استفاده کی‌یف از موشک‌های دوربرد، موضوع اختلاف بایدن و استارمر در واشنگتن

استفاده کی‌یف از موشک‌های دوربرد، موضوع اختلاف بایدن و استارمر در واشنگتن
شنبه 24 شهريور 1403 - 11:38

تارنمای پولیتیکو در روایت خود از دیدار جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و کی‌یر استارمر نخست وزیر انگلیس نوشت: دو طرف تلاش کردند اختلافات خود را درباره ارسال موشک‌های انگلیسی به کی‌یف مخفی کنند.

العالم - اروپا

پولیتیکو مدعی شد: مقامات دو کشور در دیدار روز جمعه برای بررسی درخواست اوکراین جهت استفاده از موشک های انگلیسی علیه اهدافی در خاک روسیه، تهدیدهای ولادیمیر پوتین درباره استفاده از چنین موشک هایی را نادیده گرفتند.

بایدن در پاسخ به تهدید پوتین درباره این که استفاده از چنین سلاح هایی کشورهای ناتو را «در جنگ با روسیه» قرار می دهد، به خبرنگاران گفت: «زیاد به پوتین فکر نمی کنم».

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا آمریکا بزودی به اوکراین اجازه می دهد موشک هایی را به عمق خاک روسیه شلیک کند، گفت: ما اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم.

استارمر بعد از پایان دیدارش با بایدن گفت: تصمیم نهایی درباره موشک های استورم شدو (سایه طوفان) گرفته نشده است و به تحولات بیشتری که ممکن است بعد از این دیدار و با نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری رخ دهد، اشاره کرد.

وی گفت: چند هفته و ماه آینده برای تحولات احتمالی در وضعیت اوکراین و اوضاع خاورمیانه مهم خواهد بود.

پولیتیکو نوشت: سران دو کشور حدود ۲۰ دقیقه در کاخ سفید دیدار کردند. سپس نشست بزرگتری با حضور مشاوران آنها برگزار و در آن درباره چالش های راهبردی از جمله اوکراین و خاورمیانه بحث و گفت وگو شد.

استارمر پیش از این نشست، امکان استفاده اوکراین ازموشک های استورم شدو را به رغم تهدیدهای پوتین انکار نکرده بود.

وی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران مدعی شد: روسیه آغازگر جنگ بوده و به طور غیرقانونی به اوکراین حمله کرد.

مقامات آمریکایی و انگلیسی بارها تاکید کرده اند که فعلا تصمیمی درباره استفاده از موشک های استورم شدو در نشست روز جمعه اتخاذ نشده است و جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت انتظار ندارد خبری درباره استفاده از این موشک ها در نشست روز جمعه اعلام شود و آمریکا سیاست خود را در این زمینه تغییر نداده است.

استفاده از موشک های استورم شدو تا حدی به فناوری آمریکا نیاز دارد و از این رو مقامات انگلیسی مجوز بایدن را در روند انتقال این موشک ها مهم می دانند.

پولیتیکو افزود: با این حال دلیل اصلی بن بست در این زمینه مسائل دیپلماتیک است. دو مقام انگلیسی که خواستند به دلیل حساسیت موضوع نامشان فاش نشود به این رسانه گفتند دو طرف می خواهند مانع از این تصور شوند که بین این دو متحد غربی اختلاف نظری وجود دارد.

این دو مقام همچنین ابراز تردید کردند که استفاده از موشک های دوربرد انگلیسی، نقشی در تغییر روند جنگ اوکراین داشته باشد هر چند که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مدعیست استفاده کافی از این موشک ها می توانند واقعا روند جنگ را تغییر دهد.

مقامات دفتر نخست وزیر انگلیس به پولتیکو گفتند که استارمر همچنین روز جمعه با نمایندگان شرکت های دفاعی و هوافضا در سفارت انگلیس در واشنگتن دیدار کرد اما در این دیدار موضوع موشک ها مورد بحث قرار نگرفت.

دیدار استارمر با بایدن همچنین بعد از نشست ۹۰ دقیقه ای دیگری با لوید آستین وزیر خارجه آمریکا و با همراهی تیم بارو مشاور امنیت ملی این کشور، کارن پایرس سفیر انگلیس، سو گری رئیس دفتر و متئو لئو دویل مدیر روابط عمومی داونینگ استریت انجام شد.

استارمر در آغاز این نشست گفت: من فکر می کنم هفته ها و ماه های آتی می تواند مهم باشد. بسیار مهم است که ما از اوکراین در این جنگ بزرگ برای آزادی حمایت کنیم.

به نوشته پولیتیکو، استارمر همچنین به دنبال نشست با هر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا بود اما آنها درزمان حضور او در واشنگتن مشغول کارزارهای انتخاباتی خود بودند.

نخست وزیر انگلیس پیشتر بعد از ترور نافرجام دونالد ترامپ با وی صحبت کرد و به خبرنگاران گفته بود که فعلا با کامالا هریس رقیب دموکرات ترامپ صحبت نکرده است.

پربیننده ترین خبرها