مالي آخرين جنگ فرانسه در خارج و ویرانی‌های آن

مالي آخرين جنگ فرانسه در خارج و ویرانی‌های آن
جمعه 29 دی 1391 - 23:21

در ماه سپتامبر سال 2011 ميلادي ما در پايگاه شبكه المنار گزارشي را با عنوان "ساركوزي خطاب به مصطفي عبدالجليل، الجزاير بعد از يكسال و ايران بعد از سه سال" منتشر كرديم و بعد از گذشت يك سال و چهار ماه از اين گزارش، الجزاير زير فشارهاي غرب مجبور شد وارد جنگ مالي شود؛ الجزاير از يكسال پيش تقريبا به بهانه حضور القاعده در اين كشور و پيشروي آن به سمت باماكو پايتخت خواستار آن شده بود.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نضال حماده در گزارشی در مورد آخرین تحولات مالی در پایگاه خبری شبکه المنار لبنان نوشت: در واقع، افراد مسلح داراي تفكر القاعده موجود در مالي همان كساني هستند كه فرانسه يكسال و نيم پيش تقريبا آنها را مبارزان جنگ عليه رژيم سابق ليبي مي‌دانست كه به طور خاص زير فشار نظامي و سياسي فرانسه سرنگون شد و آنطور كه روزنامه لوكانارد انشينيه در آن زمان نوشت جنگ با كشته شدن سرهنگ معمر قذافي بوسيله يك هواپيماي فرانسوي پايان يافت.* چگونه تصميم دخالت نظامي فوري در مالي گرفته شد؟
از چند هفته پيش، گزارش‌هاي فوري به فرماندهي كل ارتش فرانسه و كاخ اليزه مي رسيد كه حكايت از وضعيت نظامي خطرناك در مالي به علت پيشروي سريع افراد مسلح شبكه القاعده به سمت باماكو پايتخت داشت و به طور مشخص در نهم ماه جاري ميلادي، ماهواره‌هاي فرانسه دو ستون نظامي متشكل از 1200 جنگجو را سوار بر 150 تا 200 خودروي داراي تيربارهاي سنگين رصد كردند كه اين دو ستون از شمال مالي درحال حركت به سمت جنوب بودند و هدف آنها شهرهاي كوتا و موبتي بود.
اين گزارش ها همچنين افزود: ارتش مالي در شهر كونا از كمبود شديد مهمات رنج مي برد و نظاميان نيز در هر صحنه نبرد با افراد مسلح در هرمكاني سلاح خود را رها كرده و فرار مي كنند.
براساس اطلاعات، فرماندهي كل ارتش فرانسه خطر پيش‌رو را به سرعت درك كرد و بدون دشواري ارزيابي كرد كه افراد مسلح مي توانند به 70 كيلومتري جنوب براي تسلط بر شهر سيفاري و باند هواپيماي آن بروند كه اين باند براي فرود هواپيماهاي باري پهن پيكر مناسب است و فرماندهي كل ارتش فرانسه آن را نقطه‌اي راهبردي مي داند.
افراد مسلح از شهر سيفاري مي‌توانند به سرعت به سمت باماكو حركت كنند جائي كه در داخل شهر گروه‌هاي مسلح پنهان منتظر آنها هستند كه شورشیان را قادر مي‌سازد تا بر همه مالي تسلط يابند و سپس افراد مسلح اين كشور بزرگ از نظر مساحت و موقعیت جغرافيايي را سكويي براي كنترل كامل بر غرب آفریقا كنند كه دربردارنده مالي، ساحل عاج، سنگال و موريتاني مي‌شود. روشن است كه مالي داراي مرزهاي دريايي نيست و كالاهاي خود را از طريق ساحل عاج نفت خيز وارد مي كند كه فرانسه در دوره رياست جمهوري ساركوزي، لوران گباگبو را در جنگي چند ماهه سرنگون كرد.
اين اطلاعات به سرعت به كاخ اليزه رسيده و ژنرال گيو فرمانده ستاد ارتش فرانسه تلاش كرد تا فرانسوا اولاند رئيس جمهوري اين كشور را درخصوص ضرورت اقدام سريع قبل از اينكه بسيار دير شود، متقاعد كند.
فرمانده ستاد مشترک ارتش فرانسه به اولاند گفت كه ارتش مالي بسيار ضعيف است و تنها اسم ارتش را يدك مي‌كشد و درصورت افتادن باماكو بدست افراد مسلح سلفي تنها از طريق جنگ خياباني مي‌توانيم آنها را بيرون كنيم و اين امر تلفات جاني و ويراني‌هاي زيادي به همراه خواهد داشت؛ ما 12 هواپيما و بالگرد اعم از جنگنده ميراژ و بالگرد و هواپيماي باري و سوخت رسان داريم كه در چاد و بوركينافاسو مستقر هستند و نيروهاي ما نيز در پايگاه‌هاي فرانسه در آفريقا حضور دارند و علاوه بر آن هواپيماه‌هاي رافائل و بالگردهاي تايگر در اختيار داريم كه مي‌توانند به سرعت در صحنه نبرد وارد عمل شوند.
فرماندهي كل ارتش فرانسه از چند ماه پيش اتاق عملياتي را ايجاد كرد كه ماموريت آن زمينه سازي براي دخالت نظامي فرانسه در مالي بود؛ بويژه جمع آوري اطلاعات از "افراد جهادي" از طريق هواپيماهاي آتلانتيك 2 كه برفراز مالي پرواز مي‌كنند و مكالمه‌هاي افراد مسلح را شنود و از آنها تصوير برداري مي‌كنند، همچنين ماهواره 140 كيلوگرمي بلياديس كه ماموريت نظارت الكتروني را بر عهده دارد و فرماندهي عمليات ويژه فرانسه در شهرهاي بوركينا و سافاريه در مالي. جائي كه مركز فرماندهي ارتش فرانسه در پايگاه‌هاي نظامي ارتش مالي وجود دارد.
* جنگي طولاني با نتايج تضمين نشده
عمليات كماندويي يك يگان ويژه اداره كل امنيت خارجي فرانسه با عنوان (د ج أس او) در آزاد سازي گروگان فرانسوي شاغل در وزارت اطلاعات فرانسه كه در بازداشت يك گروه تكفيري با تفكرات القاعده – در سومالی - به سر مي‌برد، شكست خورد و به گفته جان ايف لودريان، اين عمليات منجر به كشته شدن يك سرباز فرانسوي و گروگان شد.
محافل فرانسه شكست عمليات را در چند عامل مي‌دانند؛ نخست مقاومت شديد افراد مسلح در جريان عمليات مي باشد و علاوه بر آن، براساس گفته وزير دفاع فرانسه، سه تيم تشكيل دهنده گروه كماندويي فرانسه در فاصله سه كيلومتري محل عمليات با چتر فرود آمدند به گونه‌اي كه ساكنان روستاهاي آن منطقه آنها را مشاهده كرده و به ربايندگان خبر دادند و طولي نكشيد كه ربايندگان گروگان فرانسوي را به خانه ديگري بردند و خواستار نيروهاي كمكي شدند. از زبان وزير دفاع فرانسه همچنين نقل شد كه كار كردن در "اين سرزمين بسيار دشوار است زيرا از بيش از 20 سال پيش دولتي در آن نبوده است".
مارك لاورني مدير تحقيقات موسسه ملي تحقيقات و علوم گفت: افراد مسلح منطقه را مي‌شناسند و غريبه نيستند و از ساكنان شهرك‌ها و روستاهاي آنجا مي باشد. آنها جوانان بيكار آماده جنگ هستند كه خوب مسلح شده‌اند و تلفن‌هاي ماهواره‌اي دارند و دزدان دريايي و قاچاقچيان مواد مخدر از آنها حمايت مالي مي كنند.
با وجود بمباران هوايي ارتش فرانسه، افراد مسلح همچنان در مواضع تحت اشغال خود هستند و اين امر باعث مي‌شود كه ارتش فرانسه زميني وارد عمل شده و رو در رو با افراد مسلح القاعده بجنگد و اين امر كارايي نيروي هوايي را در درگيري‌هاي پيش‌رو و جنگ شهري خواهد گرفت و حادثه چاه نفت عين امناس و واكنش ارتش الجزاير به آن كه دولت هاي غربي را خشمگين و فرانسه را به چالش كشيد، روي داد تا به اين نكته اشاره كند كه موافقت الجزاير در كمك به فرانسه در جنگ مالي زير فشار بوده است و عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهوري الجزاير - اگر اطمينان دادن‌های هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا نبود- كمك به فرانسه را قبول نمي‌كرد.
كلينتون اطمينان داد كه تحت هيچ بهانه‌اي الجزاير هدف قرار نگيرد و اين در حالي است كه حكومت الجزاير با ديده شك به فرانسه مي‌نگرد؛ فرانسه‌اي كه (به طور مستقيم به منطقه شمال آفريقا) بازگشته است و از چهار جهت الجزاير را احاطه كرده است. الجزاير در پيروزي نظامي فرانسه در مالي نظير ليبي علاقه‌اي ندارد. ارتش الجزاير از پس گروه‌هاي مسلح بر مي‌آيد و اگر فرماندهي فرانسه در ائتلاف بين‌المللي كه قذافي را با نبرد نظامي سرنگون كرد نبود، القاعده به اين ميزان در منطقه قدرت نمي‌گرفت.
واكنش فرانسه درباره گروگان‌گيري در منطقه گازی ياد شده به منزله پيامي براي فرانسوي‌ها و غرب بود و بمباران گروگان‌هاي غربي با ربايندگان آنها گواه اين است كه حمايت الجزاير با شروط فرانسه نخواهد بود به خصوص ايده فرانسه براي بيرون راندن فرانسوي‌ها از مالي اين سوال را مطرح مي‌كند كه به كجا؟
فرانسه طولي نكشيد كه زميني وارد عمل شد زيرا دريافت كه بمباران هوايي سودي نخواهد داشت و بدون شك ورود زميني محاسبات و تلفات و خسارت‌هاي خودش را دارد كه باعث خواهد شد تا در پي رسيدن خبر تلفات ارتش فرانسه در جنگ مالي به افكار عمومي فرانسه، سوالاتي را درباره اين جنگ و بازخواست عاملان مطرح شود.
اولين نشانه‌ها در بيانيه مارين لوپن – سیاستمدار فرانسوی - بود كه به ضرورت تغيير شيوه‌اي كه فرانسه در سوريه دنبال مي‌كند اشاره كرد و فيلپ دويلپن وزير امور خارجه سابق فرانسه نيز در مقاله‌اي در نشريه ژورنال دي ديمانش از تصميم براي دخالت نظامي در مالي انتقاد كرد.
درپايان نيز به افزايش قابل توجه شاخص بورس در فرانسه با آغاز دخالت فرانسه در مالي به علت افزايش قيمت سهام شركت‌هاي اسلحه سازي و صنايع نظامي اشاره مي‌كنيم كه اين امر بوضوع اشاره مي‌كند كه صاحبان اين شركت‌ها معتقدند جنگ طولاني مدت، دشوار و هزينه بر خواهد بود و ممكن است آخرين جنگ فرانسه درخارج از اين كشور باشد.
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها