فارین پالیسی: حزب‌الله حتی بعد از جنگ تهدیدی برای اسرائیل است

فارین پالیسی: حزب‌الله حتی بعد از جنگ تهدیدی برای اسرائیل است
چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 09:08

مجله آمریکایی "فارین پالیسی" با بیان اینکه درگیری در لبنان ممکن است از یک جنگ محدود به یک درگیری همه‌جانبه تبدیل شود، تاکید کرد: اگر اسرائیل جنگی تمام‌عیار را آغاز کند، نبردی سخت و مخرب نه فقط برای لبنان، بلکه برای خود تل آویو نیز خواهد بود.

العالم- فلسطین اشغالی

این نشریه افزود: پس از متوقف شدن تبادل آتش در این جنگ گسترده، اسرائیل متوجه خواهد شد که نبردش با حزب‌الله حل‌ نشده است و از این درگیری هم حتی اگر پیروز بیرون آمده باشد ولی فقط اندکی دستاورد استراتژیک حاصل کرده است. لذا بهتر است تل‌آویو برای تقویت بازدارندگی خود تلاش کند حتی اگر این به معنای ادامه تهدید حزب‌الله علیه آن باشد.

این نشریه به تحولات بعد از جنگ ۳۳ روزه اشاره کرد که با پایان آن، زرادخانه تسلیحاتی حزب‌الله گسترش یافت و این گروه توانست جایگاه سیاسی و محبوبیت مردمی خود را در لبنان تقویت و تثبیت کند، و حتی مبارزان خود را در مرزهای مشترک با فلسطین اشغالی مستقر کند.

فارین پالیسی در این نوشتار ادعا کرده است که از سال ۲۰۰۶ حمایت ایران از حزب‌الله کاهش نیافته و تهران به همکاری نزدیک با این جنبش ادامه می‌دهد و لذا احتمال می‌رود در صورت ازسرگیری جنگ میان این جنبش و اسرائیل، ایران از آن به لحاظ مالی و نظامی به صورت قابل‌توجهی حمایت کند.

این نشریه آمریکایی با اشاره به فرسایشی شدن جنگ ارتش اشغالگر در باریکه غزه، که از حدود ۱۰ ماه پیش آغاز شده است، نوست اسرائیل دیگر تحمل جنگ طولانی‌مدت با لبنان را ندارد و با این جنگ، خودش را در معضل اساسی قرار خواهد داد. پس هر جنگی در مقیاس بزرگ احتمالا کوتاه‌مدت خواهد بود امری که حزب‌الله را قادر می‌سازد در برابر چنین طوفانی مقاومت کند.

فارین‌پالیسی متذکر شد: حزب‌الله همچنین می‌تواند با علم به این واقعیت، که لبنان بسیار بزرگ‌تر از غزه است و اسرائیل به راحتی نمی‌تواند نیروهایش را در بازه‌زمانی کوتاه وارد سرتاسر این کشور کند، جنگ را طولانی کند.

فارین‌پالیسی در ادامه تأکید کرد:‌ حزب‌الله امروز قدرتمندتر شده است و بخش عمده‌ای از نیروهای آن می‌توانند از منطقه مرزی عقب‌نشینی کنند و با خروج اسرائیل، به راحتی به این منطقه بازگردند و یا در صورت استقرار نیروهای این رژیم در آن، حملات هدفمندی علیه این منطقه انجام دهند.

این نشریه با اشاره به اینکه حزب‌الله اعلام کرد در صورت آتش‌بس در غزه حملات را متوقف می‌کند، تاکید کرد: اگر این رویکرد برای اسرائیل رضایت‌بخش نباشد، بازدارندگی نامطلوب بهتر از جنگ مخربی است که با پایان نامطلوب به پایان می‌رسد.

پربیننده ترین خبرها