بازدید رئیس ستاد ارتش مصر از مرز غزه و پیام‌های آن

بازدید رئیس ستاد ارتش مصر از مرز غزه و پیام‌های آن
شنبه 17 شهريور 1403 - 10:50

در شرایطی حساس و همزمان با اوضاع متشنج در منطقه و بالا‌گرفتن تنش‌ها در روابط تل‌آویو و قاهره، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مصر در اقدامی غیرمنتظره از اقدامات تأمینی و تدابیر حفاظتی اتخاذ شده در گذرگاه رفح و در مرز مصر با نوار غزه بازدید کرد.

العالم- مصر

سپهبد "احمد خلیفه" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مصر در جریان بازدید از نیروهای مسلح کشورش در مرز با غزه تأکید کرد که مأموریت اصلی نیروهای مسلح مصر حفظ مرزهای کشور در تمامی جهت‌های استراتژیک است و افراد نیروهای مسلح مصر نسل اندر نسل قادرند از مرزهای میهن دفاع کنند. وی همچنین بر اهمیت برخورداری از دانش، اراده و حفظ آمادگی جسمانی بالا برای تضمین اجرای تمامی مأموریت‌ها با حرفه‌ای‌گری کامل تأکید کرد.

کارشناسان نظامی متفق القول هستند که سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مصر به مرز غزه حامل پیام‌های متعددی است که مهم‌ترین آنها این بوده که "مصر در آنچه می‌گوید جدی است و نمی‌پذیرد که اسرائیل تعهداتش به مصر را نقض کند".

"سمیر فرج" ژنرال سابق و مدیر اداره امور اخلاقی ارتش مصر در گفت‌وگو با "بی بی سی تصریح کرد:‌پیام‌های زیادی در مصر دومین مقام عالی‌رتبه ارتش به مرزها نهفته است. نخستین پیام، "به سرباز مصری مستقر در خط مرزی است که می‌خواهد به او بگوید که رئیس ستاد ارتش آمده است تا شما و شرایط شما را ررسی کند و تو با ماموریتت به خوبی آشنا هستی".

به گفته فرج، پیام دوم این است که "به مردم مصر اطمینان داده شود که مرزهای کشورشان به خوبی تامین شده است و رئیس ستاد ارتش و فرماندهان ارشد طرح‌های دفاعی این مرزها را بررسی کرده‌اند. "

این ژنرال سابق ارتش مصر گفت:‌ سومین پیام این بازدید این بوده که "ارتش مصر آماده تأمین امنیت مرزهای مصر شمال شرقی است".

"کوبی لاوی" مشاور سابق وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز به بی بی سی گفت که دیدار رئیس ستاد ارتش مصر به چهار دلیل انجام شد او در این باره جدی است و نمی‌خواهد اسرائیل قوانین را زیر پا بگذارد و نیروهایش را در گذرگاه رفح یا محور فیلادلفیا مستقر کند.

به گفته کوبی لاوی، دلیل دوم "ارسال این پیام است که بازگشت محور فیلادلفیا به کنترل حماس به معنای آن نیست که به این جنبش برای حفر تونل‌های جدید اجازه داده می‌شود و مصر آن را نخواهد پذیرفت." او خاطرنشان کرد که حضور رئیس ستاد ارتش مصر در این منطقه به این معنی است که مصر تمام تلاش خود را برای مخالفت باحضور اسرائیل در اینجا انجام خواهد داد، اما در عین حال اجازه نخواهد داد حماس امنیت ملی مصر را نقض کند.

کوبی توضیح داد که دلیل سوم این است که مصر به ایالات متحده و کشورهای فعال در پرونده درگیری اعراب و اسرائیل می‌گوید که قاهره حضور اسرائیل در گذرگاه رفح یا محور فیلادلفیا را نمی‌پذیرد زیرا این اقدام با توافقات منعقد شده در این زمینه در تضاد است.

وی تاکید کرد: دلیل چهارم ارسال پیام به اسرائیل است که مصر حضور نیروهای اسرائیلی در رفح یا فیلادلفیا را نخواهد پذیرفت و این ناقض توافقات منعقده است و همانطور که قاهره به توافقات متعهد است، اسرائیل نیز باید به آن پایبند باشد.

محور فیلادلفیا یا محور فیلادفلی یا محور صلاح الدین در طول مرز میان باریکه غزه و مصر به طول 14 کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد. به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال 1979 میان مصر و رزيم صهیونیستی امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می‌آید. تا قبل از عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از باریکه غزه در سال 2005، محور فیلادلفیا تحت کنترل این رژیم بود‌. تا قبل از توافق فیلادلفیا میان قاهره و تل‌آویو، حمل سلاح در محور فیلادلفیا ممنوع بود‌ اما پس از توافق فیلادلفیا که پس از مذاکراتی 18 ماهه در سپتامبر 2005 حاصل شد، به نیروهای مصری اجازه داده شد که با سلاح‌های سبک در این منطقه مستقر شوند. تعداد نیروهای مصری در محور فیلادلفیا طبق این توافقنامه، تقریبا 750 نظامی گارد مرزی است که به سلاح‌های سبک مجهز هستند. این نیروها در زمینه مبارزه با تروریسم، ورود غیرقانونی از مرزها و مبارزه با قاچاق فعالیت می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها