تحلیلگر صهیونیست تشریح می‌کند؛

نتانیاهو در غزه دقیقا به دنبال چیست؟

نتانیاهو در غزه دقیقا به دنبال چیست؟
پنج‌شنبه 1 شهريور 1403 - 10:06

روزنامه عبری هاارتس با انتشار مقاله‌ای اذعان کرد که هدف اصلی جنگ نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، اشغال غزه است و نه آزادی اسرای اسرائیلی.

العالم - فلسطین اشغالی
"الوف بن" نویسنده و تحلیلگر و سردبیر روزنامه هاارتس در این مقاله نوشت: "نتانیاهو در اطلاعیه سه شنبه خود درباره توقف مذاکرات آتش‌بس و مبادله اسرا، از اصول دفاعی و استراتژیک خود سخن گفت و اعلام کرد که تلاش می‌کند این اصول را حفظ کند؛ وی با اشاره به ضرورت حفظ سیطره اسرائیل بر محور فلادلفیا و گذرگاه نتساریم، اذعان کرد که در صورت امضای توافق کنونی، سیطره بر این دو محور را از دست می‌دهد."

این تحلیل‌گر صهیونیست خاطرنشان کرد که گفتمان عمومی در "اسرائیل" بر اسرا و سرنوشت آنها متمرکز شده است اما نتانیاهو این موضوع را اسباب زحمت خود و کابینه و ابزاری در دست رقبای سیاسی و باعث انحراف از هدف اصلی خود در غزه یعنی اشغال بلندمدت این منطقه می‌داند.

این نویسنده اسرائیلی در ادامه می‌نویسد: "کنترل محور فلادلفیا به اسرائیل امکان می‌دهد باریکه غزه را از طریق مرزهای زمینی به طور کامل محاصره کرده و آن را از مصر جدا کند. کنترل بر گذرگاه نتساریم نیز – که ارتش نزدیک شهر غزه ایجاد کرده است – عملا شمال باریکه غزه را منزوی می‌کند به این ترتیب چیزی جز عده ای فلسطینی آواره در جنوب غزه که خانه و و شهر خود را از دست داده‌اند، باقی نمی‌ماند".

وی با اشاره به تدابیر جاری در داخل این رژیم برای مرحله بعد از اشغال غزه گفت: "اسرائیل بر شمال غزه سیطره می‌یابد و حدود 300 هزار فلسطینی را که هنوز در آنجا مانده‌اند، اخراج می‌کند".

این تحلیل‌گر اذعان کرد که "گیورا آیلاند" سرتیپ ذخیره رژیم پیشنهاد کرده است که برای شکست حماس، فلسطینی‌ها را یا در حد مرگ گرسنگی بدهند یا تبعید کنند. وی گفت که جناح راست این رژیم هم به دنبال ایجاد شهرکی یهودی‌نشین در غزه است. این شهرک از امکانات و چشم اندازی بی‌نظیر برخوردار خواهد بود و به مرکز فلسطین اشغالی هم نزدیک است.

وی اذعان کرد که به رغم تلاش‌های چندماهه مصر و قطر و آمریکا و ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای پی در پی برای پایان جنگ و مبادله اسرا، نتانیاهو همچنان به تحمیل شروط جدید بر توافقنامه اصرار می‌ورزد؛ این در حالی است که یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم و دیوید برنیا، رئیس موساد هشدار داده‌اند که طرح شروط جدید، باعث اخلال در توافق می‌شود.

شروط جدیدی که نتانیاهو مطرح کرده است شامل کنترل این رژیم بر محور فلادلفیا در مرز بین غزه و مصر و گذرگاه مرزی رفح و جلوگیری از بازگشت رزمندگان فلسطینی به شمال غزه با بازرسی کامل در گذرگاه نتساریم است.

پربیننده ترین خبرها