گفتگوی اختصاصی سفیر سابق ایران در باکو با العالم:

تهران باید درمسیر کوتاه کردن دست نیروهای فرامنطقه ای در قفقاز گام بردارد

تهران باید درمسیر کوتاه کردن دست نیروهای فرامنطقه ای در قفقاز گام بردارد
شنبه 3 شهريور 1403 - 11:03

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: ایران باید درجهت حفظ منافع خود در قفقاز پیگیر اخراج و کوتاه کردن دست نیروهای فرامنطقه ای از این‌ منطقه حیاتی باشد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

سید عباس موسوی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم درباره نقش ایران در تحولات جاری منطقه قفقاز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که قفقاز حوزه فرهنگی، تمدنی و تاریخی آن است و نیز از تحولات قفقاز جنوبی به عنوان منطقه فوری در حوزه منافع و امنیت ملی خود متاثر می شود، نمی تواند نسبت به تحولات منطقه بی تفاوت باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: ایران باید به سرعت روابط دو جانبه خود را با هر سه کشور منطقه یعنی جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان بویژه در چارچوب سیاست هوشمندانه و ضروری همسایگی در همه زمینه ها رشد و ارتقاء دهد و هیچ کشوری را بر دیگری ترجیح ندهد بلکه به تناسب وزن و ظرفیت این کشورها با آنها تعامل و همکاری کند. از طرفی به جد باید پیگیر جا افتادن سازو کار ۳+۳ در منطقه باشد تا هم بتواند منافع خود را در قفقاز حفظ کند و مهمتر از همه پیگیر اخراج و کوتاه کردن دست نیروهای فرامنطقه ای از این‌ منطقه حیاتی باشد.

روس‌ها کارگردان اصلی تحولات قفقاز

موسوی در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان در سال های اخیر با توجه به استراتژی امنیت ملی و چشم انداز توسعه خود و با توجه به موقعیت ژئوپولیتکی و ژئو اکونومیکی بویژه مزیت های نسبی در تولید و صادرات انرژی دریای خزر و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای جهانی شمال - جنوب و شرق - غرب در حال بازیگری فعال در منطقه است و سعی دارد از همه ظرفیت های خود استفاده کند.

تنظیم گری روابط باکو با بازیگران جهانی به ویژه چین و روسیه

وی با بیان اینکه این کشور در حال تنظیم گری هوشمندانه روابط خود با بازیگران اصلی جهانی و منطقه ای است، تاکید کرد: جمهوری آذربایجان ضمن حفظ ارتباط خود با غرب سعی کرده در انتخاب استراتژیک خود تمایل بیشتری به شرق بویژه روابط با چین و روسیه و نیز همسایگان نشان دهد.

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوال دیگری درباره ارتباط این سفر با تحولات منطقه و جنگ روسیه و اوکراین اظهار داشت: سفر پوتین در بحبوحه جنگ با اوکراین و حمایت همه جانبه ناتو از آن کشور، نشان دهنده همین نقش و جایگاه این کشور کوچک اما مهم در قفقاز جنوبی است. به هر حال روسیه قفقاز را حیاط خلوت و ادامه عمق استراتژیک خود می داند و واقف است که باید جایگاه خود را در این منطقه حساس حفظ کند.

نزدیکی روسیه به جمهوری آذربایجان در برابر ارمنستان

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا این سفر ارتباطی به مسائل فی مابین جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارد؟ گفت: تا چند سال پیش ارمنستان لنگرگاه حضور و نفوذ روسیه در قفقاز بود اما بعد از روی کار آمدن پاشینیان که آشکارا رویکرد غربی دارد و بنا بر اقوالی منافع غرب و ناتو را در قفقاز نمایندگی می کند و منافع غرب هم در تنگنای ژئوپلیتیک قرار دادن روسیه بطور کلی و اخراج روسیه از قفقاز بطور اخص است، روسیه نزدیکی بیشتر به جمهوری آذربایجان را در دستور کار خود قرار داد و مشکلات فراوان‌گذشته با این جمهوری قفقازی را پشت سر گذاشت تا بتواند حضور و نفوذ خود را در منطقه قفقاز جنوبی در نبود یا کمرنگ شدن روابط خود با ارمنستان و همزمان تداوم مشکلات ارضی با گرجستان از طریق جمهوری آذربایجان حفظ کند.

وی تاکید کرد: روسیه هنوز و برغم درگیری در اوکراین بازیگر اصلی تحولات در قفقاز جنوبی است و علی رغم تلاشهای غرب، صلح و ثبات نهایی در این منطقه با کارگردانی روسها انجام خواهد پذیرفت. روسها در این زمینه از حمایت و همکاری ترکیه هم برخوردارند.

پربیننده ترین خبرها