رهبران فتح و حماس پس از امضای توافقنامه آشتی ملی

صفحه جدیدی را در تاریخ فلسطین باز می‌کنیم

صفحه جدیدی را در تاریخ فلسطین باز می‌کنیم
چهارشنبه 14 ارديبهشت 1390 - 16:10

جنبش هاي فتح و حماس با تاکيد بر اهميت سند آشتي ملي در وحدت ملت فلسطين، امضاي اين سند را به معناي بسته شدن صفحه تاريک گذشته و آغاز صفحه اي جديد در تاريخ خود دانستند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "محمود عباس" رییس تشکیلات خودگردان در پایان مراسم امضای سند توافقنامه آشتی ملی فلسطین که بصورت زنده از شبکه العالم پخش شد، تاکید کرد: امروز در قاهره با هم ديدار مي‌كنيم؛ قاهره مناسبترین نقطه ای است كه ما از آنجا اعلام كنيم صفحه سياه شكاف و تفرقه را پشت سر گذاشته‌ايم.

رييس تشكيلات خودگردان افزود: امروز ما بعد از چهار سال سياه كه طي آن بيشترين ضرر به منافع ملت فلسطين رسيد، در این دیدار یکصدا تاکید می کنیم که صفحه شكاف و تفرقه را پشت سر گذاشته‌ايم و بسوي وحدت ملت و دولت قدم برمي‌داريم.

عباس تاکید کرد: پايان دادن به تفرقه در لحظه‌اي از تاريخ ما صورت مي‌گيرد كه اسرائيل طي مدت گذشته تجاوزهاي زيادي را عليه ملت فلسطين انجام داده، و به بهانه جدايي و شكاف ميان فلسطيني‌ها عليه اين ملت اقدام كرده است، و با حق مشروع ملت فلسطين جهت تشكيل كشور مستقل مخالفت كرده است.

وی خاطرنشان کرد: طي ماه‌هاي اخير كشورهاي زيادي كشور مستقل فلسطين را در مرزهاي 67 به رسميت شناخته‌اند و مساله ما در همه مجامع جهاني تقريبا مورد تائيد است و همانطور كه شاهد بوديم 14 كشور عضو شوراي امنيت تجاوزگري‌هاي اسرائيل را محكوم كرده و تنها يك كشور با آن مخالفت كرد.

رييس تشكيلات خودگردان ادامه داد: طي ماه‌هاي گذشته همه سازمانهاي بين‌المللي با تقدیر از تلاش‌هاي تشكيلات خودگردان، اعلام كردند كه تشكيلات خودگردان آمادگي تشكيل كشور مستقل فلسطين را دارد؛ امروز تاكيد مي‌كنم دستاوردهاي به دست آمده در سطح بين‌الملل نياز به يك محركي دارد؛ بايد محاصره‌ ما خاتمه يابد؛ ما بايد دستاوردهاي بين‌المللي خود را پاس داريم و به پيش حركت كنيم.

عباس افزود: ما ماه سپتامبر را در پيش داريم، كه اميدواريم طي آن حمایت کشورهای جهان را برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به دست آوریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر سوء‌استفاده و تحريك‌هاي اسرائيلي ادامه داشته باشد، شايد ماه پنجم و يا ششم اقدام به اعلام كشور مستقل فلسطيني كنيم.

رييس تشكيلات خودگردان تصريح كرد: بازگشت به مذاكرات نياز به پايبندي به تعهدات جهت توقف شهرك سازي‌ها دارد. طي چند روز گذشته فريادها و تهديدهاي زيادي از مسئولان اسرائيلي شنيديم؛ ما از كسي نخواسته‌ايم كه به ما اجازه دهد كه فعاليت داخلي خود را انجام دهيم! ما هميشه اعلام كرده‌ايم كه انتخابات كنیست و ساير مسائل اسرائيلي ربطي به ما ندارد و هيچ كس حق ندارد در امور داخلي ما دخالت كند. ما هميشه به قوانين بين‌المللي پايبند بوده‌ايم و هرگز آن را نقض نكرديم، جالب اين كه اسرائيل شكاف ملت فلسطين را جهت انجام سياستهاي خود و دوري از مذاكرات بهانه مي‌گرفت اما اکنون توافق ميان فلسطيني‌ها را براي ادامه اين روند بهانه قرار داده است!

محمود عباس خطاب به رژیم اشغالگر گفت: ما همانند گذشته تاكيد می کنیم كه ما و حماس برادر و هم ميهن هستيم، شايد ما با هم اختلاف داشته باشيم اما شما ملتي را به من نشان دهيد كه داراي اختلاف نباشد؛ بنابراين حماس بخشي از ملت فلسطين است و شما اسرائيلي‌ها طرف مذاكره كننده ما هستيد. ما كاري به حزب حاكم و يا اعضاي كنیست نداريم، ما تنها با نماينده اسرائيل گفت‌وگو مي‌كنيم، نتانياهو بايد ميان شهرك سازي و صلح يكي را انتخاب كند.

وی افزود: شما با چه بهانه‌اي مي‌گوييد كه به دليل آشتي ملي فلسطيني‌ها پولشان را پرداخت نمي‌كنيم؟ اين را براي طنز مي‌گويم، وزير خارجه اسرائيل گفته كه به ابومازن برای خروج از مرز "وي آي پي" نمي‌دهيم. ما از اقدام‌هاي اسرائيلي‌ها در تنگنا هستيم اما هرگز از تلاش خود جهت دستيابي به كشور مستقل فلسطيني فروگذار نخواهیم بود، از فلسطين خارج نمي‌شويم و تا هميشه در آنجا خواهيم ماند.

رييس تشكيلات خودگردان ادامه داد: من بار ديگر تاكيد مي‌كنم بعنوان ریيس سازمان آزادي‌بخش فلسطين (ساف) و بعنوان ریيس تشكيلات خودگردان ، ما به قوانين بين‌المللي و تصميم‌هاي آن و نيز توافقنامه‌هاي بين‌المللي پايبند هستيم و بر تشكيل كشور مستقل فلسطين در مرزهاي 1967 تاكيد داريم و از جهان مي‌خواهيم به اسرائيلي‌ها بگويند كه از تعهدات خود فرار نكنند. سازمان آزادي بخش فلسطين به عنوان تنها نماينده قانوني ملت فلسطين بر تشكيل كشور مستقل فلسطيني در مرزهاي 1967 به پايتختي قدس و حل

پربیننده ترین خبرها