وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با انتقاد از مواضع نتانیاهو

آشتی ملی فلسطین برای اسرائیل فرصت است!

آشتی ملی فلسطین برای اسرائیل فرصت است!
چهارشنبه 14 ارديبهشت 1390 - 13:36

وزارت امور خارجه اسرائيل در گزارشي محرمانه با انتقاد ضمني از واکنش‌هاي بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اين رژيم به توافقنامه آشتي جنبش‌هاي فتح و مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) اعلام کرد: اين توافقنامه فرصتي خوب براي اسرائيل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه هاآرتص در شماره امروز خود به نقل از گزارش محرمانه وزارت خارجه این رژیم نوشت: توافقنامه آشتي فلسطين خطر امنيتي نيست بلکه فرصتي استراتژيک براي ايجاد تغييرات واقعي در صحنه فلسطيني است و اين تغييرات منافع اسرائيل را در دراز مدت تأمين خواهد کرد.

اين گزارش به جاي مخالفت سرسختانه اسرائيل با آشتي ملي و تشکيل دولت وحدت ملي فلسطين پيشنهاد مي کند که اين رژيم به مشکلات "برنامه دولت وحدت ملي و عدم آمادگي حماس براي به رسميت شناختن اسرائيل" فلسطيني ها بپردازد.

در گزارش وزارت خارجه رژیم اسرائیل آمده است: نرمش بيشتر اسرائيل در قبال توافقنامه آشتي ملي فلسطين منجر به تقويت روابط اسرائيل و آمريکا خواهد شد و اسرائيل بايد در قالب يک گروه عمل کند و واکنش خود به تشکيل دولت وحدت ملي فلسطين را با دولت آمريکا هماهنگ کند که اين امر باعث تقويت آمريکا و تأمين منافع اسرائيل مي شود.

وزارت خارجه با انتقاد ضمني از نتانياهو به علت مخالفت فوري با توافقنامه آشتي اعلام کرد: اسرائيل بايد در اين مرحله در اتخاذ سياست هاي خود محتاطانه برخورد کند.

نتانياهو چهارشنبه هفته گذشته دو ساعت پس از امضاي پیش‌نویس توافقنامه آشتي ملي فلسطين گفته بود محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين يا بايد با اسرائيل صلح کند يا حماس.

يووال اشتاينيتس وزير دارايي رژیم اسرائيل نيز خواستار توقف تحويل ماليات‌ها به تشکيلات خودگردان فلسطين شد.

وزارت خارجه در گزارش خود توصيه مي کند که واکنش به تشکيل دولت وحدت ملي فلسطين بايد متوازن و متعادل باشد و مشکل "تصميم تشکيلات خودگردان مبني بر درخواست از سازمان ملل متحد براي به رسميت شناختن تشکيل کشور فلسطين در جلسه سپتامبر مجمع عمومي اين سازمان" مدنظر گرفته شود.

وزارت خارجه چند پيشنهاد ديگر را مانند "تداوم همکاري‌هاي امنيتي اسرائيل و تشکيلات خودگردان" توصيه و اعلام مي کند: همکاري هاي امنيتي تأمين کننده منافع اسرائيل است و منجر به کاهش فعاليت هاي تروريستي شده است.

وزارت خارجه همچنين اعلام کرد: اسرائيل بايد از جامعه جهاني بخواهد اصول و قواعدي مشروح را به دولت جديد فلسطين براي پايبندي به آن ارائه کند و هيأتي را به مصر براي مذاکره درباره افزايش هماهنگي ها با دولت موقت بفرستد.

هاآرتص نوشت: اسحاق مولخو مشاور نتانياهو يکشنبه هفته آينده براي ديدار با نبيل العربي وزير خارجه و ديگر مقامات مصر راهي قاهره خواهد شد.

گفتنی است مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی با نهایی شدن توافق‌نامه آشتی ملی‌ فلسطین و بازگشایی گذرگاه مرزی رفح توسط مصر در حالی از تشنج سیاسی به سر می‌برند و هر یک از این مقامات واکنش‌های متفاوتی نسبت به این رویداد نشان می‌دهد که خود بیانگر عدم آمادگی قبلی و پیش‌بینی چنین رویدادی از سوی این رژیم بوده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها