود مهمات، توازن نیروی هوایی را به نفع اوکراین تغییر می‌دهد.

در پاسخ به این سوال، که چه چیزی اوکراین را وادار می‌کند تا در این برهه خاص دست به چنین اقدام پرخطری بزند، این تحلیل با اشاره به اینکه انگیزه‌های راهبردی دیگری نیز وجود دارد، خاطرنشان می‌کند که برای نخستین بار از شروع جنگ، نشانه‌هایی از مذاکرات صبح در افق ظاهر شده است و دوره بعدی، ممکن است شاهد دعوت روسیه برای شرکت در کنفرانس صلحی با حضور اوکراین و همپیمانانش باشد.

اگر چه درصد اوکراینی‌هایی که از مذاکرات حمایت می‌کنند اندک است ولی این رقم رو به افزایش است. مهم‌تر اینکه، احتمال بازگشت "دونالد ترامپ" به ریاست‌جمهوری آمریکا، بر محاسبات استراتژیک کی‌یف سایه انداخته است.

به گفته این منبع، با افزایش احتمال دستیابی به راه‌حل مذاکره، طرفین به دنبال تقویت مواضع میدانی خود، قبل از شروع هرگونه مذاکره احتمالی هستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها