الخلیج آنلاین بررسی کرد؛

اصابت موشک فراصوت یمن نزدیک تل آویو ؛ ماهواره های رصد آمریکایی و اسرائیلی ناکام ماندند

اصابت موشک فراصوت یمن نزدیک تل آویو ؛ ماهواره های رصد آمریکایی و اسرائیلی ناکام ماندند
دوشنبه 26 شهريور 1403 - 09:19

صبح دیروز (یکشنبه) نیروهای مسلح یمن با موشک دوربرد و فراصوت بالستیک در حالی قلب سیاسی رژیم صهیونیستی را هدف گرفتند که سامانه های پدافندی این رژیم و آمریکا در رصد و رهگیری آن ناکام ماندند. این حمله شمار زیادی از اسرائیلی ها را وحشت زده عازم پناهگاه ها کرد.

العالم ـ یمن

پایگاه خبری الخلیج آنلاین در مطلبی با عنوان «موشک حوثی در نزدیکی تل آویو؛ تحول شگرف و از بین رفتن بازدارندگی» آورده است: صبح روز یکشنبه (دیروز) اسرائیل شاهد تحولی جدید بود و آن حمله با موشک بالستیک دوربردی از یمن و ناکامی سامانه های پدافندی اسرائیلی و آمریکایی در رصد و رهگیری آن بود. این موشک در نزدیکی فرودگاه بن گورین مهمترین فرودگاه اسرائیل اصابت کرد و اسرائیلی ها وحشت زده عازم پناهگاه شدند. هرچند این موشک به منطقه مسکونی نخورد، اما قلب سیاسی اشغالگران را هدف قرار داد. همین که این موشک بدون اینکه رهگیری شود به تل آویو رسیده، شکستی راهبردی سنگین برای اسرائیل است.

روایت اسرائیلی

این رسانه نوشت: صبح روز یکشنبه صدای آژیر خطر در سراسر فلسطین اشغالی به صدا درآمد و ساکنان سراسیمه به پناهگاه شتافتند و این همزمان با شنیده صدای انفجارهایی در آسمان بود تا معلوم شود که ناشی از رهگیری موشک شلیک شده از سمت شرق است. ارتش اشغالگر به سرعت اعلام کرد که موشک زمین به زمین از یمن شلیک شده و در منطقه غیرمسکونی اصابت کرده و تلفاتی نداشته است. این در حالی است که منابع اورژانس اسرائیلی اعلام کردند که ۹ نفر به علت ازدحام و در مسیر رفتن به پناهگاه مصدوم شده اند. پلیس اسرائیل نیز اعلام کرد که این موشک در شهرک «کفار دانیال» در منطقه نزدیک به فرودگاه بن گورین فرود آمده است. رسانه های عبری از اصابت موشک به ۶ کیلومتری فرودگاه خبر دادند. ترکش های موشک در سراسر منطقه اصابت کرد و موجب آتش سوزی و وارد آمدن خساراتی در ایستگاه اصلی نزدیک به شهرک مودیعین میان قدس و تل آویو شد.

ارتش این رژیم اعلام کرد که عبور موشک زمین به زمین به سمت اسرائیل را از سمت شرق رصد کرده است. طبق بیانیه ارتش اسرائیل این موشک ۲۰۰۰ کیلومتر را طی کرده تا به اسرائیل رسیده و رسیدن آن ۱۵ دقیقه زمان برده است.

آشفتگی صهیونیست‌ها

آنچه رسانه های عبری مخابره کردند خطرناک بود به ویژه در سایه ناکامی سامانه های پدافندی این رژیم و در راس آنها گنبد آهنین، سامانه «آرو»، «فلاخن داوود» و «حتیس۲ »که همگی آنها سامانه های پیشرفته هستند.

ماهواره های اسرائیلی و آمریکایی ناکام ماندند

رسانه «واللا» اعلام کرد که ماهواره های اسرائیلی و آمریکایی که باید مرکز شلیک موشک را رصد می‌کردند در رصد موشک ناکام ماندند. ماهواره های آمریکایی می بایست حرارت شدید ناشی از موتور موشک را دریافت و ارتش اسرائیل اطلاع می دادند.

واللا ادامه داد: رادارهای ناوهای آمریکایی و اسرائیلی در دریای سرخ و نیز رادار دوربرد «اکس» مستقر در النقب باید این کار را انجام می داد که هرگز رخ نداد.

تحولی خاص و شگرف

الخلیج آنلاین در ادامه گزارش خود آورده است: می‌توان گفت که رسیدن موشک شلیک شده از سوی حوثی ها(انصارالله) به قلب اسرائیل نقطه تحولی ویژه در نبرد از نگاه «قاصد محمود» کارشناس امور نظامی و راهبردی است و نشان از موقعیت بالای انصارالله در این درگیری دارد.

قاصد محمود که سمت معاونت رئیس ستاد ارتش اردن را هم داشته است، افزود: رسیدن موشک به یافا(تل آویو) و چند کیلومتری فرودگاه بن گورین و نوع موشک شلیک شده که موشکی بالستیک فراصوتی است، تحولی راهبردی در نبرد است. جایگاه حوثی ها(انصارالله) در این نبرد از حیث حمایت از مساله فلسطین وملت فلسطین و مقاومت آن بالاتر است. آنها دست بالا را در نبرد دارند به ویژه پس از اینکه از در اختیار داشتن این موشک خبر دادند.

به گزارش ایرنا، این کارشناس اعلام کرد: این تحولی واقعی است که به طور کامل تدام از بین رفتن بازدارندگی اسرائیل را نشان می دهد. همچنین اوج شکاف میان اسرائیلی ها و سران آنها اعم از سیاسی یا نظامی و یا امنیتی را نشان می‌دهد. جدای از این بدون شک بُعد جدیدی به جنگ می‌دهد. کاملا آشکار است که حوثی ها(انصارالله) خود را به عنوان بازیگر مستقیم مطرح کرده اند. درست است که آنها بخشی از محور مقاومت هستند و ارتباطات آشکار با ایران دارند اما دامنه عمل گسترده برای خود تعریف کرده‌اند.

وی افزود: آنچه مهم است در اختیاربودن این قبیل موشک ها نزد حوثی ها(انصارالله) است. این بر رویکرد کلی سران اسرائیلی تاثیر دارد. بر موضع مقاومت غزه نیز تاثیرگذار است. مرحله جدیدی در راه است و تحول مهمی محسوب می شود. اینکه موشک به هدفش رسیده و سامانه های اسرائیلی و آمریکا ناکام مانده‌اند خودش تحولی بزرگ در نبرد است. فناوری که حوثی ها(انصارالله) در اختیار دارند به طور حتم بر تصمیم اسرائیل موثر است وآنها را مجبور به بازنگری در تصمیم توسعه جبهه شمالی خواهد کرد و احتمال می رود که اوضاع به سمت آتش بس پیش برود.

پربیننده ترین خبرها