بحران بی‌سابقه در روابط تل‌آویو و قاهره

بحران بی‌سابقه در روابط تل‌آویو و قاهره
دوشنبه 23 مهر 1403 - 16:45

گزارش‌های عربی از رو به وخامت رفتن روابط میان مصر و رژیم صهیونیستی و کاهش بی‌سابقه تعاملات تجاری میان طرفین پرده برداشتند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

روزنامه "معاریو" نوشت: با گذشت یک سال از جنگ غزه، روابط سیاسی، دیپلماتیک و تجاری میان مصر و رژیم صهیونیستی کاهش چشمگیری داشته و در وضعیتی به سر می‌برد که احتمال بدتر شدن این روابط نیز وجود دارد.

در این گزارش ذکر شده که "خالد عزمی" سفیر مصر در تل‌آویو که از سال ۲۰۱۹ در آنجا مشغول به کار شده بود، پس از ۵ سال، چند هفته پیش درپی اتمام ماموریت خود به قاهره بازگشت و تا کنون جانشینی برای او انتخاب نشده است و بنا به گفته آژانس خبری راشا تودی، این جانشین به این زودی نیز تعیین نخواهد شد.

گفتنی است که همتای اسرائیلی او در قاهره "امیره اورون" نیز از آغاز جنگ غزه، به اراضی اشغالی بازگشته و با وجود معرفی جانشین او یعنی "اوری روتمن"، مصری‌ها برای پذیرفتن اعتبارنامه او عجله‌ای ندارند.

به تحلیل این روزنامه عبری، قاهره بدین صورت سطح روابط دیپلماتیک خود با رژیم صهیونیستی را تا اطلاع ثانوی کاهش داده است، بدون اینکه در این خصوص صراحتا صحبتی کرده باشد.

این روزنامه اشاره کرده که مصری‌ها به شدت خواهان پایان جنگ و بازسازی غزه هستند تا ثبات به مرزهای مصر بازگردد و در این راستا نیز تلاش‌های دیپلماتیک فراوانی کردند که با واکنش منفی رژیم صهیونیستی روبرو شد و مصری‌ها هدف تیم مذاکره‌کننده رژیم از این رفتار را ناکام گذاشتن هرگونه توافق آتش‌بس عنوان کردند.

این روزنامه افزود که مدتی پیش از شکست مذاکرات، مسئولان رژیم صهیونیستی پیشنهاد حل مشکل گذرگاه رفح از طریق کوچاندن فلسطینی‌ها به سینا را مطرح کردند که مصری‌ها آن را خط قرمز دانسته و تاکید کردند که این به معنای حل مشکل آوارگان فلسطینی در خاک مصر است.

در مسئله محور فیلادلفیا نیز مصری‌ها رژیم صهیونیستی را مقصر دانسته و آن را مسئول تبعات محاصره کامل باریکه از سال‌ها پیش دانستند. در نهایت نیز مصری‌ها به این نتیجه رسیدند که کابینه "بنیامین نتانیاهو" به دنبال آتش‌بس نیست و در نتیجه، توافق تبادل اسرا نیز برایش اهمیتی ندارد.

پربیننده ترین خبرها