پژوهشگر صهیونیست: ترک اسرائیل یک ضرورت است...بدون شرمندگی آن را ترک می‌کنم

پژوهشگر صهیونیست: ترک اسرائیل یک ضرورت است...بدون شرمندگی آن را ترک می‌کنم
پنج‌شنبه 8 شهريور 1403 - 18:25

پژوهشگر 27 ساله اسرائیلی گفت با توجه به آینده ناگواری که در دهه پیش‌رو در انتظار «اسرائیل» است، بدون احساس هیج شرمندگی سرزمین‌های اشغالی را به مقصد آلمان ترک می کنم.

العالم - فلسطین اشغالی

دین تپلیتسکی، محقق سابق وزارت دادگستری اسرائیل، در مقاله‌ای در روزنامه عبری هاآرتص گفت: «10 سال پیش، زمانی که دانش‌آموز کلاس دوازدهم بودم، در اوج انتخابات طوفانی 2015، گزارشی تهیه و در آن پرسشی مطرح کردم: کابینه از نسل من انتظار فداکاری و رفتن به خدمت سربازی ظرف چند ماه آینده را دارد، قادر به تامین امنیت آن‌ها نیست و نمی‌تواند مانع از کشته شدن آن‌ها شود. آیا چنین درخواستی جایز است؟»

وی افزود: «من همچنین در آن زمان نوشتم که وضعیت موجود که بنیامین نتانیاهو به وجود آورده منجر به این شد که در دوره‌های مکرر افرادی قربانی شوند، وی هیچگاه روند سیاسی قابل توجهی برای حل مناقشه نداشت و باید فردی شجاع جایگزین او می‌شد که یک چشم‌انداز استراتژیک روشن برای رویای صلح و امنیت بلندمدتی که ما در سر می‌پرورانیم، ارائه کند که ارزش این همه فداکاری و قربانی‌شدن را داشته باشد.»

او تاکید کرد که در آن زمان پیش‌بین کرده که ده سال دیگر زندگی در سایه کابینه نتانیاهو منجر به بدترین سناریو خواهد شد، «اسرائیل» قربانی وحشتناک‌ترین حمله در تاریخ جنگ خواهد شد، نظام دموکراتیک آن رو به زوال خواهد رفت و جامعه در اسرائیل دوپاره خواهد شد. اقتصاد هم در آستانه فروپاشی قرار خواهد گرفت.

وی پرسید وقتی ارتش اشغالگر هرگز قادر به دفاع همه‌جانبه در برابر دشمنان نیست، چرا باید عده‌ای قربانی تبلیغات دروغین شوند، مورد سوء استفاده قرار گیرند تا سیاست خون‌ریزی و وضعیت موجود ادامه یابد؟

وی افزود: «مسئله‌ای که اکنون جوانان اسرائیلی با آن مواجه هستند به شرح زیر خلاصه می شود:

چرا باید قبول کنیم در کشوری زندگی کنیم که بسیاری حاضرند زندگی خود و فرزندانشان را در دستان رهبری بگذارند که از مسئولیت نارسایی امنیتی که از 7 اکتبر در اینجا رخ داده، فارغ است؟»

محقق اسرائیلی این پرسش مهم را مطرح کرد که اگر نتانیاهو مسئولیت تامین امنیت ما را بر عهده نمی‌گیرد، پس چرا در سمت نخست وزیر قرار گرفته است؟

وی در پایان مقاله خود گفت در چنین شرایطی مهاجرت امری ناپسند نیست. همچنین اعلام کرد عازم برلین پایتخت آلمان خواهد شد و از این بابت احساس شرمندگی نمی‌کند.

شایان ذکر است بنا به گزارش ژوئیه گذشته توسط یک مؤسسه عبری تمایل اسرائیلی‌ها برای مهاجرت از اسرائیل به دلیل جنگ در غزه و پیامدهای آن روزافزون است و 25٪ از یهودیان اسرائیل اعلام کرده‌اند در صورت داشتن چنین فرصتی، حتما مهاجرت خواهند کرد.

کانال 12 اسرائیل اخیرا گزارش داد که بحث مهاجرت در میان اسرائیلی‌ها در شبکه‌های اجتماعی اخیرا به بیش از 100٪ افزایش یافته است.

پایگاه خبری «زمان اسرائیل» گزارش داد که تقریباً 550 هزار اسرائیلی در شش ماه اول جنگ غزه اسرائیل را ترک کردند و دیگر برنگشتند.

پربیننده ترین خبرها