نماینده جهاد اسلامی در گفت وگو با العالم

ساماندهی اوضاع داخلی، تضمین تداوم آشتی ملی

ساماندهی اوضاع داخلی، تضمین تداوم آشتی ملی
پنج‌شنبه 15 ارديبهشت 1390 - 08:24

نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين درايران تاکيد کرد که تحکيم و تداوم پايه هاي توافقنامه آشتي ملي در بين فلسطيني ها تنها درگرو ساماندهي به اوضاع داخلي و نهادهاي فلسطيني و پايبندي به مقاومت ومبارزه با رژيم صهيونيستي همه گروه ها است.

" ناصر ابوشريف " درمصاحبه اختصاصي با شبکه خبري العالم تصریح کرد: ملت فلسطين باید  داراي رهبري واحد بوده و موسسات و نهادهاي فلسطيني نماينده واقعی همه مردم فلسطين باشند، يک برنامه سياسي يکپارچه و مورد توافق براي مبارزه با رژيم صهيونيستي وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: هيچ تضميني جز صداقت و نيت خالصانه و درست همه گروهها و طرف هاي فلسطيني براي موفقیت توافقنامه آشتي ملي وجود ندارد و همه از پیگیری اهداف زودگذر و مقطعي اجتناب کنند.

ابوشریف تصریح کرد: جنبش جهاد اسلامي فلسطين باور دارد که تنها اصل تضمين کننده اتحاد و يکپارچگي ملت فلسطين در آينده درگرو سر وسامان دادن به اوضاع داخلي فلسطين و سازماندهي نهادها و موسسات فلسطيني است زيرا اگر اين اقدام صورت نگيرد، روند آشتي ملي پايه و مبناي درست و مستحکمي نخواهد داشت و احتمال شکست آن وجود خواهد داشت.

نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين درايران تاکید کرد: همه مردم فلسطين خواهان برقراري آشتي ملي هستند زيرا در نتيجه اختلافات داخلي، مشکلات و سختي هاي زيادي را متحمل شده اند و موضعگيري هاي ضد و نقيض در سال هاي گذشته درعرصه فلسطين به طور کلي بر قضيه فلسطين و مردم تاثير(منفي) گذاشته است.

وي درباره عوامل موثر در برقراري آشتي ملي در فلسطين گفت: وجود برخي منافع باعث شد تا گروههاي فلسطيني توافقنامه آشتي ملي را امضا کنند و عوامل بسيار ديگري نيز در اين امر دخيل بود که از جمله مي توان فشار مردم فلسطين بر رهبران خود براي پايان دادن به اختلافات اشاره کرد.

ابوشریف، تغييرات اخير در برخی کشورهاي عربي را از ديگر عوامل موثري دانست که نقش مهمي را در برقراري آشتي ملي در فلسطين ايفا کرد زيرا پيش از وقوع اين تغييرات، برخي ها "بسياري از مسائل را وتو مي کردند".

نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين درايران بر لزوم مشارکت گروهها و مردم فلسطين در تصميم گيري ها تاکيد کرد و افزود: درحاشيه بودن برخي فلسطيني ها به نفع مسئله فلسطين نيست و نه فقط گروههاي فلسطيني بلکه همه مردم فلسطين بايد در صحنه حاضر باشند.

وی خاطرنشان کرد: حتي فلسطينيان ساکن خارج سرزمين فلسطين که از مدت ها پيش درحاشيه قرار داشته اند و گروه هاي فلسطيني نيز که از مشارکت در تصميم گيري سياسي کنار زده شده اند، بايد در صحنه حاضر باشند زيرا همه آنها براي خود آرمانها، ديدگاه سياسي و برنامه هایي خاص دارند.

ابوشریف به اجرا نشدن توافق سال 2003 ميلادي براي سازماندهي اوضاع داخلي فلسطين اشاره کرد و گفت: توافقي از سال 2003 ميلادي براي سروسامان دادن به وضعيت داخلي فلسطين وجود داشت اما اين توافق هرگز اجرا نشد و اختلافات داخلي به وجود آمد و ديگر دراين باره صحبتي به ميان نيامد.

وی تصریح کرد: جنبش جهاد اسلامي سروسامان دادن به وضعيت داخلي فلسطين و نيت صادقانه همه گروهها و طرفهاي فلسطيني را از مهم ترين عواملي مي داند که مي تواند در موفقيت توافقنامه آشتي ملي تاثيرگذار باشد.

نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين درايران اظهارداشت: رژيم صهيونيستي از اختلافات گذشته فلسطيني ها  به نفع خود بهره برداري مي کرد و فشارهاي کنوني مردم فلسطين و فشارهاي آن درآينده را مي توان يکي از عوامل تضمين کننده تداوم توافقنامه آشتي ملي دانست.

ابوشريف درادامه گفت وگو با العالم ، با رد طرح سازش عربي تاکيد کرد: اين طرح بيانگر خواسته هاي ملت هاي عرب نست بلکه فقط نشان دهنده آرا و خواسته ها رژيم هاي عربي است.

وي طرح سازش عربي را "بدتر از پيمان بالفور" دانست و با انتقاد از برهی دولت هاي عرب گفت: چنانچه دولت هاي عرب واقعا" حامي و پشتيبان موضوع فلسطين بودند، فلسطيني ها اکنون اين وضعيت را نداشتند.

نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين درايران افزود: عرب ها قادر هستند با حمايت معنوي و سياسي و نه حمايت مالي يا نظامي، معادلات را تغيير دهند و از ملت فلسطين حمايت کنند.

وی با اشاره به وجود بسياري از اهرم ها قدرت نزد عرب ها خاطرنشان کرد: متاسفانه از اين منابع و اهرم هاي قدرت به جاي ضربه زدن به منافع آمريکا و رژيم اسرائيل فقط براي ضربه زدن به جهان عرب و ضربه زدن به قدرت اعراب استفاده مي شود.

 

 

ابوشريف با اشاره به اقدامات رژيم صهيونيستي برای سرکوب ملت فلسطين در کرانه باختري رود اردن و يهودي سازي آن گفت: مردم فلسطين از اعراب انتظار دارند که از آنها در سطح سياسي و معنوي به منظور مقابله با اشغالگران و زورگويي آنها در کرانه باختري و نوارغزه حمايت ک

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها