مقامات آمریکا و چین امروز با یکدیگر دیدار می‌کنند

مقامات آمریکا و چین امروز با یکدیگر دیدار می‌کنند
سه شنبه 6 شهريور 1403 - 12:01

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده عصر امروز برای سفری چندروزه وارد پکن می‌شود تا با «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین و مقامات ارشد دیپلماتیک این کشور گفتگو کند.

العالم - آمریکا

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی سفری سه‌روزه را از تاریخ‌های ۲۷ -۲۹ اوت(۶-۸ شهریور) به پکن آغاز می‌کند که این دو کشور اخیراً بر سر بسیاری از مسائل با یکدیگر به چالش و اختلاف برخورده‌اند.

مسئله تایوان یکی از مهم‌ترین منازعات واشنگتن و پکن به‌حساب می‌آید. آمریکا بر خودمختاری و استقلال این خطه تأکید می‌کند حال‌آنکه چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و معتقد به استقلال این منطقه نیست.

قرار است مسئولان دو کشور در این دیدارها در مورد مسائل موجود در خاورمیانه، جنگ اوکراین و روسیه، مسائل تجاری و همچنین منازعات دریای چین جنوبی گفتگو کنند.

واشنگتن امیدوار است که بتواند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، منازعات با چین را به حداقل برساند. این در حالی است که ایالات متحده از سوی دیگر با انجام رزمایش‌های مشترک نظامی با کشورهای شرق آسیا و همچنین انعقاد پیمان‌های همکاری نظامی با آن‌ها، در صدد محدودکردن قدرت پکن در منطقه است.

وزارت خارجه چین اعلام کرده است که پکن خواسته‌های جدی خود در مسئله تایوان و همچنین امنیت راهبُردی چین را با مقامات آمریکایی مطرح خواهد کرد. پکن همچنین قصد دارد تا نارضایتی خود را در مورد تعرفه‌های اعمال شده آمریکا بر کالاهای تولیدی این کشور و تلاش ایالات متحده برای محدودکردن صادرات محصولات این کشور به‌ویژه تراشه‌های چینی را اعلام کند.

تولیدات مواد مخدر حاوی «فنتانیل» از دیگر موارد مورد اشاره در این گفتگوها خواهد بود. واشنگتن خواستار کنترل بیشتر توسعه مواد شیمیایی در چین برای جلوگیری از توسعه مواد حاوی فنتانیل است.

در حالی جیک سالیوان امروز وارد پکن می‌شود که «لی هوی» نماینده ویژه چین در امور اوراسیا اعلام کرده است که تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین به بهانه جنگ اوکراین «غیرقانونی و یک‌جانبه» است. این مقام تأکید کرده است که این تحریم‌ها بر اساس «اطلاعات واقعی» پایه‌گذاری نشده‌اند. اوکراین و ایالات متحده بارها چین را به پشتیبانی نظامی و فروش تسلیحات به روسیه متهم کرده‌اند؛ اما پکن این ادعاها را رد کرده و تأکید کرده است که همچنان روابط تجاری و اقتصادی خود با مسکو را مانند گذشته پی خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها