اذعان پولیتیکو به شکست اطلاعاتی آمریکا در منطقه

اذعان پولیتیکو به شکست اطلاعاتی آمریکا در منطقه
دوشنبه 16 مهر 1403 - 11:02

تارنمای پولیتیکو نوشت:حمله حماس شکاف چشمگیر در اطلاعات واشنگتن از اوضاع منطقه و به‌ویژه غزه و درک گسترده‌تر آن از حماس را نشان داد؛ موضوعی که به شکست دولت بایدن برای یافتن راه‌حلی برای توقف جنگ منجر شد.

العالم ـ آمریکا

این تارنمای آمریکایی به نقل از مقامات کنونی و سابق این کشور افزود: واشنگتن مدت هاست که برای جمع آوری اطلاعات درباره حماس با چالش مواجه است.

پولیتیکو با اشاره به غافلگیری آمریکا در حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) افزود: آمریکا از زمان این حمله جمع آوری اطلاعات امنیتی خود در نوار غزه را افزایش داده است. اما همچنان درباره این که چه نوع اطلاعاتی می تواند به یافتن راهی برای پایان دادن به درگیری های کنونی کمک کند، همچنان شکاف وجود دارد.

در این گزارش آمده است: با گذشت یک سال از حملات حماس علیه مواضع رژیم اسرائیل، سازمان های اطلاعاتی آمریکا همچنان برای درک پویایی سیاسی داخلی در حماس و این که آیا آنها آماده توافق آتش بس هستند و آمال بلندمدت آن در غزه، در تردید و بلاتکلیفی بسر می برند؛ سوالاتی که سیاستمداران آمریکایی باید در تلاش برای جلوگیری از جنگ تمام عیار در منطقه به آنها پاسخ دهند.

این رسانه به نقل از مقامات کنونی و پیشین اطلاعاتی آمریکا افزود: دولت آمریکا برای چندین دهه، از تلاش برای اولویت دادن به جمع آوری اطلاعات و تحلیل اوضاع غزه و حماس خودداری کرد هر چند بعد از حمله ۷ اکتبر پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته است اما پر کردن خلا اطلاعاتی در این زمینه کافی نیست.

به گفته آنها، دولت جو بایدن به جمع آوری اطلاعات در بحران های خارجی از جمله درگیری (رژیم) اسرائیل و حزب الله، جنگ اوکراین و تهدیدهای (ادعایی) چین اولویت داده است.

با این حال، نقطه ضعف بزرگ آمریکا در جمع آوری اطلاعات در غزه به فوریت در روزهای بعد از حمله حماس به اسرائیل مورد کنکاش قرار گرفت.

مقامات اطلاعاتی آمریکا در گزارش های خود در کنگره، از توانایی حماس برای این حمله مبهوت بودند. آنها گفتند حمله حماس در ۷ اکتبر به ماه ها، اگر نگوییم سال ها، برنامه ریزی نیاز دارد. این حمله باعث کشته شدن ۳۰ آمریکایی شد که مهلک ترین حمله از زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر بوده است.

برخی از اعضای کنگره این سوال را مطرح کردند که آیا آمریکا از قبل درباره این حمله هشدار داده است؟ در این صورت چطور (رژیم) اسرائیل به آن توجهی نکرده است؟ مقامات اطلاعاتی آمریکا پاسخ قانع کننده ای برای قانونگذاران نداشتند.

به نوشته پولیتیکو، آمریکا عمدتا به اطلاعات درباره غزه به (رژیم) اسرائیل متکی است و قبل از حمله حماس، مقامات اسرائیلی نتوانستند برخی از هشدارهای داخلی خود را جدی بگیرند. حمله حماس باعث شد آمریکا برای جمع آوری و تحلیل اطلاعات در این منطقه به تکاژو بیافتد.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا سال گذشته تلاش هایی را در این زمینه انجام داده و از هواپیماهای بدون سرنشین، ماهواره‌ها و سایر ابزارهای نظارتی - مانند دستگاه‌های راداری خاص - برای درک بهتر تاکتیک‌های نظامی حماس استفاده کردند. همه این موارد به (رژیم) اسرائیل کمک کرد تا مکان های حماس را در غزه پیدا کند.

اما این تلاش ها فقط تا حدی خلأ اطلاعاتی در منطقه را پر کرد و مقامات و قانونگذاران می گویند که سیاست گذاران در واشنگتن، از جمله آنهایی که در شورای امنیت ملی هستند، درگیری های دیگری در جهان را از جمله جنگ اوکراین و تهدید (ادعایی) چین در اولویت دارند.

پولتیکو به تمرکز آمریکا برای کمک به پیشروی اوکراین در جنگ با روسیه از جمله ارسال سلاح های پیشرفته برای جلوگیری از حملات مرزی، اشاره کرد ونوشت: کاخ سفید چین را تهدیدی جدی قلمداد می کند که نباید به حاشیه برود.

با این حال درگیری ها بین (رژیم) اسرائیل و حزب الله با فوریت ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است زیرا امکان کشیده شدن نیروهای آمریکایی در جنگی منطقه ای وجود دارد.

این رسانه خاطرنشان کرد که در تهیه این گزارش با چهار مقام کنونی و سابق آمریکایی و سه قانونگذار و مقام کنگره صحبت کرده است اما همگی آنها به دلیل حساسیت مسائل امنیتی حاضر به افشای نام خود نشدند.

این تارنمای آمریکایی افزود: شکاف اطلاعاتی واشنگتن در غزه، راه را برای کاخ سفید جهت یافتن الگویی صحیح در توافق آتش بس دشوار می کند. فشارهای عمومی درباره راهکار آزادی اسرا و توافق آتش بس، فقدان شفافیت در آمریکا را نشان داد و دولت بایدن بارها ادعا کرده که حماس پیشنهاد آن را پذیرفته است اما در نهایت این گروه آن را رد کرده است و همین اتفاق درباره (رژیم) اسرائیل نیز رخ داده است.

درگیری جدید بین (رژیم) اسرائیل و حزب الله، بر پیچیدگی روند صلح در غزه افزوده است. حزب الله از مدت ها قبل گفته است که جنگ با رژیم اسرائیل را تنها زمانی متوقف می کند که توافق آتش بس در غزه اجرا شود. البته معلوم نیست که آیا اهداف حزب الله به دنبال حملات اخیر رژیم اسرائیل علیه مواضع این حزب در لبنان تغییر کرده است یا خیر.

نورمن رول (Norman Roule) مقام پیشین اطلاعاتی آمریکا، در این زمینه گفت: ما می گوییم حمله ۷ اکتبر(حماس) شکست اطلاعاتی برای اسرائیلی ها بود. باید شفاف بگوییم که این حمله همچنین شکست اطلاعاتی آمریکایی ها بود.

پولیتیکو در ادامه گزارش خود آورده است: مقامات، دیپلمات ها و کارگزاران آمریکایی برای ورود به غزه با مشکلاتی مواجه شده اند و فلسطینی‌ها اغلب برای دریافت مجوزهایی که به آنها اجازه می‌دهد از محاصره خارج شوند، با مشکلاتی مواجه هستند.

در شرایط فقدان اطلاعات جامع از منابع انسانی - از جمله در غزه و سایر پایتخت های خاورمیانه در منطقه - مقامات اطلاعاتی مجبور شده اند برای درک عملکرد درونی حماس به منابع دیگری مراجعه کنند.

مقامات و قانونگذاران کنونی آمریکایی به این رسانه گفتند که به دلیل محرمانه بودن اطلاعات، نتوانستند اطلاعات دقیقی را درباره روند جدید جمع‌آوری اطلاعات از سوی آمریکا ارائه کنند، بنابراین قادر نبودند به طور کلی نحوه تلاش واشنگتن برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در داخل غزه را تشریح کنند.

آنها اظهار داشتند که، آمریکا همچنین از مطالب در دسترس عموم برای تجزیه و تحلیل اطلاعاتی خود استفاده می کند، از جمله گزارش های سازمان های حقوق بشر و کمک رسانی و همچنین روزنامه نگاران محلی. اما برخی از مقامات جامعه اطلاعاتی آمریکا، چنین اطلاعاتی را کمتر قابل اعتماد می دانند و برخی دیگر معتقدند که برای درک وضعیت امروز غزه باید اطلاعات را به صورت میدانی گردآوری کرد.

در روزهای پس از حمله ۷ اکتبر، قانونگذاران کنگره، دولت آمریکا را تحت فشار قرار دادند تا از برونسپاری جمع آوری اطلاعات به (رژیم) اسرائیل خودداری کند. کنگره و به ویژه کمیته های اطلاعاتی آن عمیقا این احساس را دارند که به اقدامات بیشتری برای درک آمریکا از اوضاع در منطقه نیاز هست و برخی از قانونگذاران آمریکایی معتقدند که اسرائیل دستکم در رابطه با حماس، برای جمع آوری اطلاعات قابل اعتماد نیست.

این دسته از قانونگذاران، جامعه اطلاعاتی آمریکا را تحت فشار قرار داده اند که پیوسته گزارش هایی را درباره درگیری های اخیر در منطقه ارائه دهند و خواستار اطلاع رسانی مقامات اطلاعاتی درباره عملکرد دقیق آمریکا در جمع آوری اطلاعات و نحوه استفاده سیاستمداران از آن هستند.

پربیننده ترین خبرها