انفجار در تل‌آویو و نگرانی صهیونیست‌ها از عملیات‌های استشهادی

انفجار در تل‌آویو و نگرانی صهیونیست‌ها از عملیات‌های استشهادی
دوشنبه 29 مرداد 1403 - 21:15

پس ازاینکه حماس، رژیم اشغالگر را به خاطر ادامه جنایت‌هایش، به تداوم عملیات استشهادی تهدید کرد موجی از نگرانی در میان صهیونیست‌ها در مورد تکرار صحنه‌های بمب‌گذاری اتوبوس‌ها، رستوران‌ها و بازارها شکل گرفت.

العالم - فلسطین اشغالی

پلیس رژیم صهیونیستی صبح امروز اعلام کرد انفجار یک بمب در شامگاه یکشنبه در شهر تل‌آویو که منجر به کشته شدن یک نفر شد، نتیجه "تلاش برای انجام یک عملیات تهاجمی" بوده است.

گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، در بیانیه‌ای اعلام کرد: گردان‌های القسام به همراه گردان‌های القدس (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی) مسئولیت عملیات استشهادی شامگاه یکشنبه در تل آویو را بر عهده گرفتند.

این گردان‌ها افزود: تا زمانی که جنایات اشغالگران از جمله آواره کردن غیرنظامیان و سیاست ترور ادامه داشته باشد، عملیات استشهادی در داخل سرزمین‌های اشغالی آغاز خواهد شد.

اوج این عملیات در سال 2006 متوقف شد و ازآن سال عملیات‌های پراکنده‌ای انجام می‌شود که آخرین انفجار سال 2022 در داخل یک ایستگاه اتوبوس در شهرک راموت در قدس اشغالی بود.

به گزارش کانال 12 تلویزیون عبری‌زبان، به نقل از سرویس‌های امنیتی، بمب‌گذاری روز یکشنبه تل‌آویو توسط "یک وسیله انفجاری قوی به وزن 8 کیلوگرم مواد منفجره" انجام شد.

این کانال افزود: در پایان ارزیابی وضعیت، تصمیم گرفته شد که سطح آماده‌باش و تفتیش گسترده در کل بلوک "غوش دان"، یعنی تل آویو بزرگ، افزایش یابد.

در همین حال، "حییم بوبلیل" فرمانده ناحیه ایالون، به رادیو رسمی این رژیم گفت: "خوشبختانه انفجار منجر به فاجعه نشد."

وی افزود: اگر این انفجار در یکی از مکان‌های شلوغ مجاور رخ می‌داد، این حادثه می‌توانست کاملاً متفاوت پایان یابد، زیرا این مواد انفجاری قدرتمندی است که می‌توانست خسارات زیادی به بار آورد.

ترس بزرگتر

با برعهده گرفتن مسئولیت بمب‌گذاری تل آویو توسط القسام، رسانه‌های اسرائیلی تهدید گردان‌ها به عملیات‌های انفجاری را برجسته، و نگرانی خود را از تکرار صحنه‌های انتفاضه دوم (الاقصی) که در سال 2000 آغاز شد، ابراز کردند.

وب‌سایت خبری پایگاه خبری عبری واینت گفت: "ارتش و شهرک‌نشین‌ها با چالش مواد منفجره در کرانه باختری مواجه شدند، اما آوردن آن‌ها به اسرائیل خطرناک‌تر است و صحنه‌های انتفاضه دوم را به یاد می‌آورد."

این پایگاه افزود: "نیروهای امنیتی بیشتر اوقات، نه تنها با مواد منفجره‌ای که به سمت آنها پرتاب می‌شود، بلکه با مواد انفجاری کار گذاشته‌شده در امتداد جاده‌ها نیز مواجه می‌شوند.

وی افزود: همین پنج روز پیش یک خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه الخلیل (جنوب کرانه باختری) منفجر شد و گمان می‌رود که برای انجام یک حمله آماده شده بود.

این پایگاه گفت: بزرگترین ترس سرویس‌های امنیتی بازگشت به روزهای انتفاضه دوم با وارد کردن مواد منفجره به قلب شهرهای بزرگ است که باعث آسیب‌های زیادی شده و ترس و وحشت ایجاد می‌کند.

وی افزود: موضوع مواد منفجره در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته و عمدتاً در آزمایشگاه‌هایی در کرانه باختری تولید می‌شود.

به گفته برخی ناظران، گروه‌های فلسطینی از طریق عملیات میدانی از جمله بمباران تل‌آویو و برای منصرف کردن اسرائیل از شرایطی که مانع از دستیابی آتش‌بس و توافق تبادل اسرا می شود، این رژیم را تحت فشار قرار می‌دهند.

از سوی دیگر، اسرائیل در حال اعمال فشار میدانی در جهت مخالف است، به گونه‌ای که رسانه‌های عبری روز یکشنبه از صدور دستورالعمل‌های ارتش برای افزایش شدت درگیری در شهرهای خان یونس و رفح (جنوب) به امید بهبود موقعیت تل‌آویو در مذاکرات خبر دادند.

اسرائیل با حمایت آمریکا از 7 اکتبر 2023 جنگی ویرانگر را در باریکه غزه به راه انداخته که افزون بر ویرانی های گسترده و قحطی مرگبار، حدود 133 هزار نفر شهید و زخمی شدند که بیشتر آنها کودک و زن بودند و بیش از 10 هزار نفر مفقود شدند.

پربیننده ترین خبرها