چرا قانون بین الملل در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ناتوان است؟

چرا قانون بین الملل در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ناتوان است؟
سه شنبه 23 مرداد 1403 - 14:37

این روزها ارتش رژیم صهیونیستی جنایات خود را در باریکه غزه بیش از گذشته تکرار می کند. به طوری که آمار شهدا به حدود 40 هزار نفر و آمار مجروحان به بیش از 90 هزار نفر و آمار آوارگان به صدها هزار نفر رسیده است.

العالم - فلسطین اشغالی

رژیم صهیونیستی تنها در 48 ساعت گذشته، در سه جنایت فجیع، 142 نفر را به شهادت رسانده و 150 نفر را مجروح کرده است. علاوه بر اینها طبق بیانیه وزارت بهداشت غزه – که در فیسبوک منتشر شده است – تعداد بیشماری از قربانیان هنوز زیر آوار مانده‌اند و قابل شمارش نیستند.

ارتش رژیم صهیونیستی هم به منظور توجیه جنایات خود با انتشار بیانیه ای ادعا کرده است که به دلیل دریافت نشانه‌هایی از فعالیت‌های مسلحانه در مدرسه التابعین، به این مدرسه حمله کرده است. این رژیم با صدور بیانیه ای، فهرستی از اسامی و عکس 19 فلسطینی را منتشر و ادعا کرده است که این افراد از رهبران مقاومت در غزه بوده‌اند.

این در حالی است که دیده بان حقوق بشر اروپایی - مدیترانه پس از بررسی و تحقیقات دقیق اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی فهرست خود را از اسامی شهدایی که در حملات سابق این رژیم به شهادت رسیده اند و عکس ها را از دفاتر ثبت احوال فلسطینی هایی که در اختیار این رژیم است، بیرون آورده است.

در همین راستا، "لیما بسطامی" رئیس اداره حقوقی دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه گفت که 3 تن از اسامی ذکر شده در این فهرست، در حملات قبلی این رژیم به شهادت رسیده‌اند.

وی افزود : سه نفر دیگر از اسامی این فهرست سالخوردگانی هستند که هیچ ارتباطی به فعالیت نظامی ندارند و یکی از آنها مدیر یک مدرسه و دیگری نایب رئیس شهرداری بیت حانون و دیگری یک استاد دانشگاه است. برخی از این اسامی نیز کلا از مخالفان حماس بودند.

اما آیا همین ادعاهایی که این رژیم مطرح کرده است، می‌تواند در محافل حقوقی، توجیهی برای ارتکاب چنین جنایاتی علیه غیر نظامیان فلسطینی باشد؟ چرا قانون بین الملل نمی‌تواند ماشین کشتار رژیم صهیونیستی را متوقف کند؟ چرا دیگر محافل بین المللی مثل سابق، این رژیم را تحت فشار قرار نمی‌دهند؟

پاسخ به این سوال‌ ها مستلزم شناخت مکانیسم عملکرد قانون بین الملل و نهادهای حقوقی مبتنی بر این قانون است؛ تاج الدین الحسینی، استاد روابط بین الملل در دانشگاه "محمد الخامس" در این باره می گوید همه بندهای منشور بین المللی حقوق بشر به موجب دو پروتکل 1949 و 1979 ژنو و دیگر نهادهای قضایی بین المللی، همه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها را محکوم می کنند.

الحسینی خاطرنشان کرد که مهمترین مشکل در اجرای قوانین بین الملل علیه "اسرائیل"، مربوط به ساختار کنونی شورای امنیت به عنوان تنها مرجعی است که می تواند در اجرای قوانین، اعمال قدرت کند. حال آنکه آمریکا در حمایت رژیم اشغالگر از حق وتو استفاده می کند.

این کارشناس درباره اینکه آیا قانون بین المللی در برابر سیطره منافع سیاسی بین المللی دست‌بسته است، می گوید کشورهای مرتبط باید به دادگاه جنایی بین المللی که صلاحیت پیگیری قضایی علیه این رژیم را دارند، شکایت کنند.

پربیننده ترین خبرها